andrhage

Skade i dashboard etter koppholder

Hei.

Jeg har en Octavia som har et merke i dashboardet fra forrige eier, sannsynligvis fra en koppholder som har vært limt på dashboardet og sa har revet med seg limet når den er blitt fjernet. Resultatet er som bildet viser en forhøyning i dashboardet der limet har løsnet under, i tillegg til litt limrester. Hvordan kan jeg få dette til å se bra ut? Jeg har fått tips om å sprøyte inn lim under og sette press oppå, men er usikker på om jeg får tak i sprøyte med kraftig nok spiss til å penetrere den myke plasten, samt lim som er tynnflytende nok. Noen som har noen råd? Gjerne med spesifikke produkter?

Andreas

post-7720-0-92825600-1392905518_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Limet får du nok løsnet med en citrusspray.

Løsningen over høres jo ikke helt dum ut for å si det slik. Men da vil du nok ikke presse inne for mye lim heller, for da blir det sikkert bølgete også.

Kanskje apoteket har sprøyter med en piss som klarer å penetrere stoffet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, 23G sprøytespiss for subkutane injeksjoner.. Skulle være lite nok, og samtidig sterkt nok. Evt. en grønn 21G. Litt tykkere.

Gå på apoteket å spør etter en intramuskulær- og en subkutannål. Og evt. en sprøyte. 10ml skulle holde i massevis.

Om du bor i nærheten skal du få med meg, men sannsynligheten er vel liten for at du er såpass nær :)

Koster forresten lite til ingenting..

Endret av MikeHawk
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent blir det nok ikke uansett. Jeg hadde montert koppholder igjen, og handlet en bil uten ved neste korsvei... ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

23G spiss tror jeg du skal lite med å få noe annet enn vann gjennom.
21G kanskje, men hva slags lim ønsker du å bruke?

Ser for meg at vannbasert lim som pva (trelim) og lignende ikke vil herde når det ikke har tilgang på luft.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

23G spiss tror jeg du skal lite med å få noe annet enn vann gjennom.

21G kanskje, men hva slags lim ønsker du å bruke?

Ser for meg at vannbasert lim som pva (trelim) og lignende ikke vil herde når det ikke har tilgang på luft.

Tror det skal gå :) Prøve med minst mulig først i alle fall..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cyanakrylat!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Superlim blir knallhardt, lett å søle, og dermed få misfarging og flekker..
Det er vanskelig å unngå bølger med superlim også.

Jeg ville anbefalt noe som ikke blir hardt, men som likevel kan herde under vinylen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dere et eksempel på et type lim som kan fungere og som ikke er superlim?

Kan det være et poeng å kjøre på med varme samtidig, kanskje i kombinasjon med en type trelim?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

RX-lim? Rimelig tyntflytende, tørker omtrent uansett, er sterkt og motstandsdyktig mot varme og kulde når det først har herdet.

Dragen bruker det til å lime ting jeg ikke trodde gikk an å lime med RX-lim, hvertfall...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lag et pent snitt med skalpel og trykk inn lim med en sprøyte uten spiss. Jobb limet inn og luften ut med et myk kredittkort etc..

Tror det kan bli vel så bra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker ikke bare å varme opp med hårføner da? At man reaktiverer litt under der lim eller at vinylen trekker seg sammen (eller gjør den det omvendte?) og blir litt stram igjen?

Jeg kjøpte en liten tube med et lim som heter G-S HYPO Cement, har ikke prøvd det ennå, men den har en sprøytespiss implementert så å si. Skal ikke tørke med en gang heller sånn at man får tid til å posisjonere ting? Koster noen småkroner på ebay. Kan funke?

Ellers, sitrusspray, som alltid, test et lite synlig sted først. Sitrusspray er sterkt. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker ikke bare å varme opp med hårføner da? At man reaktiverer litt under der lim eller at vinylen trekker seg sammen (eller gjør den det omvendte?) og blir litt stram igjen?

Kom akkurat til å tenke på det samme faktisk, tror jeg ville prøvd det først. Nå er ikke jeg noen autoritet på vinyl, men jeg vil tro den blir mer fleksibel både på godt (kan strekke seg mer hvis man drar i den) og vondt (trekker seg noe sammen, eller lar seg trekke sammen).

Eventuelt kan man bite i det sure eplet og kjøpe ny dashbordtopp (eller finne brukt i god stand fra en bilopphugger e.l.).

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=26187442 f.eks. (ingen garanti for at det er til riktig årsmodell).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt dashbord koster vanligvis 10.000kr+ og så kommer arbeidet i tillegg..

Varme er et alternativ, men plasten har en tendens til å bli veldig blank på det oppvarmede området, i alle fall om man skal varme det til det punktet det prøver å trekke seg sammen til opprinnelig tilstand.
Men litt forsiktig bruk av varme skader jo ikke å prøve.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde tatt kontakt med en salmaker, der får du nok vite om dette kan reddes.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde nok prøvd med en hårføner på det der, evt varmepistol om det ikke funker..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive