Matti

Motor bytte, HJEEELP

Hei

Jeg vil gjerne bytte motor på bilen min. Den jeg har pr.dags dato er en 2,3l 10v 136hk.

Og vil gjerne bytte til en 2,3l 20v 170hk, kontaktet Møller Gruppen og en leverandør i Tyskland,

men ingen har noen dok på denne motor bytten for å få bilen godkjent osv.

Er det noen her som har gjort noe lignende og hvor fikk dere tak i de dokumentasjonene for bytte/ombygging for å få dette godkjent? Hvem kontakter jeg?

HJEEEELP...!!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ville jeg droppet av flere årsaker.

Det ene er at du ikke får papirer fra Møller på denne ombyggingen, noe som gjør at du bare må forholde deg til SVV. Og de kan være svært vanskelige.

Det andre er at 20v har 5-bolt, der du har 4-bolt. Det er også andre fjærbein og andre deler i understellet som ikke er likt. Så rent motorbytte får du neppe godkjent uten at alt det andre byttes også.

Det tredje er at bilen ikke oppnår noen verdiøkning som følge av dette, så med mindre du har muligheten til å gjøre dette komplett og ekstremt billig via en komplett delebil, går du nok på et økonomisk tap også.

Det beste om en har lyst på 20v, er faktisk å bytte bil. :)

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var denne aktuelle bilen å få med denne motoren originalt? I så fall er det ikke noe problem.

Det de først og fremst henger seg opp i er vel hvilken maks effekt bilen er typegodkjent for, og om bremsene er kraftige nok for denne motoren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Karosseriet er levert orginalt med 230hk som max, men da med annet understell og bremser. Møller leverer ikke lenger papirer på hva som skal til for å bygge om, og SVV er vanskelige når de ikke har dokumentasjon på forskjellene. Det vanlige er at man tar med seg donorbilen og får merket delene man må flytte over, så flytter man de, og viser bilen som ombygd. Praksisen på dette er såvidt jeg vet meget innskjerpet. Så jeg syns du er litt optimistisk når du skriver at det er null problem. ;) OP bør begynne med en søknad til SVV i første omgang. Opprette dialog og høre hva de trenger. Sier de dokumentasjon fra Møller, er du litt fokt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Karosseriet er levert orginalt med 230hk som max, men da med annet understell og bremser. Møller leverer ikke lenger papirer på hva som skal til for å bygge om, og SVV er vanskelige når de ikke har dokumentasjon på forskjellene. Det vanlige er at man tar med seg donorbilen og får merket delene man må flytte over, så flytter man de, og viser bilen som ombygd. Praksisen på dette er såvidt jeg vet meget innskjerpet. Så jeg syns du er litt optimistisk når du skriver at det er null problem. ;) OP bør begynne med en søknad til SVV i første omgang. Opprette dialog og høre hva de trenger. Sier de dokumentasjon fra Møller, er du litt fokt.

Jeg skjønner hva du mener. Uten att jeg har gjort dette selv, så vil jeg tro att når denne bilen er typegodkjent med den motoren man bytter til så skulle dette være ganske greit (da burde det være dokumentasjon god nok). Det enkleste er nok å høre med SVV eller noen som har gjort dette før.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor i all verden vil du bytte fra 10v til 20v? 10v er etter min mening en bedre motor (kvalitet og lyd).

Dersom du er ute etter mer effekt kan du heller kjøpe 272graders trimkam fra velox, og evt. noe eksos/innsug.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller bygge om til 10VT!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde uansett ikke bygd om til noe med mekanisk sprut hvis jeg først skulle tatt jobben. :)

Har litt for mange timer feilsøking på mc og 1b motorer.

Takke meg til motronic!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok ok ok... Etter en del samtaler med SVV og Møller, jeg gir opp motor bytte.

De begge sidene snakker imot seg og litt til. Skal skru denne motoren jeg har helt fra hverandre og vaske, pusse, bytte og lakke de delene som må og gi den skikkelig service-omgang. Da blir det bra... Evt sette inn 272graders trimkam ja, hehe.

Også en annen ting... Hvor kan jeg få tak i en frontfanger fra en nyere 90 Coupe evt en S2 i ok/fin stand? Alle jeg har ringt til og med huggern, nesten ingen som har. Og når de har en, ser den ikke ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skal ha orginal fanger, er det langt imellom de nå. Dette er tross alt gamle biler og mange frontfangere har fått seg en trøkk opp igjennom årene.

Jeg ville prøvd via VACN.no evt sjekket med huggere i Sverige også. Audi Cab har fanger som ligner veldig på S2, så det er også et alternativ.

Trimkam fra Velox Motor gjør underverker på 10v'n som i utgangspunktet er bygd for moment. Det er en veldig lav trimmingsgrad på den motoren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, denne fangeren fra Cab'en vurderer jeg sterkt. Skal se hv jeg finner.

Så Trimkam, kan være en fin ting å gjør på denne motoren? Lista er lang over ting som skal byttes, endres osv,

men det blir en fin fin bil prosjekt. Audi'en skal bli født på ny :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er spesielt to ting som gjør denne motoren bedre:

Fjerne cat og trimkam. Jeg anbefaler som sagt Velox Motor til å levere kam, da de absolutt vet hva de driver med.

Audi selv oppgir et tap på ca 5hk på en fabrikkny cat. Etter en del år på veien, vil det lønne seg å kjøre uten eller å kjøpe en racecat på biltema.

Den 3" racecat'en de selger har jeg selv brukt på en 300-hesters Golf med godt resultat.

Dessverre er det vanskelig å få tilført mer bensin på disse da sprutet er helmekanisk og det er en løfteplate i luftfilterboksen som bestemmer bensinmengden.

Enkelte har lykkes i å shimse opp bensintrykket noe, men det kan være vanskelig å få matchet dette med luftmengden slik at blandingen blir ok.

En kar i Stavanger bygde sin 10v i en Audi 90 om med kam og ITB fra Velox, den gav et sted mellom 170-190hk til slutt.

ITB er individuelle gass-spjeld pr sylinder, og med et datasprut får du hentet ut mye mer effekt enn med orginalsprutet.

En kan også bygge om til forgassere, men det vil muligens gi problemer med større utslipp på EU.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kat må man vel ha i norge, men jeg må sveise sammen skjøten mellom cat og manfol. Det er litt eksos lekasje der, så hvorfor ikke bytte til den racekat da. Kan prøve. Fra kat og ut har jeg 2,5" rør med sportpotte bak (husker ikke fra hvem) Men prøver med de trimkam, også ser jeg hvordan motoren blir da. Motoren skal ned til Polen (Redux Motorsport) og bli lekt med. Kan nevne det til med ang trimkam og andre små ting for å øke effekten litt, uten at det blir problemer med SVV eller fremtidig EU-kontroll

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kat er påbudt ja. Mellom kat og manifold er det vel et flexirør?

Nytt flexirør kan kjøpes på Biltema.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De trimkam som du nevnte, hvor kan jeg få tak i disse? Har søkt gjennom google inn og ut, finner dem ikke :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du vet hva du er ute etter, kan Google hjelpe deg. :)

Er du usikker; kontakt Velox motor. De har all info du trenger, og priser.

En kam med dårlige specs kan føre til at motoren din blir praktisk talt ubrukelig, og en kam må tilpasses evt andre mods du gjør eller skal gjøre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive