GlennN

Hvilke rettigheter/krav har jeg?

I februar i fjor kjøpte jeg en bil hos en bruktbilforhandler. Vi avtalte at noe skulle betales kontant, og resten(10 lapper) på nedbetaling. De første 2 mnd var det ekstremt mye feil med bilen, til og med feil som de lovte å fikse før overlevering(bla. slettet feilkoder i håp om at de ikke dukket opp igjen). Etter 3 turer på verksted hos dem var bilen i den standen de lovte. Etter dette så jeg ikke mer til regning om nedbetaling, og tenkte at de trakk den tilbake pga alle problemene jeg hadde.

Nå i idag fikk jeg en faktura på det beløpet, over 1 år etter handelen. Nå er jeg student, og har overhodet ikke anledning til å betale ned nå. Må jeg bare nøye meg med å betale? Eller har jeg noen rettigheter i og med at regningen kom 1 år etterpå. Må ihvertfall få til noe avbetaling over en lengre periode. Kan jeg kreve å utsette betalingen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynn med å snakke med forhandler og forklar situasjonen din nå og hør hvilke muligheter som finnes for å finne en løsning alle kan være tjente med.

At det ikke kom noen regninger på 1 år er ikke holdbart grunnlag for å anta at betalingsforpliktelsen er frafalt; dere har avtalt en pris for bilen og de har ryddet opp i problemene underveis. Samtidig er det dårlig kotyme fra forhandlers side å ikke gi deg beskjed i forkant av utsendelse av betalingskravet.

Om jeg forstår deg riktig, så skal du betale dem 10.000 kroner? Er det riktig av meg å anta at kontantbeløpet var mindre enn nedbetalingsbeløpet?

Uten å vite hva salgssummen faktisk var, vil jeg si at forhandler har vært veldig grei med deg så langt.

Har du anledning til å låne disse pengene av f.eks. foreldre for å få saken ut av verden?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, du har inngått en avtale om en nedbetalingsplan med forhandler, ikke et finansieringsselskap?

Det at de plutselig sender ut en faktura etter et år er ikke vel ikke iht nedbetalingsplanen du har med dem?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått dette:

• Du hadde ikke hele kjøpesummen, men ville ikke vente med å kjøpe bil.
  • Forhandler har holdt sin del av avtalen.
  • Du har ikke holdt din del av avtalen og latt være å betale resten av kjøpesummen.

Forutsatt at jeg har skjønt dette riktig, har de vært veldig greie med deg så langt.

Bilen er jo ikke helt din før du har betalt den helt. At du ikke har penger nå, er jo en gjentakelse av din økonomi på tidspunktet da du kjøpte bilen. Hvis du virkelig ønsket å gjøre opp for deg, burde du spart opp penger i tiden etter kjøp. Hvis du var usikker på om du skyldte dem penger, men interessert i å gjøre opp for deg, kunne du vel tatt kontakt med dem?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare si det som det er. Får helt sikkert delt opp til å betale over flere måneder :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dine rettigheter/krav? Omtrent ca 0 vil jeg si all den tid de har oppfylt sin del av avtalen.

At du antar at forhandleren sletter gjelden din pga problemer med bilen(som de har fikset) og at de ikke sender regninger er, unnskyld uttrykket, en smule naivt.

Dere har inngått en avtale. De har holdt sin del og da må du overholde din.

Om du kontakter de så kommer dere sikkert til enighet og hvem vet, kanskje de er greie nok til å gi deg en avbetalingsordning nok en gang?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ble litt overrasket da brevet kom i postkassen, å så for meg at alt skulle betales med en gang, så jeg måtte bare forhøre meg litt først.

ØHN: Jeg mottok aldri noe info om konto og nedbetalingsplan. At jeg trodde de trakk det tilbake var vel kanskje godtroende. Hadde jeg vært litt mer frempå da det sto på som verst så skulle jeg brukt det som et krav.

Skal ta en telefon til dem å høre imorgen, så ordner det seg nok :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal på ingen måte ta noe parti i saken her, men ønsker å komme med en liten "motvekt" til de andre postene;

I henhold til bokføringsloven er nok ikke den fakturaen helt etter boka, og var det jeg som sendte en slik faktura hadde jeg ikke følt meg trygg på å få pengene om noe slikt f.eks skulle havne i retten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ble litt overrasket da brevet kom i postkassen, å så for meg at alt skulle betales med en gang, så jeg måtte bare forhøre meg litt først.

ØHN: Jeg mottok aldri noe info om konto og nedbetalingsplan. At jeg trodde de trakk det tilbake var vel kanskje godtroende. Hadde jeg vært litt mer frempå da det sto på som verst så skulle jeg brukt det som et krav.

Skal ta en telefon til dem å høre imorgen, så ordner det seg nok :)

Hvis det ikke har vært snakk om noen tilbakebetalingsplan i det hele tatt, kan dere jo har misforstått hverandre litt. Dette ordner seg sikkert. :)

Jeg skal på ingen måte ta noe parti i saken her, men ønsker å komme med en liten "motvekt" til de andre postene;

I henhold til bokføringsloven er nok ikke den fakturaen helt etter boka, og var det jeg som sendte en slik faktura hadde jeg ikke følt meg trygg på å få pengene om noe slikt f.eks skulle havne i retten.

Spørsmålet er vel om de har skrevet en kjøpskontrakt der kjøpesum er avtalt. Da blir det opp til kjøper å dokumentere at man har betalt ved et eventuelt krav. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er skrevet en setning nederst på kontrakten at resterende beløp skulle tas på avbetaling. Noe mer er det ikke skrevet. Wanvik er inne på det jeg tenkte med en gang. For her er det vel ikke noen parter som alt på sin side.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive