BMWDoktorn

Husproblem (Fukt)

Hvorfor spørre om dette på et detailer forum for biler? I tillegg til en glødende interesse for bilpleie er det mye kompetanse på andre områder her inne. en annen ting det er mye av på dette forumet er vilje til å hjelpe andre og ikke minst "attention to details"

So here we go:

Oppdaget at utforingene til to av vindusparene i 2. etasje hadde begynt å svelle. etter å ha fjernet utforingen oppdaget jeg følgende (se bilde)

For meg (ikke snekker) ser det ut som om isolasjonen som er dyttet under vinduet er dyttet alt for kompakt og mistet isolasjonsevnen. Isolasjonen er veldig kompakt og fuktig. Resten av isolasjonen rundt vinduet er luftig og tørr.

Hva gjør jeg nå?

post-3987-0-91982900-1390492571_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det nok en lekkasje i forbindelse med vindu, mest sannsynlig under. Det kan være feil med vannbord/beslag og evt vindtetting. Mitt råd er å ta av listverk på utsiden og se om du finner årsak. Hvis vindu ikke er fuget (mlm karm og gips/asfalt/vindtetting) bør dette gjøres. Da helst med en fugemasse av type "lim-og-fug". Lykke til, hilsen snekkeren ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

først vill eg tatt ein titt på utsiden og sett etter mulig plass det kan ha kommet fukt inn! Rundt vannstokk/vindu og på tak over glas!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser der ja. Tok ikke lang tid før ekspertene kom på banen. Fantastisk.

Da må vi en tur ut i kulda. En ting er å få tørket opp, men det viktigste er å forhindre at det kommer tilbake. Huset er jo bare 7 år gammelt....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja forresten, glemte at det faktisk er vinter noen steder. Hvis det har vært snø og vind, har snøen en tendens til å snike seg oppunder/innunder. Dette sammen med evt dårlig isolering kan jo gi slike problem. På med lue og hansker, finn frem kubeinet og ut i kulden....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk også å plukk ut all våt dyttestrimmel rundt karmen for å tørke ut. Glavaen holder godt på fukt. Da har du kanskje også mulighet til å se om det er tettet skikkelig uten å rive av utv. listverk. Hilsen snekker nr.2 :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må være noe feil med vannstokk og beslag her ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tips. Litt usikker på faguttrykk, men glava'n skal bort og det skal tørkes. Vannstokk? Jeg får finne frem Tømrerteori og lese meg opp på klimakonstruksjonen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanstokk ligger som eit skrott brod med et evt beslag på topp og bunn av vindu!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thanx

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forøvrig er vannbord og vannstokk det samme. Bare litt forskjellige uttrykk rundtom i landet.

O.t. Noen andre snekkere som vet hva en baluster er? ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forøvrig er vannbord og vannstokk det samme. Bare litt forskjellige uttrykk rundtom i landet.

O.t. Noen andre snekkere som vet hva en baluster er? ;)

Det må vere det eg kaller rekkverkstolpe?;-)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tzehn pointz to you MikTor.

Men ser jo at du er fra rett sted i landet til å vite det og.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tzehn pointz to you MikTor.

Men ser jo at du er fra rett sted i landet til å vite det og.....

Meinte eg hadde høyrt baluster tidligere;-)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive