Bernhard

Tv 2 hjelper deg...

27 innlegg i emnet

Jeg fikk ikke sett hele testen, men jeg sjekket resultatene ihvertfall..

1. Hitachi DS14DSL

2. Panasonic EY7440

3. Makita BDF 440

Hitichi var visst en kul gadget også...

Noen som har noen kommentarer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri prøvd Hitachi, men Panasonic batteridriller er helt rå! Vekt, balanse, batterikapasitet, og ikke minst "gangen" i de.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ut som han hadde testet den skikkelig.

Hadden en modell av hitachi på jobben, gammel maskin da. og den var dårlig. men denne ser jo mere solid ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

helvetes TV2,de skal jo ha penger for web.tv.

Hadde tenkt og se programmet der,men neida.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja.. som sagt, er fornøyd med hitachi på jobb ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig test.. men de kommer vel med en rapport etterhvert. Hitachi er bra det, men hører hjemme på 3.plass spør du meg (som er inhabil) B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er merkelig med testen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hva er merkelig med testen?

Da må man jo handle Hitachi DS14DSL da? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som jeg synes var rart, det er at festool og hilti, som er myyyye dyrere kom så langt nede.. men høyere pris må jo ikke bety bedre vare ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det som jeg synes var rart, det er at festool og hilti, som er myyyye dyrere kom så langt nede.. men høyere pris må jo ikke bety bedre vare ;)

De har for gamle og dårlige batterier...

Hilti kommer med ny serie med vesentlig bedre batterier i løpet av nærmeste fremtid

Festool har jeg ikke hørt noe nytt fra foreløpig

Metabo har lansert ny serie med mindre og mer kompakte maskiner med bedre batterier, kommer vel til butikkene i disse tider.

Men ingen av disse havner vel lengre enn ca midt på treet uansett. Dvs jeg er usikker på Hilti, hvis de lanserer en lett og kompakt maskin med god ergonomi kan den havne i toppsjiktet..

Synes testen var litt merkelig fordi batteriene som sitter i maskinene som kom på 1. og 3.plass i testen er akkurat de samme; Sanyo 1,5Ah battericeller som er koblet to og to for å få 3,0Ah. (Reelt målt til ca 2,6 Ah.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki! Da er det forstått ;) Har hørt at cotec (clasern) sine driller har samme batterier som grønn bosch, vet du om det stemmer? siden du er batterigeek :) hørt av en på clas at varta lager batterier til begge

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
oki! Da er det forstått ;) Har hørt at cotec (clasern) sine driller har samme batterier som grønn bosch, vet du om det stemmer? siden du er batterigeek :) hørt av en på clas at varta lager batterier til begge

Cotech tror jeg er NiCd, og Grønn Bosch (den i testen) er Li-ion, så helt forskjellige batterier. Men det kan godt være at Varta produserer dem begge..

Det er forøvrig samme battericeller i HELE Lithium-serien til Bosch; dvs det er samme battericeller i en 3,6V ixo "kjøkkenskuff-skrutrekker" som i 36V borhammerene...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde Makita og Hitachi bare var dritt innen sånne maskiner jeg, og at det var for hobbyfolket......

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hitachi og Makita laget proff-verktøy lenge for Panasonic hadde funnet ut at det var mulig å bruke batteri i drill :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hitachi og Makita laget proff-verktøy lenge for Panasonic hadde funnet ut at det var mulig å bruke batteri i drill :P

Jeg fleipa :D

Jeg hadde valgt Hitachi'n uansett..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry, men det er ikke helt riktig ;)

Proffverktøy lagde de nok, men batteridriller var Panasonic av de første produsentene på...

Jeg fleipa :D

Jeg hadde valgt Hitachi'n uansett..

Hehe

Hitachi'n er bra den, men hvis jeg skulle valgt noe annet enn det jeg har hadde det blitt Makita.. man bruker ikke drill bare til å skru, det er greit at den tåler ei hullsag eller et grovt spiralbor også ;)

Jeg skrur forøvrig nesten ikke med drill.. da bruker jeg heller slagtrekker. Mye mer kraft og bedre kontroll.

Endret av kazzper
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber som elektrikker og bruker Panasonic EY7440 på arbeid, privat har jeg Hitachi DS14DSL og pappa som er snekker har makita, men de er på 18v. (en med slag og en uten)

Hitachi'n har jeg ikke prøvd enda :P, men vet at laderen bråker. Den den eldre utgaven med NiCd synes jeg virker litt "treig" og ikke helt optimalisert ballanse

Panasonicen fungerer egentlig gaske bra, veldig god ballanse og en utmerket belte krok (man kan springe og klatre med den)

Gangen høres veldig bra ut og bremsen fungerer bedre enn på makitaen. etter snart 1,5 år's bruk på arbeid, har det blitt en slakke mot chocksen, skruven har også løstnet et par ganger på den tiden. Fin vinkel på lyset btw. Ingen vifte på laderen slik at den ikke bråker

Eneste at jeg på denne tiden ikke liker er li-ion. Når maskina ligger i bilen over natten er den ubrukelig dagen etter. Batteriet må bli oppvarmet til romtemp før bruk ellers går det tomt før man får festet borret.

Makitaen som er på 18V (uten slag) har nesten samme vekt og størrelse som min 14,4v maskin. Denne har et mye bedre dra under borring siden den er på 18V. Men på denne maskin er lyset plassert helt idiotisk. Det den IKKE lyser opp er selve skruven, lyser bare rundt den. Det er fordi ledsen sitter så langt oppe på skaftet. Laderen båker en del.

Skulle jeg ha handlet ny maskin ville jeg kjøpt makita sin 18V uten slag, siden den med slag blir for tung.

Men dette er et valg uten hensyn til pris da jeg ikke vet hva de koster, har ikke betalt for noen.. :P

Generelt er jeg også opptatt av "lengda" på maskinene siden jeg må komme mellom stenderene. Alle disse 3 maskinene er veldig korte i fårhold til eldre modeller.

Sorry, men det er ikke helt riktig ;)

Jeg skrur forøvrig nesten ikke med drill.. da bruker jeg heller slagtrekker. Mye mer kraft og bedre kontroll.

bruker du slag når du skruver sliter du mere på bits og skruvhode...

Endret av Citrus
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bruker du slag når du skruver sliter du mere på bits og skruvhode...

Riktig at du sliter mer på bits, Clas Ohlsson-bitsene funker veldig dårlig men f.eks Wera-bitsene er "uslitelige" selv med slagtrekker ;)

Skruehodet er mindre utsatt for sporslitasje når du bruker slagtrekker på grunn av oppholdet mellom slagene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Torx FTW !

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Riktig at du sliter mer på bits, Clas Ohlsson-bitsene funker veldig dårlig men f.eks Wera-bitsene er "uslitelige" selv med slagtrekker ;)

Skruehodet er mindre utsatt for sporslitasje når du bruker slagtrekker på grunn av oppholdet mellom slagene.

Bruker kun bitser fra whurt, de er veldig bra.

Uenig i at du sliter mindre på skruvhodet med slag.

Må også huske på å alltid bruke moment når man skruver....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive