nemiarwen

Tynn lakk - Hva gjør jeg?!?

Heisann!

Skal til å polere/korrigere en 2011 Mazda 6 stasjonsvogn. Det er en type grå metallic lakk, se bilde:

Mazda6_zps7b20c7b7.jpg

Jeg får stort sett mellom 30-70 µm

Jeg bruker en billig måler kjøpt hos Bilnerden en gang, Prodig Tech GL-mini Lakkdybdemåler, men har testet den på andre biler nå, og får da mer normale verdier.

Er dette noe kjent sak på Mazda?

Noen anbefalinger? Er en del RDS som skal taes, men er jo litt bekymret nå da :mellow:

Jeg har Kestrel 900W DA maskin og har Scholl fra S03 og oppover + Autofinesse serien tilgjenglig.

Trenger tips og råd.

På forhånd takk!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig...

Men om du går for en mild combo med Da-maskin får du tatt en del på denne lakken, samtidig som du får opp glansen igjen.

Kanskje få kalibrert den måleren din slik at du vet om den er til å stole på?:)

Lykke til:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Måleren er kalibrert, så det skal være greit. Kjenner at jeg gruer meg til dette her, er ikke særlig gira på å fucke opp da :(

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du i tvil tror jeg kunden setter pris på at du er ærlig og velger å enten polere opp glansen eller å bare la bilen være. Nå er en DA veldig mild på lakken, men man vet aldri...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går lakkmåleren din på batteri? Hvis så, prøv å bytt batterier, rekalibrer og prøv igjen. Høres rart ut!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Nå er "kunden" svogeren min, og jeg er uansett ærlig. Kjører på med mild kombo.

Skal prøve å bytte batteri og kalibrere på nytt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ingen i nærheten som kan låne deg en annen lakkdybdemåler?

Selv er jeg skeptisk når det kommer under 90 my. Tok en gammel mercedes i fjor sommer og snittet var rundt 85my.

Ble mild kombo og forklaring til eier om at denne bilen har løvtynn lakk for å si det mildt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har den pro utgaven, og der må jeg gå inn i menyen og velge stål (istedet for alu) hver gang den er slått av og på.

Får ihvertfall altfor lave verdier på stål hvis den er stilt inn på alu.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, OK. Skal sjekke dette også når jeg fortsetter i morgen. Takker for innspill.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvilke verdier lakken på svigers sine mazdaratier (CX-5 og 2011 mazda 6 sport combi) men de taklet Scholl S17 med både orange og lilla scholl pad veldig fint på Flex DA. Kanskje ikke mye til hjelp, men håper det kanskje kunne gi en pekepin :P CX-5 er sort metallic og mazda 6 er noe perlemor mørk lilla ish

Her er et bilde fra CX-5 kjørt med S17 og orange scholl pad.

1017121_10201552088991299_1970319005_n.j

Endret av WernerH
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, ja. Kjørte på med Autofinesse step 1 (revitalise) serien med påfølgende pad på en del ulumskheter, men ligger an til S17 og Uber pads på resten av bilen vil jeg tro. Satser på at jeg bare har rotet med lakkdybdemåleren...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, ja. Kjørte på med Autofinesse step 1 (revitalise) serien med påfølgende pad på en del ulumskheter, men ligger an til S17 og Uber pads på resten av bilen vil jeg tro. Satser på at jeg bare har rotet med lakkdybdemåleren...

Vi satser på det :) kan jo være lurt, bare for å være sikker å sjekke status ofte mens du holder på :) fant ut at det skulle generelt sett lite til før det begynte å skje ting på disse bilene :) Svigers ble temmelig overrasket og har herved kastet alt som heter biltema bilpleiegreier :) han fikk vaskepakke hos meg til jul :fun:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg polerte i vinter en svart Land Rover Defender (dritt bil å detaile) den er innom hvert år for en innvendig og utvendig behandling (brukt som en traktor rett og slett mye jakt/hunder etc, gruer meg faktisk litt til vært år denne skal tas) akkurat det var litt off topic, men den lakken hadde vanlige målinger stort sett på hele bilen. Men der var en ripe som måtte våt slipes og dette ble gjort med 2000grit papir, men etter våt slipingen kunne jeg faktisk se at klarlakken hadde blitt mye tynnere. Jeg var faktisk i nærheten å "brenne" gjennom denne lakken med ett så fint papir og veldig få passeringer/drag med papiret og dette med forsatt normale målinger. Og bilen har ikke blitt omlakkert heller. Slutt resultatet ble merkelig da du kunne se at lakken så merkelig ut og tynnere, litt vanskelig å forklare det må nesten oppleves. Men uansett bare gjør som de andre og vær forsiktig og prøv deg fram med en DA maskin.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive