Gå til innhold

HTML program


GlennN

Recommended Posts

Samboeren begynte å blogge om sin hverdag og tilværelse som kronisk syk rett over nyåret, så det er enda i startfasen. Responsen har vært enorm, og lysten til å gå bort ifra det kjedelige blogg.no designet kom sigende. Å hvem andre enn meg har sittet å klødd seg i hodet for å prøve å dra frem 10år gammle programmeringsferdigheter som jeg lærte på ungdomskolen? Jo det ble meg!

Vi fant et gratis template/design som vi plotta inn i blogg.no sitt HTML verktøy. Resultatet ble overraskende bra, og jeg har fått til det meste jeg har lyst å få til.

Problemet er at jeg går meg vill i skogen. Leter opp å ned i dokumentet etter hvor jeg skal gjøre endringer, prøver meg frem gjerne 10-15 ganger før jeg finner rette linje jeg skal endre på. Dette er ekstremt tungvint og tidskrevende.

Finnes det et program hvor man kan plotte inn hele kodingen, slik at redigeringen og endring av design/layout gjøres lettere? Nå må jo dette samkjøres med blogg.no sine maler om innlegg, kommentarer osv. Det er hovedsakling kun designendringen bloggeren selv har mulighet å endre, ikke funksjonaliteten.

Er flere 16-17år gamle jenter som har laget designer som de selger/legger ut gratis, så da må vel jeg klare få til noe?

Jeg må legge til at jeg er i hovedsakling ganske grønn på området, selv om jeg har fått til imponerende mye med litt prøving og feiling.

Tar imot alle tips og anbefalinger med åpne armer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Samboeren begynte å blogge om sin hverdag og tilværelse som kronisk syk rett over nyåret, så det er enda i startfasen. Responsen har vært enorm, og lysten til å gå bort ifra det kjedelige blogg.no designet kom sigende. Å hvem andre enn meg har sittet å klødd seg i hodet for å prøve å dra frem 10år gammle programmeringsferdigheter som jeg lærte på ungdomskolen? Jo det ble meg!

Vi fant et gratis template/design som vi plotta inn i blogg.no sitt HTML verktøy. Resultatet ble overraskende bra, og jeg har fått til det meste jeg har lyst å få til.

Problemet er at jeg går meg vill i skogen. Leter opp å ned i dokumentet etter hvor jeg skal gjøre endringer, prøver meg frem gjerne 10-15 ganger før jeg finner rette linje jeg skal endre på. Dette er ekstremt tungvint og tidskrevende.

Finnes det et program hvor man kan plotte inn hele kodingen, slik at redigeringen og endring av design/layout gjøres lettere? Nå må jo dette samkjøres med blogg.no sine maler om innlegg, kommentarer osv. Det er hovedsakling kun designendringen bloggeren selv har mulighet å endre, ikke funksjonaliteten.

Er flere 16-17år gamle jenter som har laget designer som de selger/legger ut gratis, så da må vel jeg klare få til noe?

Jeg må legge til at jeg er i hovedsakling ganske grønn på området, selv om jeg har fått til imponerende mye med litt prøving og feiling.

Tar imot alle tips og anbefalinger med åpne armer!

Jeg husker jeg var med å hjelpe til å sette opp en blogg når jeg gikk vidregående. Blogg.no har vel to bokser med koder? en for HTML og en for CSS?

Selv jeg uten erfaring fikk til å endre en del, men da bygde jeg opp hele designet fra bunn av, og lærte langs med. Det var mye googling osv.

Er det noen funksjon du ikke får til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg var med å hjelpe til å sette opp en blogg når jeg gikk vidregående. Blogg.no har vel to bokser med koder? en for HTML og en for CSS?

Selv jeg uten erfaring fikk til å endre en del, men da bygde jeg opp hele designet fra bunn av, og lærte langs med. Det var mye googling osv.

Er det noen funksjon du ikke får til?

Mener å ha lest at de bruker både CSS og HTML(vet ikke forskjellen). Den malen vi bruker nå er kodet i CSS.

Det er ikke noe jeg ikke har fått til enda. Det har blitt mye googling selvsagt. Det siste var for å få link til fremsiden bygget inn i headeren. Hun har mye fremtidsplaner og ønsker om en "Hjem"-knapp, menylinje på topp, forskjellige kategorier, reklame bokser i marg osvosv. Jeg ser bare timene fly ut vinduet vis jeg skal bruke like lang tid på å først finne rette kode, for å så finne rette plass å sette det inn. Så jeg håpet det var en litt lettere måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken browser bruker du ?

Hvis du bruker firefox kan du installere firebug pluginen, den har en opsjon hvor du kan klikke hvor som helst på websiden og den viser i pluginen hvilken del av koden du har klikket på.

Alternativt har de fleste browsere fått denne funksjonen innebygd etterhvert. Trykk på F12 så får du muligens opp en meny.

Ser du der det står HTML , klikk på musepekern rett under, og deretter klikk på websiden, så ser du på koden under.

image4.png


Mener å ha lest at de bruker både CSS og HTML(vet ikke forskjellen). Den malen vi bruker nå er kodet i CSS.

Hvis du ikke vet forskjellen mellom CSS og HTML vil jeg anbefale å lese noen artikler på den offisielle web-websiden:

Uten basiskunnskapene blir det fort vanskelig å vite "hva" man skal google etter rett og slett

http://www.w3schools.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

I korte trekk:

HTML sier noe om hvilken formattering de enkelte elementene skal ha (paragrafer, overskrifter, lister, etc) mens CSS sier hvordan elementene skal se ut (fonttype, fontstørrelse, farger, etc).

Ellers er ikke w3schools.com den offisielle web-websiden, de har dog veldig, veldig mye nyttig informasjon for den som vil lære hva HTML og CSS faktisk er, og hvordan det brukes.

For WWW-standarder (dvs dyperegående og til dels teknisk informasjon om disse), er det www.w3.org som gjelder. Dette er standardiseringsorganet for webstandardene som brukes, og er med rette den offisielle web-websiden.

På nivået TS er er w3schools.com et bra utgangspunkt for å finne ut mer om hvilke tags og css-snutter man skal bruke.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyt gjerne ut om du har spesifikke spørsmål. Vi er nok flere her inne som kan noe om både HTML og CSS. Jeg deler velvillig den kunnskapen jeg sitter på i allefall.

Jeg har aldri vært borti blogg.no, men har en del erfaring med wordpress og mye erfaring med html og css. :)

Det kan være nyttig med en teksteditor som har syntax highlighting for det språket du skriver i. Notepad++ er et greit alternativ for en nybegynner. :)

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Om jeg ikke husker feil så skal alle "buttons" og linker til de lages i HTML. I css kan du evt legge til bilde på knappene osv., dersom du ønsker at det skal se annerledes ut.

Her er ei som forklarer litt nærmere...

http://albiss.blogg.no/1310490167_how_to_lage_meny_unde.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Når man har opprettet en blogg på blogg.no kan man trykke på "Design" i menyen. Der har man mulighet til å snekre sitt eget design, eller man kan velge et forhåndsdefinert design man liker og velge "Aktiver". Da har man en relativt umiddelbar blogg tilgjengelig som kan brukes og evt tweakes videre.

(Ja, jeg opprettet en blogg der... og prøver nå å slette den igjen)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Når man har opprettet en blogg på blogg.no kan man trykke på "Design" i menyen. Der har man mulighet til å snekre sitt eget design, eller man kan velge et forhåndsdefinert design man liker og velge "Aktiver". Da har man en relativt umiddelbar blogg tilgjengelig som kan brukes og evt tweakes videre.

(Ja, jeg opprettet en blogg der... og prøver nå å slette den igjen)

Særlig... Venter bare på et toppinnlegg om diverse dusjsåper og shampoer jeg nå!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har opprettet en blogg på blogg.no kan man trykke på "Design" i menyen. Der har man mulighet til å snekre sitt eget design, eller man kan velge et forhåndsdefinert design man liker og velge "Aktiver". Da har man en relativt umiddelbar blogg tilgjengelig som kan brukes og evt tweakes videre.

(Ja, jeg opprettet en blogg der... og prøver nå å slette den igjen)

Haha, bilblogg alså? :D

Det var et slikt design hun startet med, men ble fort kjedelig. Så da er vi begge på tur i skogen av HTML og CSS koder :)

Takker for tipsene så langt. Da blir det mye googling og timer foran pcen fremover. Står jeg virkelig fast så skriker jeg ut her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Haha, bilblogg alså? :D

Det var et slikt design hun startet med, men ble fort kjedelig. Så da er vi begge på tur i skogen av HTML og CSS koder :)

Takker for tipsene så langt. Da blir det mye googling og timer foran pcen fremover. Står jeg virkelig fast så skriker jeg ut her :)

Bilblogg og bilblogg... mer en testblogg for å se hva det gikk i sånn at jeg ikke snakker ut av ræven :P

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wordpress er vel den enkleste blogg-softwaren i øyeblikket, den har uendelig med forskjellige templates tilgjengelig. Den finnes i versjoner man kan hoste selv, eller som hoster for deg. Den finnes i gratis og betalversjon. Et tips er å opprette en gratis blogg i Windows Azure og velge Wordpress, det har jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg bruker Wordpress på autowerx.no og er veldig fornøyd med det. Enkelt å administrere, bøttevis med plugins og uendelige mengder themes. Og jeg trenger ikke kunne en tøddel HTML eller CSS.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet Joomla tidligere og syns den fungerte strålende.

https://www.joomlainorge.no/foreningen/om-joomla

Etter snart 20 år med nettsider på hobby-pluss-basis, er det utelukkende Joomla for min del. Svært enkelt, masse gratis tillegg og templates (http://www.joomla24.com/option,com_gallery/Itemid,6.html). Evt betal litt for en hel bråta med funksjoner, feks hos http://www.yootheme.com/.

996 C4 | A6 avant 2.4 q tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...