Stenerz1

Menzerna FG400 vs FG500

Har stussa litt på dissa to produktene.

Hos bilnerden står begge produktene med samme beskrivelse og samme grad av cut og glans, eneste forskjell jeg ser er prisen, så er det noen forskjell på disse to i bruk?

Synes selv FG500 kan være litt 'sausete' og vanskelig å buffe av, spesielt på Saab lakk som er det jeg har holdt mest på med, men på andre biler har det gått som en lek, er det andre enn meg som har vært borti det og slipper man unna det med FG400?

Endret av Stenerz1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startet med FG 500 men bruker nå kun Menzerna FG400 .Har ingen problemer med de fleste lakktyper myke/harde.

Er kun nybegynner ,men har erfart at mengde polish /kjøretid og temperatur i lokalet har en del og si på avbuffingen :) (Har testet i +25 grader og ned mot null hehe ;). )

FG 400 avslutter penere enn FG500,så den er fin til 1-stegs jobber.

FG 400: 9 cut--7 glans---1200 sandpapir

FG 500: 9 cut--5 glans---1500 sandpapir

skala 1-10

Endret av Hopland
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menzerna FG400 støver mindre og er lettere å buffe. :)

Har lest at Saab har varme sensitiv lakk, så det kan være derfor du har problemer med FG500.

Prøv FG500 med en dråpe eller to med finere polish, dette kan hjelpe.

Hvis dette ikke gir nok cut, så kan du prøve med FG500, sammen med ull pute, på roterende maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

FG 400 er en på en nyutviklet polish hos Menzerna som er ganske unik om man tar slipegrad og grad av glans i betraktning. De har komponert denne med en helt nyutiklet linje av mikrogranulater (som gir slipeeffekten). Det er ganske spesielt å hente den graden av glans man finner i 400 i en så grov polish. For de fleste vil FG 400 fungere best på det aller meste, men 500 er stadig en god polish. Har man ingen av de så velger man 400 om man skal handle.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt en del FG400 selv. Syntes den er en veldig fin "allrounder" som har gitt tilfredstillende resultat på alt så langt :) har ennå ikke vært med på at den har laget ugang med DA maskin hvertfall, selv etter mye hardkjør.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også veldig gode erfaringer med FG400 :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker lovende så må vel ta med en liten test av FG400 neste gang det skal bestilles ny runde med produkter.

Tusen takk for god forklaring og svar :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er FG400 sammenlignet med S17+ fra Scholl?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er FG400 sammenlignet med S17+ fra Scholl?

Når du først spørr så slenger jeg med med å graver litt mer.

Har jeg skjønt det rett med at:

Fg400/500 tilsvarer S03?

Ip2000/pf2500 tilsvarer S17+?

FF3000/4000 tilsvarer S30/s40?

Eller blir det mere rett med de gode ordene FG400 får her at den mere sammenlignbar med S17+?

Har lite erfaring med scholl, kun tatt en Bmw med S17+, korrigerte meget bra og avslutta veldig fint.

Stemmer det jeg hører om at Rupes sine polisher egentlig er scholl produkter?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

FG400 er "mye" grovere enn S17+, var inne hos menzerna dealern min idag, de var tomme for fg400, men fikk en fg500 "mæsta gratis" i påvente at påfyll av varer. Skal være 9-10 i cut både 500 og 400, men 400 støver betraktelig mindre iflg leverandør og de her inne, og har lenger kjøretid, og ha bedre avslutning.

S17+ skal være like den gamle 3000 som menzerna hadde før den nye 2500 kom om jeg ikke husker feil? Her håper jeg Cotte78 kan komme og korrigere om det ikke stemmer. Jeg har igjen en flaske med 3000 på 250ml, men jeg synes ikke den er like god å kjøre som s17+, men nå skal jeg teste s17+ mot 2500 mer enn tidligere etter at Magne (otta detailing) var så uenig med meg i en annen tråd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

FG400 er "mye" grovere enn S17+, var inne hos menzerna dealern min idag, de var tomme for fg400, men fikk en fg500 "mæsta gratis" i påvente at påfyll av varer. Skal være 9-10 i cut både 500 og 400, men 400 støver betraktelig mindre iflg leverandør og de her inne, og har lenger kjøretid, og ha bedre avslutning.

S17+ skal være like den gamle 3000 som menzerna hadde før den nye 2500 kom om jeg ikke husker feil? Her håper jeg Cotte78 kan komme og korrigere om det ikke stemmer. Jeg har igjen en flaske med 3000 på 250ml, men jeg synes ikke den er like god å kjøre som s17+, men nå skal jeg teste s17+ mot 2500 mer enn tidligere etter at Magne (otta detailing) var så uenig med meg i en annen tråd.

Stemmer godt dette, FG 400 tilsvarer S03 gold fra Scholl.

Jeg har ikke blitt helt venn med Scholl S17, synes den støver og gir mindre cut enn f.eks. Menzerna PF 2500.

Så det kan være at noen har andre erfaringer ang. S17. Bruker ikke den til annet en testing, egentlig.

Godt tips til enstegs polish fra Menzerna, er Menzerna PF 2500, dette da med medium eller fin pute.

Vært å nevne att denne finnes i to versjoner.

Sitter på iPad, så jeg får ikke til å legge ved link, den som Bilnerden selger har mye cut og er den jeg referer til.

Hvis dere sjekker ut f.eks. Alienautospa, på samme polish så ser dere at den har mindre cut, men samme betegnelse.

Menzerna har gjort det serdeles uoversiktlig med navn på polish.

Menzerna PO 85re5 eller FF4000 og i noen tilfeller FF4500, altså tre navn på samme polish.

PO er gammel betegnelse, men er den jeg referer til når jeg skal bestille denne polishen.

Denne er absolutt vært å teste. Flott finish på denne og faktisk nok cut til å gå fra FG 400 rett til fin polish.

Har ikke fått holos med dette spranget ennå, selv ikke med roterende.

Husk wipedown for å kontrollere hvis noen skal prøve dette, kan dessverre ikke gi noen garantier.

Det er for store variasjoner i hardheten på klarlakk mellom de forskjellige bilprodusentene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pf2500 er god til enstegs har jeg merka ja, ff3000 korriger like bra syns jeg, tok en civic i jula med ff3000 og det tok nesten alt av riper og avsluttet meget bra.

Er veldig fornøyd med kjøretid på fg500 og synes den avslutter bra til å være såpass grov. Men ser det at jeg må få testa fg400, skal strax ta en saab med kranglete sort lakk der jeg tidligere har slitt litt med fg500 så det må være yppelig utgangspunkt å teste på:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig har jeg erstattet 3M FCP (Grønn) med FG400. Synes de gir like mye cut, men FG er lettere å jobbe med og støver mindre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer, har ved flere anledninger testet S17+ opp mot PF2500 og 2500 har mere cut og avslutter penere enn S17+.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive