Gå til innhold
villans

Kjørevarmer på Passat !

Recommended Posts

villans    7
villans

Har en Passat 2008 mod med kjørevarmer,når denne slår seg på under +5 grader så kommer d voldsomt med røyk i noen sekunder,folk kommer bort å lurer på om bilen brenner, er dette normalt ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Hadde en leiebil med noe slikt, ble litt smånervøs når denne røyken kom i.fbm oppstart av varmeren, men fikk beskjed om at dette er helt normalt. Dog var dette en toyota.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Enkelte av de ryker mer enn andre. Det kan være et tegn på at tennkammeret begynner å bli dårlig, evt sotete.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
villans    7
villans

Enkelte av de ryker mer enn andre. Det kan være et tegn på at tennkammeret begynner å bli dårlig, evt sotete.

Hva får man gjort med det problemet ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Bytte tennkammer når det slutter å fungere. De fleste velger å få det gjort på Møller, men det koster noen tusen sist jeg sjekket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
villans    7
villans

Bytte tennkammer når det slutter å fungere. De fleste velger å få det gjort på Møller, men det koster noen tusen sist jeg sjekket.

ok,takk for svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Jeg kjøpte en 07mod med 140k på telleren denne uka, og den har fått nytt tennkammer nylig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
fredrikrt    42
fredrikrt

Har en 09 Touran med Webasto kjørevarmer som ryker.

Plukket den ut sammen med en kamerat og testet en rens, da det kan være sot i brennkammer. Ingen hell dessverre.

Nytt brennkammer ligger på ca 2000,- hos møller, regn med en del timer i arbeid da varmeren er lokalisert på innsiden av forskjerm under spylevesketanken. Vi måtte plukke av fronten på min.

Kurrant jobb å gjøre selv egentlig, men regn med litt knot. VAGCOM er en klar fordel å ha for testingens skyld.

EDIT: Vinteren er snart over, så blir bytte av brennkammer neste vinter :)

Endret av fredrikrt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly    49
Hirobofly

Tennkammer? -Silen som sitter rundt glødepluggen?

Kan være at denne silen er brent i stykker ja eller full av drit.

Ofte når brennerene lager røyk så skyldes det at det ligger uforbrent diesel i kammer/potte, eller sil/glødeplugg begynner å bli dårlig.

Første bud er å lese ut feilkoder, fordi om brenneren har stoppa pga feil så vil det ligge igjen diesel og dette ryker ved neste start.

Vanlig overhaling av disse brennerene er sil, glødeplugg, pakninger. -Kjenner mest til Eberspacher brennere.

Selve brennkammeret er jo av rustfritt stål, skal mye til for at det skal ødelegges. B)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
fredrikrt    42
fredrikrt

Tennkammer? -Silen som sitter rundt glødepluggen?

Kan være at denne silen er brent i stykker ja eller full av drit.

Ofte når brennerene lager røyk så skyldes det at det ligger uforbrent diesel i kammer/potte, eller sil/glødeplugg begynner å bli dårlig.

Første bud er å lese ut feilkoder, fordi om brenneren har stoppa pga feil så vil det ligge igjen diesel og dette ryker ved neste start.

Vanlig overhaling av disse brennerene er sil, glødeplugg, pakninger. -Kjenner mest til Eberspacher brennere.

Selve brennkammeret er jo av rustfritt stål, skal mye til for at det skal ødelegges. B)

Litt forskjell på Eber og Webasto så vidt meg bekjent.

Men har man f.eks defekt glødeplugg eller magnetventil i en Webasto må brennkammer byttes da dette sitter sammen.

Ikke mulig å bare bytte glødeplugg desverre på disse :/

EDIT: VAGCOM forteller alt om kjørevarmer som er fabrikksmontert. Jeg har en del på min varmer, som "NO FLAME" o.l. Og når varmeren har 3 mislykkede forsøk på å tenne går den i lås, og må låses opp med diagnoseverktøy for å fungere igjen.

Endret av fredrikrt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Vagcom er guds gave til de som er så pillefjerne å kjøper et VAG produkt..

Tilbake til varmer, ja, det er forskjeller mellom Eber og Webasto. Meg bekjent så bruker kun VAG webasto.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly    49
Hirobofly

Litt forskjell på Eber og Webasto så vidt meg bekjent.

Men har man f.eks defekt glødeplugg eller magnetventil i en Webasto må brennkammer byttes da dette sitter sammen.

Ikke mulig å bare bytte glødeplugg desverre på disse :/

EDIT: VAGCOM forteller alt om kjørevarmer som er fabrikksmontert. Jeg har en del på min varmer, som "NO FLAME" o.l. Og når varmeren har 3 mislykkede forsøk på å tenne går den i lås, og må låses opp med diagnoseverktøy for å fungere igjen.

Hmmm, jeg stiller meg tvilende til at ikke glødeplugg kan byttes på Webasto..... Et kjapt google-søk på bilder av Webasto sier meg at den er veldig lik Eber. B)

Hvor sitter den derre magnetventilen? Inne i brennkammeret?

Anyways, feilkoder sier mye om brenneren og hva man må se etter. Defekt glødeplugg er jo kjent, ev flammevakt om pluggen er ok men forsatt No-Flame detected. Sjeldent feil på flammevakt eller tempsensorer da.

3 feil og brenner går i lås er standard på både Eber og Webasto.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
fredrikrt    42
fredrikrt

Hmmm, jeg stiller meg tvilende til at ikke glødeplugg kan byttes på Webasto..... Et kjapt google-søk på bilder av Webasto sier meg at den er veldig lik Eber. B)

Hvor sitter den derre magnetventilen? Inne i brennkammeret?

Anyways, feilkoder sier mye om brenneren og hva man må se etter. Defekt glødeplugg er jo kjent, ev flammevakt om pluggen er ok men forsatt No-Flame detected. Sjeldent feil på flammevakt eller tempsensorer da.

3 feil og brenner går i lås er standard på både Eber og Webasto.

Jeg hadde med meg en kamerat når vi plukket fra hverandre min varmer, han jobber med disse.

Ja, svakheter på disse bilene med kjørevarmer er at korte turer med start-stopp tar knekken.

Har fått anbefalt og montere fjernkontroll kit til min da jeg kan kjøre varmeren lenge nok før jeg starter bilen, slik at den ikke kokser igjen eller brennkammer blir defekt.

Men som alt annet mekanisk krever dette også vedlikehold, riktig nok ikke så ofte.

Brennkammer, glødeplugg, magnetventil og flammevakt er en enhet på disse varmerne desverre :/

Magnetventil sitter på tilførselsrør til brennkammer(?), ihvertfall en del av den modulen.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly    49
Hirobofly

Hmm, brenner (Eber) er opp på driftstemp iløpet av ca 1 minutt, så har du kortere turer enn det så har nok ikke brenner det beste livet nei.... B)

Edit; Ser at for Webasto luftheater så er det en større sentral del som sikkert er brennkammer, glødeplugg, etc i en enhet. Men er det virkelig slik for Webasto vannvarmere?

Endret av Hirobofly

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Hmm, brenner (Eber) er opp på driftstemp iløpet av ca 1 minutt, så har du kortere turer enn det så har nok ikke brenner det beste livet nei.... B)

Edit; Ser at for Webasto luftheater så er det en større sentral del som sikkert er brennkammer, glødeplugg, etc i en enhet. Men er det virkelig slik for Webasto vannvarmere?

Er ikke til å skyve under en stol at de som har peiling på varmere syns Eber er best. Hadde Eber på Focusen, og den reagerte mye raskere enn Webastoen jeg har i Audien. Kan sikkert også unnskyldes med at det er noen år forskning mellom disse to varmerne da =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stig-Arne Haukebøe    11
Stig-Arne Haukebøe

Eberspacher det beste? Latterligste jeg har hørt.

De er nok kanskje pittelitt mer effektiv enn Webasto

Men fy så de støyer, feil med styreenheter og generellt mye tull med de.

Nei like greitt å holde seg til originalen Webasto :)

Kan også legger til at Webasto regner 6 minutt som korteste gangtid for å hinde soting.

Det er soting som tar livet av varmerene. Dette går jeg utifra også gjelder Eberspacher, da virkemåten jo er lik.

Endret av Stig-Arne Haukebøe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly    49
Hirobofly

Har ikke sagt et vondt ord om Webasto, og jeg regner dem på samme linje som Eber. -Synd hvis noen får til å lage en "merke" krig på dette også........ :P

Jeg har erfaring fra montasje av en ny Webasto på en ML her rundt jul, og kan ikke si jeg får noen annen følelse med den enn med Eber på min egen.

Merker at Webasto har en mere "hard" stopp, det høres ut som om gløding og alt kutter for så å komme igang igjen ved after-blower-operation, mens Eber stopper pumpa og kjører gløding/vifte til det er tomt. Ellers er gangen på den og Eber veldig lik, ikke noe forskjell på støy. (Plassering av potte, etc er det som gir annet støybilde vil jeg tro)

Soting er ikke problemet på Eber. Overhalt min som er 7 år sist høst, og denne går som tilleggsvarmer på bilen og blir starta og stoppa maaaaange ganger under en kjøretur på vinteren. Sot i kammeret ja den hadde kjørt i 7 år, men ikke noe som lagde noe problem. Kosta det ut med en tannbørste.

Bytta glødeplugg og sil/gitter, samt pakninger.

Problemet på min var ECU (kjent feil fra epoken rundt 2006), bytta denne og går som en klokke.

Synd hvis Webasto bør ha 6 minutt gangtid hver gang, ikke sikkert den startes med en gang (på min så starter Eber 90 sek etter motor på vinteren) og da stoppes den jo ofte før den er klar om man kjører korte turer.

Eber har 40-60 sec, så jeg antar den tåler mer småkjøring da ja.

Endret av Hirobofly

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stig-Arne Haukebøe    11
Stig-Arne Haukebøe

Neida, ingen grunn til å lage en merkekrig. :)

Endret av Stig-Arne Haukebøe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig