Gå til innhold
ALFRED

Strengere EU kontroll og flere kontrollpunkt 2015.

Recommended Posts

ALFRED    187
ALFRED

Leser i siste utgave av NAF magasin at EU kontollen skal bli strengere fra i år og i fra 1.01.2015 opp i frå 85 kontroll punkt til 150.

Synspukter på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Tåpelig, nå skal de sjekke at varmetrådene funker f.eks

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ALFRED    187
ALFRED

Var vist for mange eldre biler med null feil som går igjennom som ikkje burde gå igjennom seies det og at kontrollen skal bli lik den som er i EU.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bakken    125
Bakken

Så de prøver rett og slett bare å bli kvitt gamle biler. Glad for at min ikke skal inn på kontroll før i slutten av 2015. :)

Edit: Hvis de starter med dette i 2015, så er jeg ikke glad for at bilen skal på kontroll da. Trodde de skulle begynne med dette iår jeg. ^_^

Endret av Bakken

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Tror ikke dette endrer så mye, skal de endre dette må de kalle inn til etterkontroller og så straffe de verkstedene som "ser" mellom fingrene.. Han som var grei før er sikkert like grei etterpå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fornavn Etternavn    13
Fornavn Etternavn

Klarer ikke finne en komplett liste, men listen under er sakset fra denne artikkelen.

Her er noen av punktene som ble innført fra nyttår:
• Feil på ESP, ESC, VSC, VDC,RSS (elektronisk stabilitetssystem)
• Feil på SRS (airbagsystemet)
• Feil på EPS (elektronisk servostyring)
• Manglende lokk på bremsevæskebeholderen
• Feil med defroster (varmeapparatets avdugging av frontruta)
• Bremseskiver-/bånd-/ klosser-/tromler tilsmusset av olje, mangler eller er feilmontert
• Bremseskjold ikke tilstrekkelig festet
• Bremseslange vridd eller for kort
• For lavt servooljenivå og ingen servovirkning
• Feil på automatisk høyderegulering og lyktevasker på biler der dette er obligatorisk (xenon nærlys)
• Feil på dekktrykksovervåkning (på biler som har dette)
• Feil på motorfester
• Åpenbar modifisering av motoreffekt
• Belysning av speedometer virker ikke
• Alle store lekkasjer som trolig vil skade miljøet eller være en sikkerhetsrisiko for andre trafikanter (hittil har bare store oljelekkasjer vært grunnlag for anmerkning)
• Feil ved OBD avlesning (kan utføres i stedet for avgassmåling)
I tillegg blir det også innført noe mer spesifiserte retningslinjer for hva som kan anmerkes som feil på karosseri, sikt, lys, styring og hjuloppheng.
Endret av Fornavn Etternavn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

PKK kommer til å ta litt lengere tid, og koste litt mer. Jeg tror dette blir et greit tiltak for å få bukt med en del av de som ser mellom fingrene, og muligens blir det færre småfarlige (gamle) biler på veiene. Har nylig vært på PKK selv, og merket ikke noe til denne ordningen foreløpig. Men fra 2015 skal verkstedene holde igjen bilene i en liten time etter at papirene er sendt til vegvesenet, slik at de har mulighet til å komme å ta stikkprøver.

Verkstedene får også informasjonsplikt hvis de ser oppgraderinger som tyder på trimming utover omprogrammering/chip.

Endret av trogha

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Det er bra at det er kontroller som avslører de bilene som ikke burde være i drift, men vet ikke om jeg synes det er så fornuftig å skal bruke mer penger etc.. på det, når veiene er så dårlige som de er..

At biler er farlige er en ting men at veien er farlig, blir ikke tatt så alvorlig.

Beklager Ot her, men etter at snøen har gått i år blir jeg nesten deprimert når jeg tenker på hvor lang tid det ev er til det skjer noe "seriøst" med veiene, man er jo ikke engang enige i at de er dårlige:/

Men uansett, greit med kontroll bare det ikke blir pirkete og "vanskelig":)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
RNa    46
RNa

Det er bra at det er kontroller som avslører de bilene som ikke burde være i drift, men vet ikke om jeg synes det er så fornuftig å skal bruke mer penger etc.. på det, når veiene er så dårlige som de er..

At biler er farlige er en ting men at veien er farlig, blir ikke tatt så alvorlig.

Beklager Ot her, men etter at snøen har gått i år blir jeg nesten deprimert når jeg tenker på hvor lang tid det ev er til det skjer noe "seriøst" med veiene, man er jo ikke engang enige i at de er dårlige:/

Men uansett, greit med kontroll bare det ikke blir pirkete og "vanskelig":)

En "EU" kontroll på veiene i landet hadde vært noe det :angry::angry: , hadde endt med kjøreforbud garantert :lol::lol: .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Det er bra at det er kontroller som avslører de bilene som ikke burde være i drift, men vet ikke om jeg synes det er så fornuftig å skal bruke mer penger etc.. på det, når veiene er så dårlige som de er..

Bruker staten penger fra "veibudsjettet" på å lage ny pkk, eller hva er det du egentlig mener?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mammut89    105
mammut89

synes det er bra jeg. foretrekker at det er kvalitet på veiene.

men jeg er litt nysjerigg på hvor mange punktet som fører til 1er 2er og 3er feil. Hvis mange av de nye punktene fører til 1er feil så betyr jo dette i praksis at vi får en obligatorisk "NAF kontroll"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mstrandbo    180
mstrandbo

Mener jeg las noe om at flere 1er-feil skulle bli 2er-feil.. Har ikke kilde på det nå, dog..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

BMW-verkstedet jeg bruker skal ha samme pris på den nye kontrollen som den gamle :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
605    140
605

Har nettopp hatt begge bilene mine på PKK, begge gikk gjennom uten anmerkning, til akkurat samme pris som forrige gang.

Med tanke på at den ene er en 2000-modell Astra, og det ryktet jeg hadde hørt om strengere kontroll, var jeg positivt overrasket!

Ikke at jeg vet at det er noe galt med den, men 14 år gammel bil er jo tross alt 14 år gammel bil! :ph34r:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stenerz1    4
Stenerz1

PKK kommer til å ta litt lengere tid, og koste litt mer. Jeg tror dette blir et greit tiltak for å få bukt med en del av de som ser mellom fingrene, og muligens blir det færre småfarlige (gamle) biler på veiene. Har nylig vært på PKK selv, og merket ikke noe til denne ordningen foreløpig. Men fra 2015 skal verkstedene holde igjen bilene i en liten time etter at papirene er sendt til vegvesenet, slik at de har mulighet til å komme å ta stikkprøver.

Verkstedene får også informasjonsplikt hvis de ser oppgraderinger som tyder på trimming utover omprogrammering/chip.

Her i byen har vegvesenet allerede klikka bananas, står daglig rundt om i byen og spesielt i bakken opp fra området der alle verkstedene ligger for å sjekke biler som har vært på EU. Nesten sånn at jeg er glad for at kassa på saab'en røyk i jula og eg leverte inn skilta, for den skulle egentlig vært inne på eu nå og jeg hadde nokk garantert blidd stoppa på tur ut verksted porten, får vente til de har roa seg litt ned :lol:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ALFRED    187
ALFRED

Her i byen har vegvesenet allerede klikka bananas, står daglig rundt om i byen og spesielt i bakken opp fra området der alle verkstedene ligger for å sjekke biler som har vært på EU. Nesten sånn at jeg er glad for at kassa på saab'en røyk i jula og eg leverte inn skilta, for den skulle egentlig vært inne på eu nå og jeg hadde nokk garantert blidd stoppa på tur ut verksted porten, får vente til de har roa seg litt ned :lol:

Så pass ja,skikkelig ute for å kontrolere då altså. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Jeg har heldigvis blitt for gammal til at bilene brukes til noe annet enn et rent transportmiddel fra A-B. Så EU-kontrollene er ikke lenger så truende som de en gang var. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
WernerH    86
WernerH

Her i byen har vegvesenet allerede klikka bananas, står daglig rundt om i byen og spesielt i bakken opp fra området der alle verkstedene ligger for å sjekke biler som har vært på EU. Nesten sånn at jeg er glad for at kassa på saab'en røyk i jula og eg leverte inn skilta, for den skulle egentlig vært inne på eu nå og jeg hadde nokk garantert blidd stoppa på tur ut verksted porten, får vente til de har roa seg litt ned :lol:

Er ikke BT som har kontroll opp fra basen...er mest UP såvidt jeg har sett :-P min er godkjent til 2016 xD

Men vegvesenet har mye kontroller på tunge kjøretøy og kjøretøy med henger

Endret av WernerH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Nei mener ikke det, men synes det blir for dumt å sjekke kjøretøy i hue og baken. Så revner veien du kjører på... Det er jo ikke tvil om at veiene i norge sliter utrolig på bilene etc som kjører der?

Men om man synes det er ok som det er, er det bare å kjøre å kose seg. Jeg bor på et sted i landet hvor man like gjerne kunne høvlet bort asfalt og kjørt på grusen p.g.a skader i veien!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×