Anaxyd

Null lys i bagasjen?

Heisann!

Har slitt med et problem med 1-serien min en stund, og det er at det er bekmørkt i bagasjen, rett og slett fordi lyset slår seg ikke på bak der. Litt kjedelig når det er mørkt ute.

Har prøvd å byttet pære, det hjalp ikke, og sjekket sikringer. Er dog en del sikringer, men tror alle er intakte. Er ihvertfall ikke noe annet som ikke funker av lys, så rart om det går èn sikring på kun den pæra?

Er 12V utgang i samme del som pæra står i, og den fungerer, men går jo på en annen kurs sikkert..

Jeg er tom for ideèr nå ihvertfall, er det noen som har noen forslag?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der har jeg aldri hørt om før. Har aldri opplevd dette problemet før på BMW. Har du hørt på Bimmers.no ? :) evt forhandleren din? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel være brudd i en kontakt som går til en bryter som betjenes med bagasjelokket/luka?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første jeg ville sjekket var at plussen i pæresokkelen hadde ~12V og at minusen har kontakt med jord og så tatt det derfra. Her må du til med et multimeter, men det er minimumsutstyr i enhver verktøykasse spør du meg ;)

Hvis det er 12V og greit med jording tipper jeg problemet ligger i bryteren.

Edit: Er det bananpære forresten? Har vært ute for at de ikke tennes når de sitter litt løst i sokkelen. Spesielt med litt jalla Kina-pærer av tvilsom kvalitet. Da hjelper det som oftest å ta ut pæren og bøye pinnene i sokkelen innover slik at de klemmer hardere rundt pæren.

Endret av EspenL
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har gjerne en bryter i.fbm at luka går opp og igjen, denne må sjekkes.

Jeg skulle hjelpe en kompis med et lignende problem, da målte vi 12v i pæresokkelen men ingen lys i pæra. Det viste seg at det var en meget fuktig kontakt på veien, så vi hadde 12v men null ampere, og da blir det jo ikke lys....den satt langt inne.

Vet at noen som har prøvd LED pærer i enkelte interiørlys på nyere biler, har vært nødt til bytte tilbake til halogen å slette feilkoder for å få lyset tilbake.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette lyset i selve bakluka eller er det i hattehylla`?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, takk for noen smarte tips! Skal sjekke pæra en gang til merker jeg, mulig det er noe irr eller lignende som hindrer kontakt.

Hvor er eventuelt kontakta i bagasjelokket som styrer av/på av pæra? Alt annet fungerer forøvrig, f.eks sier bilen ifra om bagasjelokket er oppe, så den kontakta fungerer.

Det er lyset i hattehylla ja. :) Bruker ei vanlig pinjongpære, skal vel oppgradere til LED snart for å få litt mer fres i lyset.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått feilsøkt litt på denne, hvor jeg nå målte 12v og jord i pæresokkelen. Målte fint 12V, men null jording. Jeg er egentlig litt usikker på hva det betyr, noen forslag?

(Målte 12V selv med bagasjeluka igjen, og nøklene ute av tenninga, for moro skyld, om det er nyttig info)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

0 jord?

Altså du har ikke 12v over pæra? (målt i sokkelen)

Det tyder jo på brudd på minus (jord) ledningen opp til pæra.

Har du 12v i sokkelen mellom pluss og minus må det jo være noe feil med pæra..

du får ikke 12v mellom pluss og minus i sokkelen uten jord, da jord er det samme som minus/0v

Endret av Concker
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, forutsatt at en ledning som er hvit med en brun stripe på seg er jord, så var det null respons der! (Det andre ledningen var jo rød, den jeg målte 12V i)

Når jeg målte tok jeg vekk pæra og sokkelen, og målte rett fra selve pluggen på kabelen.

Så kjørte jeg ene måleren fra multimeteret rett i minus-batteripolen, og den andre måleren på rød kabel. Da målte jeg 12V. Prøvde jeg på hvit/brun kabel, fikk jeg null utslag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det jo brudd i minus ledningen din, da kan du jo legge opp igjen denne :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive