Bukken74

Oppbevaring regnskap etter avvikling

Hadde tidligere ett ENK for drosjedrift. Avsluttet dette selskapet for noen år siden og har i ettertid slettet selskapet i Brønnøysund registrene.

Lurer da på om noen her vet hva som er gjeldende regler for oppbevaring av regnskap etter at man avviklet selskapet? Har googlet litt men har ikke funnet så mye konkret som har gjort meg klokere :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde tidligere ett ENK for drosjedrift. Avsluttet dette selskapet for noen år siden og har i ettertid slettet selskapet i Brønnøysund registrene.

Lurer da på om noen her vet hva som er gjeldende regler for oppbevaring av regnskap etter at man avviklet selskapet? Har googlet litt men har ikke funnet så mye konkret som har gjort meg klokere :)

Alt regnskap skal man vel ta vare på i 10 år, selv etter avvikling tror jeg - i tilfelle spørsmål i ettertid.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt regnskap skal man vel ta vare på i 10 år, selv etter avvikling tror jeg - i tilfelle spørsmål i ettertid.

Stemmer dette med 10 år ja.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne sier noe annet, kan se ut som det har kommet nye regler fra 01.02.2014? §13

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2004-11-19-73?q=bokf%C3%B8ringsloven

Men mener å ha lest ett sted at det ikke var samme regler for aktive selskap som avviklede. Finner bare ikke igjen hvor jeg leste det.

Det var nok her jeg hadde lest om avvikling: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/otprp/20032004/otprp-nr-46-2003-2004-/12/4/1.html?id=128865

Men det ser ut til å være ett forslag som ennå ikke er trådt i kraft:

"Utvalget foreslår et særlig krav om at bokførte opplysninger som i utgangspunktet er tilgjengelig i elektronisk form, skal være tilgjengelig i elektronisk form i 3 år og 6 måneder etter regnskapsårets utløp, jf. omtale i NOU 2002: 20 punkt 11.5.2 og 11.5.4. I forskriftsforslaget foreslås et unntak fra dette kravet for bokføringspliktige med omsetning lavere enn 5 millioner eks. merverdiavgift. For bokføringspliktige virksomheter som avvikles, foreslås i forskriftsforslaget at kravet til elektronisk tilgjengelighet begrenses til 6 måneder etter avvikling. Videre foreslås at departementet i forskrift eller ved enkeltvedtak kan gjøre unntak fra bl.a. kravet om elektronisk tilgjengelighet, jf. lovutkastet § 13 femte ledd."

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive