Gå til innhold
StianMH

Golf 6 1.6 TDi

Recommended Posts

StianMH    234
StianMH

Jeg må mest sannsynlig levere inn bilen til samboeren for bytte EGR ventil . Da dette er et kjent problem på 1.6 TDi.

Får dette på reklamasjon, men er det noen andre her inne som har 1.6 TDi som har byttet EGR ventil?

Hvis ja, byttet dere partikkelfilter samtidig? Ettersom jeg har skjønt så må partikkelfilter ut samtidig som man skal bytte EGR ventil.

Symptomer er blinkende glødelampe og motorlampe(gul) som lyser konstant.

Skal mest sannsynlig få feilsøkt bilen i dag, så legger jeg ut feilkode.

*Feilkode hentet fra VACN*

"Sliter med en Golf som går i nødmodus. Blinkende glødelampe kommer opp under kjøring.

Får følgende feilmelding fra VAGcom:

1 Fault Found:

7563 - EGR Sensor 1
P046C 00 [167] - Implausible Signal
MIL ON - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 22319 km
Date: 2028.14.23
Time: 14:01:10"

Endret av StianMH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tharshan    52
tharshan

Hvilken type feilmelding får man når egr eller partikkelfilter er på veg ut? I min 1.6tdi så har glødelampa begynt å blinke av og til, også står det engine error og bilen går å en eller annen form for nødmap/nødmodus.

Endret av tharshan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréE90    57
AndréE90

EGR sitter i innsuget og parikkelfilteret sitter etter turbo, synes det høres rart ut å bytte begge. Hvorfor skal du bytte selv når du får det på reklamasjon? Er det reklamasjon dekkes jo alt av arbeid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Hvilken type feilmelding får man når egr eller partikkelfilter er på veg ut? I min 1.6tdi så har glødelampa begynt å blinke av og til, også står det engine error og bilen går å en eller annen form for nødmap/nødmodus.

Da er det bare å kontakte din VW forhandler :)

EGR sitter i innsuget og parikkelfilteret sitter etter turbo, synes det høres rart ut å bytte begge. Hvorfor skal du bytte selv når du får det på reklamasjon? Er det reklamasjon dekkes jo alt av arbeid.

Sitat fra VACN "Ikke fått akkurat den feilen før, men det kan være fordi jeg bruker Møller sitt diagnose verktøy som kaller den for noe annet. Men høres veldig ut som defekt EGR ventil ja. Byttet veldig mange av de på 1,6tdi. Kjipe med den ventilen er at den sitter som en del sammen med EGR kjøleren på baksiden av motoren. Ganske mye jobb å bytte da dieselpartikkelfilteret sitter foran og må løsnes/demonteres for å få kjøleren ut."

Ganske kjedelig å da f.eks måtte bytte partikkelfilter igjen om noen år til X antall tusen bare for jobben, hvis de allikevel skal løsne/demontere det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréE90    57
AndréE90

Sånn sett ja, men et partikkelfilter skal vare over 200 000 km. Men hvis de kan bytte det også uten kostnad, så gjør det ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Ja, enten det eller bare betale for partikkelfilteret. Hvis det ikke koster skjorta :P

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Ikke mer nei. Billigere å vrake bilen da nesten.. :)

Har lest et sted at det koster rundt 13.000,- å bytte EGR ventil på disse golfene. Så greit å få gjort det som reklamasjon.

Endret av StianMH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Vet flere som er møkk lei disse egr ventilene, og bare blender de med en plate. Men får du det på reklamasjon er det jo bare å bytte i vei ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Må nesten bare gjøre det. Er jo bilen til madammen så er det beste for meg at den funker som den skal :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tharshan    52
tharshan

Gått kun 22k km?

Har akkurat same symptomene nå:P skal ringe og høre straks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Bilen har gått 60k nå.

Andre symptomer er også at den er litt tungstartet og litt ujevn på tomgang når bilen startes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
krekar    3
krekar

prøv og kjør deg en lang tur så bilen blir varm. grunnen til dette problemet er for mye småkjøring og da soter de ned. ikke bra at de bare kjøres til og fra butikken. vet det er flere som har lykkes og bli kvitt denne feilkoden bare ved og kjøre bilen en 20-30 mil så man blir kvitt litt sot i systemet. de som jeg snakker om kjører toyota men dette bør fungere på vag også. konekjøring og tomgang er døden for disse ventilene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Bilen går svært lite i småkjøring, T/R Skjetten-Oslo hver dag, og det er "aldri" kø på de tidspunktene hun kjører til jobb.

Og når dette er et kjent problem med disse motorene så er det vel ikke noe å lure på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tharshan    52
tharshan

Min holder ikkje ut så lenge engang lengre. Lyser med engang. Men min går veldig lite korte turer. Er ofte den går lange turer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tharshan    52
tharshan

Så med andre ord er dette en svakhet da? Kjipt å måtte bytte dette etter 60k km. Eg leverte iallefall bilen til møller Trondheim. For sjå kva dei seier. Makan til uservicevennlige folk over telefon der...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Ja, det er en svakhet. Snakker med serviceleder på Ljosand bil, han som ba meg kontakte nærmeste VW forhandler. Og de sa pr mail at dette gikk som reklamasjon :)

Skal inn til diagnose på fredag.

Syns generelt at mange på Møller burde gå et servicekurs. Glad jeg kjenner mange innenfor Møller og Røhne&Selmer. Så blir enten ford eller VW på madammen neste gang også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréE90    57
AndréE90

Det er kanskje en svakhet som burde vært utbedret av VW? Kjøp deg BMW neste gang, har aldri hørt at en BMW har det samme problemet som dette. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Tja. Kjøper heller 10 VAG enn en overpriset BMW 1-Serie eller 3-serie :P

Men derimot så har vel BMW ihvertfall hatt mye tull med elektronikk og girkasser ? :)

VW burde jo hatt en kampanje på det. Men kan jo være man har "hatt flaks" også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréE90    57
AndréE90

Tja. Kjøper heller 10 VAG enn en overpriset BMW 1-Serie eller 3-serie :P

Men derimot så har vel BMW ihvertfall hatt mye tull med elektronikk og girkasser ? :)

VW burde jo hatt en kampanje på det. Men kan jo være man har "hatt flaks" også :)

Det har jeg heller aldri opplevd eller hørt noe om. Vi har fire BMW'er hjemme, hvor alle er fra forskjellige år. Kan godt hende at noen har hatt disse problemene, men det er på langt eldre biler som har gått et sted mellom 250k og 350k. Bare for å dra dette videre, så er jo ikke akkurat Audi noe problem fritt merke. Har hørt blant annet om 2.7 tdi hvor en bil som var bare 2 år gammel og hadde gått 50k som måtte bytte hele motoren på grunn av elektronikk, turbo osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig