Gå til innhold
Maarten

Würth lakksprøyte

Recommended Posts

Maarten    3
Maarten

Ny jobb, nye muligheter. Har nå begynt i Würth, og har dermed begynt så smått å kjøpe inn litt verktøy. Jeg har som plan å pusse opp en moped jeg har fått, og da skal den sanblåses og lakkeres.

Er det noen ihuga lakkerere som har erfaring med Würth sine lakksprøyter?

Vurderer denne:

http://nettbutikk.wuerth.no/haandverktoy/paaforingsverktoy/lakkpistol-dp-12/lakkeringspistol-dp12

Med alle dysene som fåes til den. (1.3, 1.4 og 1.6mm)

Eller denne:

http://nettbutikk.wuerth.no/haandverktoy/paaforingsverktoy/lakkpistol-ap-hvlp/lakkeringspistol-ap-hvlp

Denne også med flg dyser: 1.4, 1.7 og 2.0mm

Har også vurdert å kjøpe en airbrush:

http://nettbutikk.wuerth.no/haandverktoy/paaforingsverktoy/airbrush-200-nh/lakkeringspistol-airbrush-badger-200nh

Skal legges til at jeg ikke har lakkert før, og ønsker en sprøyte som er litt nybegynner vennlig. Men at det er de over som vurderes.

På forhånd takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erik-a    2
erik-a

Sikkert helt grei til hobbybruk . Eg ville valgt den dp 12 sprøyten med 1,3 dyse . Større dyse kan bli litt drøyt på vannbase og metallic farger generelt . Den hvlp sprøyten virker litt grovere siden dysesettene går fra 1,4-2,0 mm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Maarten    3
Maarten

Sikkert helt grei til hobbybruk . Eg ville valgt den dp 12 sprøyten med 1,3 dyse . Større dyse kan bli litt drøyt på vannbase og metallic farger generelt . Den hvlp sprøyten virker litt grovere siden dysesettene går fra 1,4-2,0 mm

Takk for svar erik-a! Hvis jeg finner ut at jeg skal lakke noen møbler, vil det da si at det kan være lurt å kjøpe med en 1.6mm dyse?

Forresten, er det noen andre sprøyter du heller vil anbefale i stedet? Jeg har ikke veldig mye greie på det her, men hvis du har noe annet som er å anbefale i stedet, så tar jeg imot forslag ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erik-a    2
erik-a

Kommer Ann på ka lakk du bruker til møbler . Viss du bruker vanlig oljemaling som du tynner godt ut kan du bruke 1,3 . Men skal du lakke ett kjøkken f eks og har kjøpt inn møbellakk f eks syrebasert så er det en stor fordel med større dyse ja . Blir fort litt støvete med for liten dyse og ikkje minst tar det lang tid med liten dyse. Greit med en 1,6 dyse så kan du bruke den til fyller/grunning og

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Maarten    3
Maarten

Kommer Ann på ka lakk du bruker til møbler . Viss du bruker vanlig oljemaling som du tynner godt ut kan du bruke 1,3 . Men skal du lakke ett kjøkken f eks og har kjøpt inn møbellakk f eks syrebasert så er det en stor fordel med større dyse ja . Blir fort litt støvete med for liten dyse og ikkje minst tar det lang tid med liten dyse. Greit med en 1,6 dyse så kan du bruke den til fyller/grunning og

Ok, tusen takk for svar!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne/Otta Detailing    384
Magne/Otta Detailing

Til lakk beregnet for bil (base/klarlakk/topplakk) bruker jeg så og si utelukkende 1,4mm dyse.
Til grunning 1,8mm, fyller og epoxy bruker jeg med 2-2,5mm alt etter hvor tykke de er.

Til møbellakk er det fint med stor dyse, ellers blir du plaget med at ting tar LANG tid.

Jeg bruker utelukkende ANEST IWATA (LPH-80, LPH-400 og LPH440), men alle de store merkene (Devilbiss, Sata osv.)har supre verktøy.
Wuert sine er vel langt fra rimelige de heller.. Er vel rebrandet ett-eller-annet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erik-a    2
erik-a

Alt til sitt bruk . Men her er det vel på hobbynivå :-) selv bruker eg sata 4000 rp 1,3 og 3000 hvlp til tette farger og grunninger/epoxy.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Maarten    3
Maarten

Fant ut at at Würth lakksprøyta er lagd av SATA. Men hvilken utgave det er i SATA, er usikkert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne/Otta Detailing

Da tør jeg påstå de er gode uansett.
Mulig de er av en av de eldre eller rimeligere seriene og dermed kanskje ikke optimal på diverse perleeffekter, candys og andre farger som er litt leie å få perfekt. Men til hobbybruk og standard base/klarlakk gjør den helt sikkert en god jobb. Det er mer opp til han som holder lakksprøyta.

Du trenger strengt tatt bare 1.4 og 1.6mm dysene.

Skulle du mot formodning lakke noe som "trenger" 1,3mm dyse så struper du bare lakktilførselen bittelitt.

En ting jeg tør påstå er veldig kjekt å ha som nybegynner er en skikkelig trykkjustering og manometer på inngangen på sprøyta.
Da får du et bedre resultat og mindre sprøytetåke i rommet.

(Kan virke som det er en SATAjet 100)

Endret av Magne/Otta Detailing

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Maarten    3
Maarten

Da tør jeg påstå de er gode uansett.

Mulig de er av en av de eldre eller rimeligere seriene og dermed kanskje ikke optimal på diverse perleeffekter, candys og andre farger som er litt leie å få perfekt. Men til hobbybruk og standard base/klarlakk gjør den helt sikkert en god jobb. Det er mer opp til han som holder lakksprøyta.

Du trenger strengt tatt bare 1.4 og 1.6mm dysene.

Skulle du mot formodning lakke noe som "trenger" 1,3mm dyse så struper du bare lakktilførselen bittelitt.

En ting jeg tør påstå er veldig kjekt å ha som nybegynner er en skikkelig trykkjustering og manometer på inngangen på sprøyta.

Da får du et bedre resultat og mindre sprøytetåke i rommet.

(Kan virke som det er en SATAjet 100)

Ja, helt enig! Ligner veldig på SATAjet 100. Må jeg ha noe ekstra med tanke på trykkjustering, står at det er selvjusterende luft og lakktetting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne/Otta Detailing

Ja, helt enig! Ligner veldig på SATAjet 100. Må jeg ha noe ekstra med tanke på trykkjustering, står at det er selvjusterende luft og lakktetting.

Jeg har ikke brukt denne sprøyta, men at den er selvjusterende vil jeg tatt med en stor klype salt til det er bevist..

Har aldri sett at noe sprøyte er selvjusterende, riktignok har noen av de dyreste SATA sprøytene manometer på sprøyta, noe som letter justeringen (trenger ikke ekstern manometer), men selv de må justeres til riktig (foretrukket) trykk.

Dette er ikke noe man MÅ ha, men det hjelper veldig, i alle fall for en nybegynner.

Det er nok av muligheter med lakkmengde, viftebredde, dysestørrelser m.m så alt man kan stille inn med sikkerhet er bra ;)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel    334
hgnubel

Ny jobb, nye muligheter. Har nå begynt i Würth,

Ikke for å kuppe tråden, men da ordner du DCN-rabattavtale? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Einstein    17
Einstein

Hva er veiledende pris på disse hos wurth? Skal ha ny sprøyte selv til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Maarten    3
Maarten

Ikke for å kuppe tråden, men da ordner du DCN-rabattavtale? ;)

Hva er veiledende pris på disse hos wurth? Skal ha ny sprøyte selv til.

Hehe, rabattavtale blir nok vanskelig ;) Er helt fersk enda!!

Einstein, har sendt deg en PM ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig