Gå til innhold

Hvordan behandle lakkert stål. ( MC )


Skulebollen

Recommended Posts

Lurer litt på hvordan jeg skal behandle rammen på min gsxr.. Er sortlakkert. Kan jeg polere med vanlig polish og voks, eller må jeg ha voks ment for metall?
Samme gjelder voksing av lydpotten.. Denne blir ganske varm, tåler autobahn høy varme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Lakk behandles med vanlig polish og voks. Swissvax har eget sett for motorsykkel. Flere her inne bruker autobahn på eksos på bil i allefall. Om eksosen på motorsykkel blir varmere og må behandles annerledes vet jeg ikke, men det er det sikkert noen andre kloke hoder her inne som vet.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte om det kanskje var noe annet rammen på en mc..Spesiell lakk eller noe:P

Men hva vil skje om jeg bruker autobahn på eksos og den blir for varm? Vil det lage stygge merker?

På bremsecalippere osv. er det bare og legge ett lag autobahn? Den "biter" uten noen annen forbehandling enn god vask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Rammer er jo svært ofte eloksert aluminium. Potter er også sjelden lakkert nå til dags. Rustfritt ubehnadlet, titan og eloksert alumninum er vel mest vanlig. Noen har nok deler av anlegget lakkert med spesiallakk. Da er lakken ofte matt og bør ikke poleres og vokses med vanlige midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rammer er jo svært ofte eloksert aluminium. Potter er også sjelden lakkert nå til dags. Rustfritt ubehnadlet, titan og eloksert alumninum er vel mest vanlig. Noen har nok deler av anlegget lakkert med spesiallakk. Da er lakken ofte matt og bør ikke poleres og vokses med vanlige midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har brukt det meste på mine gamle Cbx1047 og Commando 850 med godt resultat,men det er ikkje hi tech matrial..men er veldig redd for spesielt eksosanl på Cbx (6syl).Har brukt mest Swissvoks på heile sykkelen.På Norton er det mykje rustfritt,har brukt metall polish fra Megu,Autosol mm men alltid lagt et lag med voks til slutt.

Skal no ut og starte opp Cbx og få ny bensin igjennon alle 6stk forgassarane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvordan jeg skal behandle rammen på min gsxr.. Er sortlakkert. Kan jeg polere med vanlig polish og voks, eller må jeg ha voks ment for metall?

Samme gjelder voksing av lydpotten.. Denne blir ganske varm, tåler autobahn høy varme?

Ramma er pulverlakkert, her kan du bruke polish/voks etter ønske.

Hva slags modell og potte har du? Original?

Er det original 600/750 k6-k9, så er det sort matt, og du bør bruke en voks som er beregnet for matt lakk.

Er det høyglansmetall er autosol knallbra og etterlater ingen merker når det blir varmt.

Samme gjelder med bremsekaliperene, de er som regel matte på gsxr, og trenger bare å bli gjort rene :) Du vil bli overrasket over hvor mye konsentrert zalo og en tannbørste gjør med bremsestøvet på mc.

NB: vil ikke anbefale å bruke noe annet enn zalo på bremsekaliperene, når sterke midler kan ødelegge pakningen på stempelet til bremsekaliperene. Zalo har også smørende effekt. Vanligvis mener jeg at husholdningsartikler ikke har noe å gjøre med bilbleie, men i dette tilfelle er det unntak fra regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Samme gjelder med bremsekaliperene, de er som regel matte på gsxr, og trenger bare å bli gjort rene :) Du vil bli overrasket over hvor mye konsentrert zalo og en tannbørste gjør med bremsestøvet på mc.

NB: vil ikke anbefale å bruke noe annet enn zalo på bremsekaliperene, når sterke midler kan ødelegge pakningen på stempelet til bremsekaliperene. Zalo har også smørende effekt. Vanligvis mener jeg at husholdningsartikler ikke har noe å gjøre med bilbleie, men i dette tilfelle er det unntak fra regelen.

Og petroleumsprodukter har normalt en ødeleggende effekt på pakningene i kalippere. De sveller etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Tenkte og bruke autosol med en grønn uber pute og drill på eksosanlegget. Der det ikke er lakkert.. Dette vil vel gå greit?

Jeg vet ikke, men titaniumen har vel en overflate omtrent som eloksert alu. En slags matt overflate? Autosol er slipende og vil kunne endre overflaten der ganske dramatisk. De blanke delene foran og bak er det vel rustfritt så der er det fritt frem med autosol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt autosol all metal polish nå på stålet, ble bra men litt mye riper fortsatt.. Håper og få det strøkent med Autosol anti blau. (?)

Men noen som har anbefalinger til hva jeg kan gjøre der det er mørkere grå? Er dette noe annet materiale? Noen snakte om titan? Står jo titan på eksosanlegget så..:P

Men SW autobahn er tiltenkt plasser som fothvilere, calippere dempere osv.? Eller gjør vanlig voks samme nytten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fjerne riper i metall tar tid. Jeg prøve å få badestigen på båten til fattern bedre. Gnikket hardt og lenge med einzett metalpolish. Det ble blankt og ripene ble dempet, men urealistisk å få det 100%.

Som sagt er anti blau uten slipemidler.

2002 Volvo S60 2.0T
1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket)
19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt den på drill med grønn uber.. På med litt produkt, kjøre til det blir brutt ned, tørke av osv. Har drevet på en liten stund.. Følte jeg kom til ett stopp der det ikke blir bedre.. Men får fortsette imorgen da:)

Men er fortsatt usikker på voksing.. Tåler autobahn varme fra lydpotte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...