Gå til innhold

Hvordan er 1.8T motorene til Audi?


GlennN

Recommended Posts

Har sett litt på ny bruktbil i det siste. Og ender mest sansynlig opp med en 01-04 Audi A4 avant, helst med quattro. Ser at 1.8T motorene er en gjenganger på disse bilene. Frister også å forsette med diesel, så 1.9 tdi er også aktuelle, men det finnes ikke like mange av disse. Hvilken motor tåler chipping best? Hvilke deler er utsatt, og hva bør jeg se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en avant 2004 mod 1,8t 163HK gått 137 tusen.

Jeg har måttet bytte coilene på den. liker ikke vann oppi motorrommet.

Vannpumpa røyk på rundt 100 tusen.

Rust i hjulbuer fremme er visst et typisk problem.

Jeg måtte lakke opp mine.

Ellers er visst vindusheisen og ett typisk problem, men jeg har nå bare bytta den på fører siden en gang på 5 år, og det var i fjor.

Har egentlig ikke så mye å utsette på den, da det ikke har vært noe særlig problemer utover dette.

Meget god å kjøre og sitter godt i den :)

Når det gjelder chipping så vet jeg rett og slett ikke da min er original. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på ny bruktbil i det siste. Og ender mest sansynlig opp med en 01-04 Audi A4 avant, helst med quattro. Ser at 1.8T motorene er en gjenganger på disse bilene. Frister også å forsette med diesel, så 1.9 tdi er også aktuelle, men det finnes ikke like mange av disse. Hvilken motor tåler chipping best? Hvilke deler er utsatt, og hva bør jeg se etter?

x2

Har også vurdert å gå denne veien.

Trenger et ekstra leketøy :D

Noen som vet hvilket prissjikte disse ligger?

Skavanker er null stress, kryr av disse bilene hos høgger'n.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Motorene er i utgangspunktet en god og slitesterk motor som ikke fortjener mye av den negative kritikken de har fått.

Mye av disse problemene er ene og alene pga for dårlig vedlikehold gjennom bilens levetid.

Jevnlig olje skift er helt kritisk, som på lik linje med andre turbo motorer.

Ingen dum ide og undersøke litt service historikk.

Coilene har jeg også hørt ikke er spesielt glad i vann (motorvask)

Jeg løste dette enkelt med å legge en plastpose under plastdekslet når jeg vasket motoren sist, da ble det ikke en eneste vann dråpe i det området så det er ingen stor sak å sikre seg mot.

LMM er ikke spesielt glad i åpne filtre som blir rengjort å oljet inn feil.

Vannpumpe skal normalt ikke være noe problem så lenge denne følger samme service intervall som regreim.

Mye av det samme som går igjen på 1.9tdi motorene

Uten om det har jeg egentlig ikke hørt at det skal være så mye som skal være noe dårlig på motoren

men er man slapp med Olje skift å generelt vedlikehold kan fort turbo ta skade..

En chip vil helt klart transformere bilen til noe mye mer morsomt, både 1.8t og 1.9tdi synes jeg ikke er noe spesielt sprekt originalt, men med en chip blir det noe heeeelt annet med engang, på en godt vedlikeholdt motor kan man ta ut 180hk og fremdeles være ganske så sikker.

Ellers er det jo multiklunk forstilling, men kjøper man et godt forstilling sett som 034 motorsport er ikke det noe man må tenke noe videre på, er ganske rett fram å bytte selv også.

Rust på hjulbuer og under lister er nok dessverre ganske vanlig her til lands på lik linje med det meste annet tysk fra samme tidsperiode.. men det finnes helt klart eksemplarer som har hatt et bedre liv uten så mye salt.

Et kjent problem er også at håndbrekket henger seg på, dette pga vann renner ned i gummi hylsa rundt wiren bak ved calipteren og ruster fast. Derimot om man bruker 10sekunder å sprayer litt olje på wiren her av og til så vil ikke dette være noe problem.

En fordel med VAG generelt er at det finnes veldig mye gode ettermarkeds deler som ikke koster all verden.

Eksempel kom 2stk abs følere på 312kr fra England, og 4stykk nye sportsdempere på 1500kr fra tyskland til min bil. (B5)

B5 ligger som regel priset noe lavere en B6, hvor man på facelift modellene (99-2000) har mye av det samme utstyret.

En godt utstyrt B5 ligger fra 40-99k alt etter km stand og tilstand på bil, en B6 noe høyere.

Det skal sies at mange av disse bilene ligger VELDIG overpriset ute når man begynner å se på utstyret på mange.

Men alt i alt veldig gode biler å kjøre, jeg har 2stk nå, en 1.8t og en 2.4 V6 og jeg må si at begge 2 har vært snille med meg, Eneste jeg har hatt problem med utenom vanlige slitedeler som dempere, bremser osv er at jeg fikk litt kluss med startsperra på Sedanen, dette kostet meg 2500 å fikse på møller så kan ikke klage over det :)

Anbefaler helt klart en Manuell bil da forbruket blir en del lavere samt man unngår risikoen som man har med Automat kassene fra denne tidsperioden

Endret av Concker
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...