Gå til innhold
Øyvind G

Menzerna-tråden (Erfaringer, tips osv)

Recommended Posts

Øyvind G    2 075
Øyvind G

Menzerna-tråden.

På samme måte som Scholl-tråden lager jeg en Menzerna-tråd. Jeg har aldri testet Menzerna, men siden dette er gode produkter som også er rimelige i innkjøp blir disse produktene mer og mer populære.

Ser det ofte stilles spørsmål rundt dette, derfor lager jeg en tråd som vi kan sammle de beste tipsene i.

Det fungerer slik at de som har erfaringer, tips eller lignende skriver det i denne tråden så flytter jeg dette til første posten fortløpende slik at all info er sammlet her.

Det kan også stilles spørsmål i denne tråden slik at vi på denne måten får flere tips.

All info er av interesse. Ting som grovhet på de forskjellige produktene, hvordan produktene er i bruk, kombotips, kjøremetode osv.

Kom gjerne med noen ord rundt Zenith metoden her også.

Jeg har som sagt ingen erfaring med dette selv, men lager en tråd pga. nysgjerrighet og for å hjelpe de som måtte ha spørsmål rundt dette og det blir lettere å hjelpe hverandre.


Samlet info fra denne tråden kommer her.

Begynner med noen oversikter som jeg fant på nett. Mye av det samme som Freebird linker til under her, men synes det er greit å ha disse bildene her slik at man raskt og enkelt finner en oversikt.

menzerna_chart.jpg

menzerna-chart-2013.jpg




Menzerna har en temmelig fin oversikt over grovheten på de forskjellige produktene på sin nettside. http://www.menzerna.com/en/products/polishes/automotive-paints/

Selv har jeg bare testet Menzerna og Rupes og liker begge deler, men ender som regel opp med Menzerna. Blå rupes (eventuelt microfiber cutting pad) + Menzerna FG400 er en fin grov-kombo på DA som støver mindre enn blå/blå rupes og korrigerer minst like bra.

Menzerna FF3000 sammen med gul Rupes er en god fin-kombo. Denne tar dessuten med seg mer riper enn gul Rupes etter min erfaring og avslutter like pent. :)

Det ser ut som at FG500 kan være vanskelig på sticky/varmesensitiv lakk. Løsningen her er å bruke et annet produkt (hvis man har), fjerne rester med wipedown (pleier å fungere) eller passe godt på å ikke kjøre panelet varmt. Det siste tipset her kan ofte være lurt å følge uansett når man holder på med en lakk som er sticky.

Jeg sverger til Menzerna produktene. Det er helt fantastiske produkter, så dette var et godt initiativ av trådstarter.

Jeg har kjørt mye 400 sammen Rupes blå pute, men også med Flex roterende. 400 støver minimalt og er lett å buffe av. 400 korrigerer også meget bra. 500 støver mer, men har for lite erfaring med 500 til å gi noen gode råd. Etter min mening overgår 400, S17 på alle områder. Jeg har S17, men liker den ikke spesielt godt.

2500 og 4000 er også lette å buffe. Spesielt 4000 som er en "final finish" polish.

Cotte78 har kjørt mye Menzerna opp gjennom årene, så han vil ha mye å bidra med i denne tråden. Får håpe han slenger inn noen velvalgte ord. Vet også at Bernhard bruker mye Menzerna.

Cotte78 og jeg tok en Porsche Cayenne for en stund siden. Der ble det kun brukt Menzerna produkter. Vi har dessverre ikke fått ut fingeren og fått laget en S&S, men lover at det kommer, iallefall en mini S&S, iløpet av romjula. Stay tuned.

Endret av Øyvind G
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Freebird    16
Freebird

Menzerna har en temmelig fin oversikt over grovheten på de forskjellige produktene på sin nettside. http://www.menzerna.com/en/products/polishes/automotive-paints/

Selv har jeg bare testet Menzerna og Rupes og liker begge deler, men ender som regel opp med Menzerna. Blå rupes (eventuelt microfiber cutting pad) + Menzerna FG400 er en fin grov-kombo på DA som støver mindre enn blå/blå rupes og korrigerer minst like bra.

Menzerna FF3000 sammen med gul Rupes er en god fin-kombo. Denne tar dessuten med seg mer riper enn gul Rupes etter min erfaring og avslutter like pent. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
alexanderst    1 878
alexanderst

Jeg har i det siste polert en del med Menzerna. Merker at den FG500 kan være veldig seig å buffe av. Dette på Mitsubishi lakk. Har testet på to ulike biler. Men mulig det har noe med lakken å gjøre :) FF3000 og FF4000 avslutter veldig bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Jeg har i det siste polert en del med Menzerna. Merker at den FG500 kan være veldig seig å buffe av. Dette på Mitsubishi lakk. Har testet på to ulike biler. Men mulig det har noe med lakken å gjøre :) FF3000 og FF4000 avslutter veldig bra.

Det er helt riktig.

Kjørte FG500 på bmwn min med steinhard lakk og orange uber. Var helt topp å jobbe med. Prøvde samme combo på outlandern min. Der endte jeg opp med å kjøre Gtechniq P1 da det ble bare rør med FG500

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 075
Øyvind G

Har dere prøvd wipedown når produktet er seigt å fjerne?

Dette har hjulpet meg når jeg har hvert borti det samme problemet (riktignok med andre produkter).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

På nyere mitsu er nesten alt et herk å buffe..

Meget sticky lakk har jeg erfaring av..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
kimhas    24
kimhas

Jeg har nylig kjøpt FG500, PF2500 og SF4000. Har ikke prøvd noen av de enda men fint og lese om andres erfaringer. Syntes ikke FG500 kjentes grov mellom fingrene i forhold til andre grovpolisher men den tar godt? Grov nok til å polere opp etter våtsliping?

Er 2500 og 4000 lettere og buffe?

Kim

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lysholm    431
Lysholm

Jeg sverger til Menzerna produktene. Det er helt fantastiske produkter, så dette var et godt initiativ av trådstarter.

Jeg har kjørt mye 400 sammen Rupes blå pute, men også med Flex roterende. 400 støver minimalt og er lett å buffe av. 400 korrigerer også meget bra. 500 støver mer, men har for lite erfaring med 500 til å gi noen gode råd. Etter min mening overgår 400, S17 på alle områder. Jeg har S17, men liker den ikke spesielt godt.

2500 og 4000 er også lette å buffe. Spesielt 4000 som er en "final finish" polish.

Cotte78 har kjørt mye Menzerna opp gjennom årene, så han vil ha mye å bidra med i denne tråden. Får håpe han slenger inn noen velvalgte ord. Vet også at Bernhard bruker mye Menzerna.

Cotte78 og jeg tok en Porsche Cayenne for en stund siden. Der ble det kun brukt Menzerna produkter. Vi har dessverre ikke fått ut fingeren og fått laget en S&S, men lover at det kommer, iallefall en mini S&S, iløpet av romjula. Stay tuned.

Endret av Lysholm
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 075
Øyvind G

Det er bare å komme med flere tips og spørsmål her.

Det blir kanskje litt rotete slik som jeg lager tråden nå (?), men jeg kan prøve å rydde litt opp i det når det er nok info her til å lage en komplett innledning/guide om og rundt Menzerna produktene.

Om noen vil hjelpe meg med dette etterhvert (skrive om all info til et mer ryddig innlegg) så er jeg takknemelig for det.

Jeg fant noen lister på nett som jeg la ut i første post, men hvis noen vil lage en som er mer forståelig så gjør gjerne det.

Jeg ønsker meg også en god forklaring om Zenith-metoden som egentlig skal brukes med disse produktene.

Erfaringer som dere kommer med her er veldig fint, men kom gjerne også med litt generell info rundt produktene. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
alexanderst    1 878
alexanderst

Har dere prøvd wipedown når produktet er seigt å fjerne?

Dette har hjulpet meg når jeg har hvert borti det samme problemet (riktignok med andre produkter).

Måtte til med wipedown for å få fjernet det ja. Annen mulighet var det ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ovlov86    177
ovlov86

Nå har jeg heller lite erfaring med andre maskinpoleringsmidler, men Menzerna har imponert meg veldig på de to bilene jeg har brukt det på. (og en snøscooter + moped :P )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Måtte til med wipedown for å få fjernet det ja. Annen mulighet var det ikke.

Fikk det ikke bort da en gang, ble bare kliss. Kan ses i min fail&shine

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
FredrikWake    87
FredrikWake

Hvordan er cut på FG400 i forhold til 3M grønn og Scholl S03?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
VwType1    16
VwType1

Jeg tok bilen min i helgen som var, en 07 Discovery 3 - Zermatt Silver.

Her prøvde jeg Scholl s03 og s30 med forskjellige puter, men endte opp med menzerna FG400 og 500 som grovsteg sammen med lilla scholl pute. Finsteget ble kjørt med FF4000 og oransj Scholl. Acsluttet meget bra. :)

Merket at lakken var temmelig sensitiv for varme. Over 12-1500 omdreininger med medium til hardt press, så spyttet putene polish.

Det var imidlertidig veldig enkelt og fjerne med Top Inspection spray. :)

Alt i alt så er jeg veldig fornøyd med menzerna, og kommer til å kjøpe inn PF2500 til enstegs siden jeg ser at flere er fornøyd med den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
alexanderst    1 878
alexanderst

Fikk det ikke bort da en gang, ble bare kliss. Kan ses i min fail&shine

Ja, samme opplevelse her. Anbefaler ikke Menzerna på nyere Mitsulakk, men tysk Mercedeslakk passer Menzerna ypperlig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Ja, samme opplevelse her. Anbefaler ikke Menzerna på nyere Mitsulakk, men tysk Mercedeslakk passer Menzerna ypperlig!

Jepp, passa knallgodt på steinhard BMW lakk. På myk mitsu lakk anbefaler jeg gtechniq p1 og p2. Skal bli spennende å prøve rupes på den til våren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
kimhas    24
kimhas

I helgen fikk jeg prøvd menzerna produktene jeg kjøpte. Brukte fg 500 , 2500 og sf4000 . Fikk et godt resultat men kunne gjerne vært enda lettere og buffe. Brukte stort sett 2500 , hadde ingen problem med å avslutte med denne. Isteden for å buffe vekk Absolut alt gikk jeg rett på voksen, collinite 845 og det funket topp. Leser at andre synes sf4000 er en drøm og buffe av, jeg opplevde det ikke helt sånn. Noen tricks der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
k_sandnes    129
k_sandnes

Skal handle inn menzerna til min roterende.

Men er litt usikker på hva jeg skal velge?

korrigering: FG400?
polish: Power Finish PF2500
fin polish: Super Finish SF4000

Er dette bra eller burde jeg sette det opp anderledes? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Høres fornuftig ut:-)

Fg400 er en kanon grov polish, 2500 god allround, og sf4000 er super til avsluttende steg, enten for fjerning av Holos eller å få opp glansen.

Ja, samme opplevelse her. Anbefaler ikke Menzerna på nyere Mitsulakk, men tysk Mercedeslakk passer Menzerna ypperlig!

Ingen problem på mitsu lakk, må bare ikke kjøre for høy hastighet og grov kombo, så går det fint, lakken er så myk at den nesten kan korrigeres med imsdal på pad'n.. Endret av tr86

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Høres fornuftig ut:-)

Fg400 er en kanon grov polish, 2500 god allround, og sf4000 er super til avsluttende steg, enten for fjerning av Holos eller å få opp glansen.

Ingen problem på mitsu lakk, må bare ikke kjøre for høy hastighet og grov kombo, så går det fint, lakken er så myk at den nesten kan korrigeres med imsdal på pad'n..

Skal ta en helg på den etter hvert. Tror det blir GT eller Rupes, tilogmed top inspection blei bare klin på den lakken

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×