volvogutt

lakkdybde

Har en lakkdybde måler men har et spørsmål om verdier.

Når må man være forsiktig? (Lave verdier)

Målt en bil til 120,110,90 er det trykk og kjøre maskin på 90?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maskin går nok fint.
Sliping ville jeg holdt meg unna.

Problemet med lakkdybdemåleren er at den måler ikke hvert lag.
Det er normalt3-4 lag på en bil i dag (zink, grunning, farge, klarlakk) Standarden er noe i denne duren 25+25+20+50 = 120my
Men det kan like gjerne være 10+10+20+80, eller 25+50+25+20.

Det er kun klarlakken vi har å polere på, og tykkelsen kan fint variere fra 10-100my på en og samme bil.
Selv om man får 180my tykkelse er det ingen garanti for at klarlakken er tykk, det kan være panelet er omlakkert også, og derfor gir kunstig høye verdier.
Derfor kan man ikke bruke disse målingene til noe sikkert, kun en pekepinn.

Dette er grunnen til at jeg ikke er utelukkende positiv til lakkdybdemålinger, fordi de streng tatt ikke gir deg veldig mye nyttig informasjon.

6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maskin går nok fint.

Sliping ville jeg holdt meg unna.

Problemet med lakkdybdemåleren er at den måler ikke hvert lag.

Det er normalt3-4 lag på en bil i dag (zink, grunning, farge, klarlakk) Standarden er noe i denne duren 25+25+20+50 = 120my

Men det kan like gjerne være 10+10+20+80, eller 25+50+25+20.

Det er kun klarlakken vi har å polere på, og tykkelsen kan fint variere fra 10-100my på en og samme bil.

Selv om man får 180my tykkelse er det ingen garanti for at klarlakken er tykk, det kan være panelet er omlakkert også, og derfor gir kunstig høye verdier.

Derfor kan man ikke bruke disse målingene til noe sikkert, kun en pekepinn.

Dette er grunnen til at jeg ikke er utelukkende positiv til lakkdybdemålinger, fordi de streng tatt ikke gir deg veldig mye nyttig informasjon.

Dette var en veldig god forklaring syns jeg! +1

Når man egentlig ikke har noen garanti, er en lakkdybdemåler veldig viktig å ha? Ser det er mange som bruker dette og føles litt som det er fasitten.

Den er sikker kjekk å ha når en driver å korrigerer dype riper. Men når en korrigere vaskeriper osv hvor mange MY med lakk tar man egentlig da?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes den er kjekk og ha når man skal kjøpe bil, også var det litt interessant å måle før/etter korrigering/polering for å se hvor mye man fjerner etter hvert steg, derfor gikk jeg for billigste versjon fra bilnerden.

Hvor mye man fjerner på hvert steg varierer litt, korrigering kan variere fra 1-5my, finpolering/hologramfjerning kan av og til ikke være målbart, så her er det bare å prøve seg frem, finnes ingen fasit ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om en lakkdybde måler er viktig å ha, kan sikkert diskuterast, fruen så i garasje skapet her en dag og da sa hun, faen! er det virkelig nødvendig med 6 poleringsmaskiner!, og eg svart så klart det er det, du får ikke en bil blank uten ;) hehe

Eg liker å ha en lakkdybde måler som eg går over bilen så får eg se om noen paneler er ommlakkert eller det er original lakk. Er noen panel omlakkert så starter eg ikke kombo testingen der siden det kan være en helt annen kombo du må bruke på det panelet som er omlakkert for å få et bra resultat.

Når eg skal fjerne noe dype riper så bruker eg den bare for å se hvor mye eg tar på hver runde, men man har jo ingen garanti hvor tykk klarlakken er så her må man bruke sunnfornuft og stoppe å si seg fornøgd før ulykken er der :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive