Gå til innhold
HcHaavik

TEST av Biltema Wheel Cleaner (PH- nøytral)

Recommended Posts

HcHaavik    43
HcHaavik

Gikk igjennom hyllene på Biltema en dag og kom over denne som blir brukt i testen.

Kjøpte den ikke der og da, gikk heller hjem og søkte her om det var utført noen test på den.

Fant ikke noen test, så da var det bare og ta turen tilbake og kjøpe den.

"Biltema Universal Colour Changing Wheel Cleaner 500ml" (J*** lang tittel)

Følgende står på flasken, dog noe kortet inn og oversatt av meg:

En ph-nøytral felgrens for alle typer felger, inkludert de som trenger ekstra forsiktighet, feks. chrom felger, skadet felger etc. Fjerner fast brent bremsestøv, vei skit, gjørme, gris, og olje fort og effektivt uten bruk av børste. Når felgrensen kommer i kontakt med bremestøv etc reagerer den og skifter farge tli rød. Spyl av etter 5 minutter, og felgene får tilbake den originale glansen.

Slik ser den altså ut ...

12019217194_10b09ced54_z.jpg

Felgene er meget skitne og egner seg bra til test. Disse felgene er ikke vokset. Høyre side til Biltema, venstre til Bilberry.

Begynner med høyre, altså Biltema.

12019158993_0d2f79ce00_c.jpg

Biltema Wheel Cleaner akkurat påført. Skummer seg litt, så aner håp om den henger bra,

12019161463_abf788319c_z.jpg

Her har det fått virke i 5 minutter. Henger greit på fortsatt. Kan ikke si at rødfargen det skrives om er så veldig til stede. Fortsatt lilla i mine øyner.

12018872185_8c6516254d_z.jpg

5 minutt fortsatt

12019706196_1a8370c5db_z.jpg

Så spylte jeg av.

12018882045_f158e1115e_z.jpg

Som dere nok ser, så er det litt skit igjen. Men vil si det er ok mtp at det ikke har vært berørt med noe som helst. Kunne sprayet på og spylt av. Konklusjon kommer til slutt.

12019233304_1bd48c8bc0_z.jpg

Tar deretter venstre side. Bruker nå ren Billberry for og se om den gjør jobben bedre eller dårligere.

Samme utgangspunkt

12018869635_f1b5e9e6ff_z.jpg

Billberry påført

12019164283_43be7fcba0_z.jpg

Billberry etter 5 minutter. Ser ut som den renner rett av. Men den har alikevel gjort jobben den skal gjøre.

12019167463_8eecca78bd_z.jpg

Billberry avspylt

12019176463_5acf908c57_z.jpg

12019718296_5f710d4477_z.jpg

Så over til resultatet, sett fra min side. Med i endelig avgjørelse skal vel også pris og lukt være med.

Biltema:

Pris: 59,- for 0,5 liter, altså 118,- literen. Ikke spesielt billig, men slipper fraktkostnad.

Lukt: Lukter litt som Iron-X, så ikke godt! Men den lukter langt fra like sterkt, så det går.

Utførelse: Den funker, og gjør jobben sin til en viss grad. Med en felgbørste el. ville den nok ha fjernet alt. Til hverdagsvasken vil den nok være et bra supplement. Denne får mann jo kjøpt over disk hos biltema, så prisen uten frakt er kanskje ok.

Terningkast 4. ( Ta utganspunkt i at jeg mener P21S får terningkast 6 og billberry 5)

Kjøpte Billberry 5 liter for 325,- pluss frakt. Husker ikke hva den ble på, men si 75,-

Da blir det 80,- literen. Regner ikke med biltema sin kommer i større kvantum enn 0,5 liter.

Så, konklusjonen. Kjøper nok ikke Biltema igjen uten at det er akutt behov for det, da jeg mener billberry er bedre og i tilegg mye billigere. Men greit og ha testet den og vite at den finnes :)

Takk for meg, Håper testen er nyttig og ryddig.

• DCN Poeng 16

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

God test dette :) Har masse bilberry stående som jeg kjøpte for 4 år siden.På tide å få brukt den opp når den virker såpass bra :=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8    4 599
Audi S8

Bra eg ikke er alene om ha ei gammel kanne med bilberry ståandes hehe

fin test det her :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkarbelling    4
Akkarbelling

Bra test :) Morsomt å lese anmeldelser av Biltemas produkter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Ser ut aom biltemas rens er "ok". Husk at bilberry er laangt i fra ph nøytral da. Spesiellt ublandet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
HcHaavik    43
HcHaavik

Hvor selges billberry til den prisen?

www.cleanyourcar.co.uk

Ser ut aom biltemas rens er "ok". Husk at bilberry er laangt i fra ph nøytral da. Spesiellt ublandet :)

Det var jeg ikke klar over. Takk for informasjon :)

I bunn å grunn var ikke dette test av Billberry, den var kun med for og sammenligne :)

Endret av HcHaavik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Virker som at Biltema begynner å få bilpleieprodukter av høyere kvalitet. Kanskje vi snart når et punkt der vi kan anbefale disse til kunder? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne/Otta Detailing    384
Magne/Otta Detailing

Tja.. de har produkter i middelklassen til priser som ligger tett opptil de virkelig gode produktene.
Jeg vil vel fortsatt anbefale mine kunder de beste produktene, men fraråder ikke noen å prøve biltemaproduktene heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Tja.. de har produkter i middelklassen til priser som ligger tett opptil de virkelig gode produktene.

Jeg vil vel fortsatt anbefale mine kunder de beste produktene, men fraråder ikke noen å prøve biltemaproduktene heller.

Jeg anbefaler de produktene jeg selv bruker, men for de fleste blir det for dyrt og for mye styr å bestille fra nettet, og de vil helst ha produkter som kan kjøpes over disk noenlunde i nærheten. Derfor har jeg anbefalt Sonax, da dette er gode produkter som ikke koster forferdelig mye og som er tilgjengelige mange steder.

Hvis Biltema nå får en produktrekke som gjør jobben hadde det vært knall, selv om jeg jo ser at jeg får et forklaringsbehov når det gjelder mitt eget valg av produkter... "hvis Sonax/Biltema er så bra, hvorfor bruker du det ikke selv?"

Endret av Christer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
HcHaavik    43
HcHaavik

Enige her. Biltema er ikke så billig som vi tror.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 075
Øyvind G

Flott test.

Bilberry kan fint blandes ut og fortsatt gi et godt resultat i hverdagvasken.

Når man skal sammenligne priser synes jeg det er mest riktig at begge prisene kommer fra samme land. I Norge koster 1 liter med Bilberry 185kr. Blander man den ut f.eks 1:5 (som er ganske sterkt. Kan blandes ut mer (eller mindre) etter behov) så ender man på ca 30kr per liter ferdig blandet. :)

Som det sies her så er dette en annen type felgrens enn den som testes. Bilberry er alkanisk (PH13) og BT sin felgrens er av typen som "blør" og er PH nøytral.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
GENEXXA    27
GENEXXA

Blir det ikke litt feil og regne liters pris fra utlandet?

Det rette er vell og sammenligne norske priser opp mot hverandre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 075
Øyvind G

Som jeg har gjort i innlegget rett over ditt innlegg. :)

Literprisen er mye høyere på Bilberry, men ikke når den er bladet ut. Det er ikke meningen å bruke Bilberry ren og derfor koster denne mer per liter enn en ferdig blandet felgrens.

Man kan selvsagt bruke den ren hvis man vil, men når man regner pris så synes jeg det er riktig å hvertfall blande den ut litt.

Det samme vil man gjøre hvis man regner ut hva det koster for saft (som blandes ut) iforhold til brus eller juice. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SpeedKid    3
SpeedKid

Ble fristet til å teste ut BT felgrensen selv for en kort tid tilbake, og synes den fungerer helt ok. Har brukt den sammen med en stor detailing-kost og da skummer den litt ekstra. Ikke fått inntrykk av at den tørker for heller og møkka blir borte :) 4.5 på terningen.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
HcHaavik    43
HcHaavik

Synst ikke det blir feil. Kjøper jo fra der mann får det billigst, og biltema sin selges vel kun hos biltema, og på den måten får mann ikke bedre pris. Prisene er jo relevante for forbrukeren.

Billberry blander jeg vanligvis ut 1:2. Synst noe mer gjør den veldig tynn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stian911    31
Stian911

Takk for fin test.

Av prinsipp kommer aldri noen av mine biler til å komme i kontakt med BT produkter- ever!

Når jeg først har kosestund i garasjen er jeg ute etter den gode følelsen. BT doesn't do it for me

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig