Elly

SPM : AirRide / baggs til Caddy mk1

Som sikkert flere har sett så driver jeg å pusser opp en Vw Caddy mk1 pickup, og har store planer om air ride / baggs / luftfjæring (Mange navn på dette).
Men finner selvsagt ingen kit til denne bilen. Fram er jo ganske greit, da det er en golf mk1 egentlig. Bak så er det bladfjøre, så her må jeg lage 4-link osv...

Men, ser de fleste air ride kit, som er universale blir veldig dyre... Så tenkte å ta fra en bil som har luftfjæring orginalt....

Hvilke biler har dette orginalt?
Er disse orginale, samme prinsipp som de som brukes til "stance" ?

Da jeg uansett aldri får dette godkjent, så kommer jeg til å bygge om slik at det skal være lett å bytte til orginalt igjen. For jeg må ha muligheten til å dra på EU kontroll osv :)

Kom gjerne med innspill her, tips og triks!
Håper noen gammle biler som kan være lett å finne på vrakhandelen har "Air ride" :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ikke ta noen gamle luft belger fra en Bmw 5 serie eller en mercedes? er vel de vanligste bilene som jeg kan komme på som har luftfjæring bak ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Air bags finner du på mangen lasterbiler. En del eldre citroen og nyere "premium" biler som audi a6,a8,allroad,q5,q7, bmw 5 serie(e39,e60/61,f10/11) 7 serie og x5, mercedes s klasse, ml, gl. Land rover. Osv.

Men å finne noe billigt på vrakbil kan være bomkjøp, da belger blir utslitt og orginale belger er som regel sviin dyrt.

På min bil brukte eg eit kit fra bagriders, dei har jo masse universale belger i forskjellige størrelser og lengder, samt de er kjent med bladfjører.

På et komplett sett er det ikkje belgene som er dyre, men du må ha kompressor/er, tank, slanger, manifold, styringsystem, bør ha vannfeller også.

Små kompressorer bråker ofte mer og må gå lengre i gangen, det kan jo løses med to små.

Liten tank er lettere å skjule men gjør at kompressorer må gå oftere.

Styringsystem finnes fra helt enkle der du styrer en og en belg manuelt, til fullautomatisk som E-level der du kan ha forhåndsinnstilte høyder(som slammed,kjørehøyde og superhøg)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg litt greier på ;)

Er selv i gang med et prosjekt på en gammel Volvo 850R. Om du gidder å ta deg tid tid det så står det mye info i tråden min på vccn om hvordan jeg har løst dette på en bil det heller ikke finnes noe ferdig laget til. (linker nederst i posten)

En ting du skal ha i bakhode er at det finnes mye dritt å få kjøpt. Ikke spar 3000 kroner på noe som er billig og ser ok ut. Det er det ikke.

Kjøp fra en kjent plass. Jeg har handlet alt fra www.bagriders.com. Det er litt dyrere, men igjen en velkjent sjappe som gutta handler fra. Topp kvalitet og folk du kan sende et aldri så dumt spørsmål til og få et godt svar, dette kan de.

Angående bak belger til bilen din må du bare fjerne bak fjærene. Slippe bilen ned på en jekk til du har ønsket høyde mellom felg/hjulbuen. Snike deg under med en tommestokk og måle hva du da har mellom fjærsete og ramme. Deretter finner du en belg som er så lav sammentrykt at du også får plass til et feste over og under belgen (som dette: http://bagriders.com/modlab/products/CHRYSLER-300-REAR-BRACKETS.html). De kan selvfølgelig kappes til i ønsket høyde. Men poenget er at du må ha noe for å feste belgen på bilen med. Og da er det gull å bygge det så de passer i orginale fester. Og igjen blir lett å reversere når orginal fjær skal inn ved for eksempel eu-kontroll.

Her har du også en bakbelg du for eksempel kunne brukt (der ser du målene, komprimert og full av luft, jeg brukte disse. Og med braketter blir de totalt 170mm høye når de er komprimert) http://bagriders.com/modlab/products/AIR-HOUSE-2.html

Kunne skrivd 3 sider om dette. Med alt fra tank størrelse, kompressorer, slangedim,ventiler, styring osv. Men da blir jeg sittende her. Så lurer du på noe så bare send meg PM.

Men ta en titt her: http://forum.vccn.no/showthread.php?58379-Martin-S-sitt-Volvo-850R-prosjekt!-Understellet-er-p%C3%A5-plass-FILM!

Morroa starter litt ute i tråden, men du skal ikke se bort i fra at det er en og annen ting ellers som interesserer deg:)

Endret av Martin.S
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg litt greier på ;)

Er selv i gang med et prosjekt på en gammel Volvo 850R. Om du gidder å ta deg tid tid det så står det mye info i tråden min på vccn om hvordan jeg har løst dette på en bil det heller ikke finnes noe ferdig laget til. (linker nederst i posten)

En ting du skal ha i bakhode er at det finnes mye dritt å få kjøpt. Ikke spar 3000 kroner på noe som er billig og ser ok ut. Det er det ikke.

Kjøp fra en kjent plass. Jeg har handlet alt fra www.bagriders.com. Det er litt dyrere, men igjen en velkjent sjappe som gutta handler fra. Topp kvalitet og folk du kan sende et aldri så dumt spørsmål til og få et godt svar, dette kan de.

Angående bak belger til bilen din må du bare fjerne bak fjærene. Slippe bilen ned på en jekk til du har ønsket høyde mellom felg/hjulbuen. Snike deg under med en tommestokk og måle hva du da har mellom fjærsete og ramme. Deretter finner du en belg som er så lav sammentrykt at du også får plass til et feste over og under belgen (som dette: http://bagriders.com/modlab/products/CHRYSLER-300-REAR-BRACKETS.html). De kan selvfølgelig kappes til i ønsket høyde. Men poenget er at du må ha noe for å feste belgen på bilen med. Og da er det gull å bygge det så de passer i orginale fester. Og igjen blir lett å reversere når orginal fjær skal inn ved for eksempel eu-kontroll.

Her har du også en bakbelg du for eksempel kunne brukt (der ser du målene, komprimert og full av luft, jeg brukte disse. Og med braketter blir de totalt 170mm høye når de er komprimert) http://bagriders.com/modlab/products/AIR-HOUSE-2.html

Kunne skrivd 3 sider om dette. Med alt fra tank størrelse, kompressorer, slangedim,ventiler, styring osv. Men da blir jeg sittende her. Så lurer du på noe så bare send meg PM.

Men ta en titt her: http://forum.vccn.no/showthread.php?58379-Martin-S-sitt-Volvo-850R-prosjekt!-Understellet-er-p%C3%A5-plass-FILM!

Morroa starter litt ute i tråden, men du skal ikke se bort i fra at det er en og annen ting ellers som interesserer deg:)

Du må få oppdatert litt i den tråden din igjen :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oy, her var det jo folk med erfaringer og kunnskap om dette rundt baggs :D
Tusen takk for svar, sitter å leser igjennom tråden din nå i skrivende stund! Flott arbeid du gjør :) har ikke kommet til airbag delen enda :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som du kan ha løst det der da. Svarte på PM med litt mer info.

Det er bare å spørre om du lurer på noe. Er en jungel å sette seg inni i starten. Men det er ikke håpløst.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger ved et filmklipp av bilen til Martin. Vi ble ferdig med å koble opp på Tirsdagen som var. Kun montering av interiør og programering av forskjellige høyder som gjenstår nå. Skal også få endret hastigheten bak slik at det går like fort opp/ned hele veien.

Veldig lett å koble opp og alt av deler er av høy kvalitet. Alt er kjøpt hos Bagriders.

th_20140401_231217.jpg

Bilen blir nok sendt til lakk om ikke så alt for lenge. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive