nemiarwen

Hjelp - Må ha ny pendlerbil

30 innlegg i emnet

Hei!

Jeg bruker en 2002 modell Peugeot 307 som pendlerbil til og fra jobb. Ca. 70 KM tur-retur, har vært noen lamper som lyser på den, satt den inn på verkestedet rett ved jobben i dag for å ta en sjekk. Hentet den nå etter jobb og dommen var knallhard:
- ABS feil, kanskje bare sensor

- Lambdasonde må byttes

- Katalysator er ødelagt og må byttes

- Rust i kanaler som må utbedres.

- Klarer ikke EU kontroll som må taes nå før mai.

Katalysator alene kommer på ca. 10.000 inklusive arbeid, så det sier seg selv at her blir det kostnader som ikke er særlig lønnsomt å ta. Utifra finn.no så er vel verdien på denne bilen et sted mellom 20 og 30 tusen. Nå kan jeg også spare meg for årsavgiften hvis jeg tar skiltene før 20.mars.

Så, jeg trenger en bil som gir meg lavest mulig totalkost pr. år/ pr kilometer (Inklusive finansiering) Strekningen jeg kjører hver dag, skal få bom i løpet av 2015, så har vært inne på tanken på el-bil, men er usikker. Total kjørelengde er 25.000 KM pr. år.

Leasing, kan det være en mulighet?

Om noen har gode forslag til hvordan jeg bør angripe dette, så skrik ut. Kan for ordens skyld nevne at det ikke er aktuelt med noen kostbar bil, så før dere skriker ut om Tesla, Lexus Hybrid etc så tenk på det.

En annen ting, hva gjør jeg med gamle bilen? Er det noen vits å annonsere den, eller er det bare å vrake?

Alle mulige tanker og innspill er helt topp!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamle bilen må vrakes innen 20 mars for å slippe årsavgift.

Hvilken prisklasse ser du for deg?

Mye gode tilbud på bl.a leasing av Volvo v40.

Men blir vel fort kostbart med 25000 km i året.

Alltids mulig å reparere bilen du har, det som det kommer ann på er rusten i kanalene.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyst til å legge ut bilde av kanalene?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for innspill, kommer en jeg kjenner som holder på med sandblåsing og sveising og alt mulig rart snart, så skal han ta en kikk. Kan ta noen bilder etterhvert.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er noen tilstandsbilder, det er en kombinasjon av litt overflaterust og noen alvorlige skavanker....

bilde5_zps757cab37.jpg

bilde4_zpse4a5deec.jpg

bilde2_zps2f50f4f9.jpg

bilde1_zps14577f78.jpg

Så, det er ikke heeelt bra :(

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge bildene så syns jeg ikke dette så så veldig alvorlig ut, sett mye værre som er blitt eu godkjent ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat bestilt bmw i3 som pendlerbil, noe vi totalt sett vil spare på i vår husstand. Servicekostnader koster uhyre lite, 'full tank 20kr', parkering er gratis, bom er gratis og bilen er moro å kjøre. 0-100 på 7sek bl.a. og premium-kvalitet på interiøret. :) rekkevidde på 10-16mil per full-lading.

Endret av Klykken
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være med grønne skilter?

Isåfall ville jeg kanskje kikket litt på 2007/2008 mod Caddy 1.9 105hk. De er blitt veldig greie å kjøre, rimelig god komfort og ganske praktisk for rette person.

Om du trenger flere seter er det jo straks en annen sak:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, 2 seter kan gå med litt planlegging. Er litt trasig dette her, er midt i garasje-planer og hadde håpet bilen ville holde et par år til, så jeg fikk se hva som skjer med bom-situasjonen i forbindelse med tunellen her. Sett litt på brukte el-biler også, men er livredd sviktende batterier etc.

Akkurat pusset opp store deler av huset også og gått på en liten budsjett smell der (elektriker) Så bør være rimelig bil, men driftssikker og lave løpende kostnader.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

... så bør være rimelig bil, men driftssikker og lave løpende kostnader.

Da tror jeg ikke den jeg linket til tidligere blir helt feil. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, enig i det altså. Den er høyaktuell!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen innspill på denne?

Er litt dyrere enn først antatt, men har en bedre halvdel i huset som krever sitt og har alltid elsket denne bilen. Så....Hva sier folket?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47008242&searchclickthrough=true

Har kjørt litt C30 på besøk hos tanta mi i Oslo og jeg har konstatert at det er en veldig god bil å kjøre! Sprek er den også, men den har 2 liters diesel. Hvordan den er med tanke på utgifter ect kan jeg ikke uttale meg om :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har flere kjente som er godt fornøyde med C30. Det er jo ingen stor bil, men bruker lite drivstoff og er god å kjøre.

Mitt regnestykke tilsier at elbiler ikke lønner seg i distriktene, selv om man pendler langt.

Jeg kjører selv 30k i året, men med gratis parkering og ingen bomstasjoner, lønner det seg ikke med en stor elbil for min del.

Kjøpte meg derfor en 07 Passat som driver en halvliter diesel på mila.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, takk for innspill.

Er litt muffens med det verkstedet sa til meg: De skulle ha 10.000 for ny katalysator + bytte. Har en handyman som kan gjør mye til en rimelig penge for meg. Fikk tips om at katalysator til denne bilen (uorginal) koster 650,- kroner. Original 2000,-

Virker jo helt spinnvilt dette da, men mulig det er mye arbeid å bytte dette og mye annet følgedeler som også må byttes?

ABS sensor koster 150,- kroner

Da er det rust i kanalene som jeg ikke aner på hva koster å utbedre og eventuelt hva som skal til for å få den EU godkjent, men har muligens bekjente som kan hjelpe meg her også. Dette er jo en gammel traver som ikke er verdt all verden, så jeg bruker ikke dyre merkeverksted på trass.

Ser ut til at jeg kan få den C30 til under 100K med 3 mnd garanti. Den har jo ikke gått langt.

Hmmm, valgets kval....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Katalysatoren pleier jo bare være spleiset inn på eksosanlegget med to flenser og eksospakninger, så med mindre Pøg har gjort noe veldig rart kan jeg ikke se for meg at det skal koste 10 laken å få byttet den.

Rust i kanalene koster alt fra en kasse øl til 30k avhengig av hvor man får gjort jobben, men hvis du har bekjente med sveiseapparat og sveisekunnskaper trenger det ikke bli så dyrt. Så lenge du ikke har hatt bilen på PKK og fått anmerkning på rust i kanalene trenger det ikke nødvendigvis se pent ut heller, så lenge rusten blir kappet bort og friskt stål sveist inn på skikkelig vis. Deretter er det sliping, syregrunning, grunning, lakk og klarlakk (evt Hammerite) og ferdig arbeid.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytte abs sensor og Katalysator kan du gjøre selv ;) Trenger ikke å bli så dyrt som verkstedet skal ha det til ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tre kategorier av erstatningsdeler:

Orginale: Orginale katalysatorer koster vanligvis skjorta. Rundt 6-10k er ikke unormalt.

Uorginal OEM: En uorginal OEM del, dvs en del som tilsvarer den som står på bilen, bare uten merkenavnet, koster ca det halve.

Kinadeler: Uorginale billigdeler kan ofte ha dårligere funksjonsevne, holdbarhet og passform enn de to øverste, disse styrer jeg normalt unna. De kan koste 1/5 av orginaldel. Eksempler på dette er ABS-følere på ebay som koster 150kr, og som gjør at du får feil på ABS. Jeg har kjøpt flere slike..

Jeg bestiller masse deler fra www.rexbo.eu

Der kan du stort sett velge mellom 3-4 forskjellige merker på hver del, og selv bestemme om du vil ha Bosch til 1000kr eller om du vil ha Valeo til 600kr. Felles er at jeg enda ikke har fått dårlige deler herfra, kun typiske OEM-deler.

Jeg aner ikke hvilken motor du har, men katalysator (Walker) til 307 1,6 16v koster 2800+mva. Lambda koster 800+mva (Bosch).

Husk at sensoren trolig sitter så fast at du må borre den ut, noe som gjør at det ikke tar 5 minutter å bytte den.

Det er også litt jobb å bytte kat, rustne bolter må erstattes osv.

Sveising er heller ikke vanskelig, men du må jo kjenne noen som har apparat og vil gjøre jobben for deg.

Men selve delekostnaden trenger ikke å bli mer enn 5-6000kr totalt. Sånn sett er det billigere å fixe bilen, og så kan du for eksempel prøve å selge den neste år hvis du vil. Da er den jo EU-ok ett år til.

Bytte abs sensor og Katalysator kan du gjøre selv ;)

Dersom vedkommende ikke har garasje, eller tilgang på tak, verktøy, jekk, bukker osv, har jeg full forståelse for at det frister mer med verksted. :)

Jeg har selv ligget ute i snøen for å fikse eksosanlegg, kjørte da forhjulene opp på en murkant for å komme til oppunder. Men det gjør jeg ikke igjen..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører selv 30k i året, men med gratis parkering og ingen bomstasjoner, lønner det seg ikke med en stor elbil for min del.

Kjøpte meg derfor en 07 Passat som driver en halvliter diesel på mila.

Du har ikke tatt med redusert årsavgift (425kr), langt billigere vedlikehold/service/reparasjoner og evt økt kjøregodtgjørelse hvis bilen brukes i jobbsammenheng. Men elbil passer selvsagt ikke for alle, nei. :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive