Stig J

Foam cannon-problemer

Nå har jeg googlet litt, søkt på DCN litt, røsket meg i håret litt og til slutt bæsja på leggen litt...

Utstyr jeg bruker:

Foam cannon fra Bilnerden.

Nilfisk Neptune 5-61 varmtvannsvasker

Bilt Hamber Autofoam såpe.

Problemstilling.

Vaskeren oppfører helt likt som i videoen under med foam cannon:

http://youtu.be/kM3diPLxLII

Etter å ha holdt på slik ett par ganger så mister den kraften for så å bare pisse ut vann/såpe uten noe trykk. Tar av kanonen og spyler litt uten den tilkoplet. Setter på igjen for at den skal holde på slik som i videoen litt til. Den lager såvidt brukende skum, men aldri barberskum slik mange her inne får til. Så har jo fått skumlagt bilen da, men er passe irriterende...

Så i går da jeg hadde googlet litt og leste at man kunne lage litt større hull i denne dysa som sitter inni kanonen så prøvde jeg dette.

138bs7.jpg

Det skulle jeg nok ikke ha gjort nei....

Den oppfører seg likt slik som i videoen men nå vil den ikke skumme i det hele tatt. Den vil faktisk ikke suge opp såpe uansett hvordan jeg justerer og vrir på blandeskrue eller munnstykke.

Nå har jeg plukket hele skiten fra hverandre. Så nå må jeg vel på jakt etter ny dyse først og fremst.

Jeg leste en plass at det finnes dyser med forskjellig størrelse på hullene. Noen som har kjøpt slike nye?

Men regner jo med at når (hvis) jeg får tak i nye dyser så vil det være helt likt som på videoen.

Har dere noen tips hva som kan gjøres.

Endret av Stig J
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meiner eg las noe som hadde lignende problem der alt av dyser var ok men rett å slett slangen sugde seg fast i bunnen av flasken og at det var bare å kutte den litt skrå, meiner det var Øyving G her på forumet som var borti noe lignende.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble sjekket ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja pulsingen har jo noe med motstanden å gjøre så litt usikker på hvordan du skal løse det der, siden det ikke vart bedre med større hull, men vær sikker på du har fått ut all luft i slangene, eg bruker før eg starter å spyle ta av hurtig koblingen rett før lancen og la det stå å renne vann en stund slik at luften er borte fra alle slanger :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

AndreasLie mener jeg hadde en løsning på problemet du har..

Hør med han..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye boret du opp dysen ? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer. Jeg laget en bypass ventil på kanonen og da stoppet den å pulsere.

Du skrur av koblingen som går mot pistolen på høyttykken og setter på et t-stykke. I bunnen av t-stykket setter du en kuleventil og på toppen setter du koblingen som skal inn i pistolen. Litt vanskelig å forklare, men tess, hyroscan osv kan hjelpe med å sette det sammen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer. Jeg laget en bypass ventil på kanonen og da stoppet den å pulsere.

Du skrur av koblingen som går mot pistolen på høyttykken og setter på et t-stykke. I bunnen av t-stykket setter du en kuleventil og på toppen setter du koblingen som skal inn i pistolen. Litt vanskelig å forklare, men tess, hyroscan osv kan hjelpe med å sette det sammen

Du får slenge inn et bilde ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips :)

Andreas: Du kunne vel ikke lagt ut et bilde eller tre av denne kreasjonen din? Jeg klarer ikke helt å finne tråden i hvordan du mener dette er satt sammen :ph34r:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en ok video om man må demontere for rengjøring, en gang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet ditt kan også være at du bruker varmtvannsvasker, det er foamlance svært lite glad i.

Jeg måtte bytte metal gauze, men den er fortsatt vrang når jeg skrur helt på minus på lancen. Må en halv omdreining tilbake for å få skikkelig skum

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meiner eg las noe som hadde lignende problem der alt av dyser var ok men rett å slett slangen sugde seg fast i bunnen av flasken og at det var bare å kutte den litt skrå, meiner det var Øyving G her på forumet som var borti noe lignende.

Problemet mitt var ikke slik som dette. HT ga likt trykk hele tiden, men skummengden/tykkelsen pulserte.

Problemet det er snakk om her virker som et HT problem? En følsom Start/stopp ventil som ikke liker skumkanon f..eks?

Hvis det brukes en Gardenakobling med stopp i ville jeg testet uten denne. Snu slangen (hvis du har uten stopp i andre enden) eller bytt ut den som er koblet inn på HT. Tror egentlig ikke det er dette som er problemet heller siden HT fungerer fint uten skumkanon, men det er jo fort gjort å skjekke dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry treig på å få tatt bilde, men slik har jeg koblet min

20140225_160716.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjå der ja, det var noe slikt eg såg formeg du hadde løst dette :)

Sorry treig på å få tatt bilde, men slik har jeg koblet min

20140225_160716.jpg

Kan tenke meg det er ikke mye du trenger å opne ventilen heller, og det er sikkert bare en gang du trenger å justeren den inn så er det tur å kjør hver gang ? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

den bolten som du ser tommelen min er på er der håndtaket på kuleventilen sitter. Jeg justerte første gang og skrudde av håndtaket, så da holder den seg riktig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

den bolten som du ser tommelen min er på er der håndtaket på kuleventilen sitter. Jeg justerte første gang og skrudde av håndtaket, så da holder den seg riktig.

Er den da åpen i bunn slik at den suger falsk luft?

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den suger ikke. Den spruter ut vann for å redusere trykket inn på skumkanonen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den suger ikke. Den spruter ut vann for å redusere trykket inn på skumkanonen.

Da er jeg med. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive