Gå til innhold

Subwoofer under sete, erfaringer?


Bakken

Recommended Posts

God kveld folkens! :)

Har nå en basskasse i bagasjerommet som jeg gjerne skulle blitt kvitt til fordel for mer plass. Har i det siste sett litt på ulike løsning, som å integrere sub'en i reservehjulbrønnen eller en sånn subwoofer-under-sete-sak.

Er det noen her som har noen erfaringer med slike? Gir det godt med trykk? Og rister det irriterende mye i sete det er montert under? Denne jeg har siklet litt på isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

mine erfaringer er at slike aktive subbere ofte ikke leverer noe særlig trøkk..

men nå har ikke jeg hørt på focal sin, generelt leverer focal veldig mye for pengene så skal ikke se bort ifra at denne kan være god :)

Selv har jeg focal rundt om både i frontsett, coax bak og en P30 focal sub bak, dette leverer veldig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kollega har det i bilen sin , vel og merke biltema sin.

er ikke det samme som 12" el. i bagasjerommet,

men han vart positivt overaska kor masse punch det førte til dei lavere tonane, der

6.5" frontsette begynte å flate ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, nå har det seg sånn at jeg bare har 4" fremme, så den vil jo hjelpe en god del da? Hadde vært utrolig digg å slippe å ha subwooferen baki, den tar bare for mye plass. Vil dere heller anbefale meg å lage til en subwoofer i reservehjulsbrønnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

En venn av meg har en flat sub fra Pioneer i bagasjen som fungerer kjempe bra :-) Mener den koster ca 4000 hos bilradiospes.no

Fine med den er at den er laget for å ha bagasje oppå og bygfer kun noen få centimerer opp fra gulvet i bagasjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg har en flat sub fra Pioneer i bagasjen som fungerer kjempe bra :-) Mener den koster ca 4000 hos bilradiospes.no

Fine med den er at den er laget for å ha bagasje oppå og bygfer kun noen få centimerer opp fra gulvet i bagasjen :-)

Denne? Men jeg syns det ser rotete ut å ha en slik liggende i bagasjerommet, måtte eventuelt ha bygd opp gulvet så den kan ligge under. Men da vil jeg heller bare lage til en subwoofer i reservehjulbrønnen. Hvis ikke den er for bred så kunne jeg jo ha festet den til bakseteryggen.

Har dere noen tanker om å lage til en subwoofer i hjulbrønnen da? Er det mye jobb? Og kunne jeg brukt elementet jeg allerede har i basskassa? Eneste negative med denne løsningen er jo hvis jeg plutselig har brukt for det reservehjulet engang i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hvis do godtar å ha en liten kasse så kan jeg anbefale denne:

http://www.judysbilstereo.no/basskasser/kasser-med-element/digital-designs-ddle308-mini

Den leverer mye lyd selv om den er liten.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

Jess den jeg tenkte på.

Mener så sannelig jeg har sett en plass på Internett en sub man plasserer inni reservehjulet hvor det normalt sitter en sann propp for å holde på jekken og litt verktøy :-):-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

Å? Det hørtes jo smart ut, men det må jo være en liten sub da? Er jo en sedan så jeg vil jo helst kunne høre det frem til kupeen. :)

Ja regner med det ikke er noe mer en 8". Hvor jeg har sett den kan jeg ikke huske så du må nok søke litt rundt for å finne ut jeg lyver eller ikke sider jeg sitter på telefonen nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis do godtar å ha en liten kasse så kan jeg anbefale denne:

http://www.judysbilstereo.no/basskasser/kasser-med-element/digital-designs-ddle308-mini

Den leverer mye lyd selv om den er liten.

Joa, den er sikkert helt konge den, men jeg er ute etter en litt mer skjult løsning. Og ettersom at bagasjerommet blir mye brukt og ofte fylt opp vil jeg ha all den plassen jeg kan få der. Så jeg har jo egentlig bare to alternativer og det er å enten bygge en sub nedi hjulbrønnen eller å ha en under sete.

Ja regner med det ikke er noe mer en 8". Hvor jeg har sett den kan jeg ikke huske så du må nok søke litt rundt for å finne ut jeg lyver eller ikke sider jeg sitter på telefonen nå :P

Skjønner. :) Du hadde rett, fant en på bilradiospes.no, men det var 2x 10cm elementer. Og det kan jeg aldri se for meg vil bli noe bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, nå har det seg sånn at jeg bare har 4" fremme, så den vil jo hjelpe en god del da? Hadde vært utrolig digg å slippe å ha subwooferen baki, den tar bare for mye plass. Vil dere heller anbefale meg å lage til en subwoofer i reservehjulsbrønnen?

Jeg driver så smått og pusler med mye av samme oppsettet. Hadde noen 3,5" i dash og noen 4" i hattehylla og kjøpte en under setet sub fra Ljudia. Og ved en kjapp testoppkobling fant iallefall jeg ut at jeg synes det manglet altfor mye i mellom. Så jeg går for noen 6,5" i dørene i tillegg som kan gi litt mere tøkk i mellombassen.

Ellers, sjekk mål nøye, og husk at tilkoblinger tar litt plass og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver så smått og pusler med mye av samme oppsettet. Hadde noen 3,5" i dash og noen 4" i hattehylla og kjøpte en under setet sub fra Ljudia. Og ved en kjapp testoppkobling fant iallefall jeg ut at jeg synes det manglet altfor mye i mellom. Så jeg går for noen 6,5" i dørene i tillegg som kan gi litt mere tøkk i mellombassen.

Ellers, sjekk mål nøye, og husk at tilkoblinger tar litt plass og. :)

Har du hull i dørtrekkene originalt til 6,5" eller? Jeg vil helst ha interiøret så strøkent og originalt som mulig, men jeg klarer meg ikke uten ok lyd i bilen. Jeg tenker at jeg vil kutte hull i dørene som siste alternativ. Derfor tenkte jeg at det kanskje ville være greit med 4" i dashen og en subwoofer under sete, men hvis ikke det funker noe bra så dropper jeg det. Da det er uaktuelt for meg å ha en basskasse i bagasjerommet nå så står jeg igjen med 2 alternativer; enten bygge en subwoofer i hjulbrønnen eller kutte i dørtrekkene for å sette inn 6,5 tommere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slike 6 3/4' Focal høytalere foran og bak på Accorden min. Ble grei overgang fra orginalene foran og biltema sakene bak i hatthyllen! Dette er slike coaxialer, og jeg valgte disse foran for å få et likt lydbilde, samt å slippe å ha slike "tweeters" eller diskant høytalere oppå dashbordet. Sett bort ifra at jeg måtte lage nye høytalerrammer for hånd i tre, så var installasjonen relativt enkel da høytaler hullet i de gamle Accordene er unormalt store.. :)

Men, det jeg skulle fram til var egentlig at det slettes ikke holder med 6,5 tommere i dørene, du får detaljert høytone bass, f.eks. bassgitar osv. men du mangler den fyldige, varme basstonen. Jeg vurderer også å skaffe en eller to slike aktive subwoofere å ha under forsetene.

6 3/4' Focal fulltone høytalere:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=10533&katid=645&id=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, nå har det seg sånn at jeg bare har 4" fremme, så den vil jo hjelpe en god del da? Hadde vært utrolig digg å slippe å ha subwooferen baki, den tar bare for mye plass. Vil dere heller anbefale meg å lage til en subwoofer i reservehjulsbrønnen?

Når du har bare 4", så vil i grunn alt hjelpe. :)

Jeg kjøpte Pioneeren som Joakim nevner i innlegget under, og den hadde 2x6,5" mener jeg.Den lå flat i bunn og tålte godt å få varer og ting lagt oppå seg. Så jeg syns ikke det var upraktisk med den.

Brukte den i en relativt liten bil, 2009 Scirocco, og den fylte fint ut i bunn der orginalstereoen ikke leverte, men en enkelt 10-tommer i en liten lukket kasse er mye bedre lydmessig syns jeg.

En venn av meg har en flat sub fra Pioneer i bagasjen som fungerer kjempe bra :-) Mener den koster ca 4000 hos bilradiospes.no

Fine med den er at den er laget for å ha bagasje oppå og bygfer kun noen få centimerer opp fra gulvet i bagasjen :-)

Jepp, veldig praktisk og grei løsning. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hull i dørtrekkene originalt til 6,5" eller? Jeg vil helst ha interiøret så strøkent og originalt som mulig, men jeg klarer meg ikke uten ok lyd i bilen. Jeg tenker at jeg vil kutte hull i dørene som siste alternativ. Derfor tenkte jeg at det kanskje ville være greit med 4" i dashen og en subwoofer under sete, men hvis ikke det funker noe bra så dropper jeg det. Da det er uaktuelt for meg å ha en basskasse i bagasjerommet nå så står jeg igjen med 2 alternativer; enten bygge en subwoofer i hjulbrønnen eller kutte i dørtrekkene for å sette inn 6,5 tommere der.

Hos meg er det lagt opp til og satt av plass til 6,5" originalt ja, så sånn sett behøver ikke jeg å lage noe hull eller styr.

Men 6.5" kommer i tillegg til under-sete bassen og 3,5" i dashen (coax) hos meg, bare for å presisere det.

Som andre også er inne på, forventer jeg ikke at 6,5" erstatter sub bassen, og jeg forventer heller ikke voldsomt subbass trøkk fra den lille knerten av en boks. Mer sånn "litt fylde og vitalitet" ;)

Hvis du er fornøyd med lyden du får fra det du har i dag (4" foran og en løs bass bak) så vil nok en under setet bass(eller to) være levelig også, dog jeg vil kanskje anta at det er litt mere trøkk i den løse bassen du har i dag i forhold til en under-sete variant. (Men dette er basert på hva jeg har lest andre sier sånn generellt.)

Hvor holder du til da? Er ikke noen som kan gi deg en liten lyttetest fra en under-sete bass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder til en mil nord for Kristiansand... Men jeg holder en liten knapp på en løsning i hjulbrønnen. Venter til finværet kommer før jeg begynner med noe, så jeg har litt tid å tenke på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...