BoogieBergen

På jakt etter "ny" bil :)

Da er jeg begynt jakten på ny (brukt)bil. Vi ser behovet for en med trekk på alle hjul som kan trekke tungt.

Jeg har sett litt på denne Land Rover Discovery 3 HSE PP. Jeg skal reise å prøvekjøre denne i morgen.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45410629

Har noen av dere erfaringer med disse bilene? (Jeg får ikke postet på lrforum.com så derfor spør jeg her)

Noe spesielt jeg må se etter? Noen som kanskje kjenner bilen? Osv ;)

Denne har nettopp hatt storservice med bytte av regreim samt oljeskift på motor og girkasse.

Takker på forhånd for alle svar ( til og med de som mener jeg er gal som ser på noe britisk :P )

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 stk jeg kjenner som har og har hatt slik bil, og jeg må si at det er en meget behagelig og sterk bil. En av de beste i sin klasse. HSP PP har også det meste av utstyr, samt at den kostet en formue ny.

Bilen har ikke de billigste slitedelene etter det jeg har hørt, og luftfjøringen kan være kostbar å reparere.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løp og kjøp :) (Kanskje ikke akkurat den da, men du skjønner tegningen)

Discovery 3 er vel egentlig ikke så ille rent teknisk, men helt feilfritt bilhold kan du vel neppe forvente. 2.7-literen gjør ikke bilen til noen racer, men det er vel kanskje ikke det du er ute etter når du ser på denne biltypen? Fantastisk bil og trekke henger med, og du får med deg alt du vil i bilen. Skal visst være grei å skru på, men det har jeg ingen formening om er sant eller ikke da jeg ikke vet opp eller ned på en fastnøkkel. Deler skaffer du billig fra England, finnes mange butikker der som spesialiserer seg på LR.

Jeg har riktignok en D2, men om jeg skulle kjøpt denne bilen på nytt hadde jeg sett etter en bil uten takluker og luftfjæring. Men D3 uten luftfjæring tror jeg egentlig ikke finnes, så det utgår vel! Trenger ikke være dyrt, men det har alltid vært trøbbel med den på min bil, helt siden den var ny, så sjekk nøøøye når du prøvekjører. Tror alle tidligere D3er skal være tilbakekalt for bytte av kompressoren til fjæringen.

Taklukene lekker på D3 også, og vann inn i bilen vil vel ingen ha, så styr unna takluke, som på den bilen du linker til.

Få deg en alliert på lrforum med diagnseverktøy og stikk den inn i bilen du vurderer. Slett alle gamle feilkoder, og les av på nytt.

Noen D3-varebiler er egentlig bare 5-setere, mens andre har de to ekstra bak også. Ville funnet meg en med 7 seter, der alle setene følger med. Selv om du bare skal bruke den som varebil selv kan det jo være den skal selges en gang :)

Jeg er vel en av de få utenfor Land Rover-forum som anbefaler kjøp av denne bilen, så forvent deg noe mindre positive svar fra alle!

Helt til slutt vil jeg bare legge til at å eie LR-produkt er litt som detailing, det finnes masse man bør ha, og enda mer man vil ha.

Nevner takgrind, snorkel, AT-dekk, under body-beskyttelse og ekstralys, dette er ekstra standarutstyr spør du meg :)

Hilsen en som egenlig ikke har lyst på noen annen bil enn D3 og Defender hvis jeg noen gang skal bytte ut bilen!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt til;

Noen spesiell grunn til at du vil ha varebil? Du skal ikke legge til mange kronene før du har personbil. F.eks denne . Nesten samme kilometerstand, men ett år eldre. Ser helt fint utstyrt ut også.

Fargekombinasjonen likte jeg også bedre på den blå her, men det er jo helt klart en smakssak.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt til;

Noen spesiell grunn til at du vil ha varebil? Du skal ikke legge til mange kronene før du har personbil. F.eks denne . Nesten samme kilometerstand, men ett år eldre. Ser helt fint utstyrt ut også.

Fargekombinasjonen likte jeg også bedre på den blå her, men det er jo helt klart en smakssak.

Tanken er å bygge den om når vi får bruk for flere seter ;)

Jeg mener å ha lest at Disco 3 fikk en oppdatering av motorstyring osv. i 2007 så det er derfor jeg har sett på 2007 og oppover.

At ikke alle er positiv til LR er helt sant. Har selv hatt freelander og defender i løpet av årene og ja, det har ikke vært totalt uten problemer :P Hehe

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, kom vel en oppdatering der! Hvis du kjøper eldre enn 2008-modell slipper du partikkelfilter også.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, kom vel en oppdatering der! Hvis du kjøper eldre enn 2008-modell slipper du partikkelfilter også.

Ser man det :) Kjekt å lære noe nytt. Jeg kjører ikke mye korte turer så er ikke stor fare for at det kan bli tett, men er nå en kostnad det og ;)

Vet du om noe spesielt jeg bør se etter?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sørg for å få en grei bruktbil garanti. Så kjører du den rett opp på Land Rover verkstedet på Midtun (Like ved Friele fabrikken) (http://oecbilservice.no/) for en full gjennomgang. De har meget god kompetanse på Land Rover. Har kjørt litt 07 Disco Vare for noen år siden. Både langtur og putring rundt i byn. Ingen rakett, ingen moroklump i svinger, men behagelig og komfortabel. Deilig bybil i Bergen. Det virker faktisk positivt inn på humøret å sitte såpass høyt i kø. Den kan slenges opp på fortauet ved behov, og den danser deilig over brosteinene. Jeg disponerte den også under flytting. Antall banankasser som kan stables bak i den bilen var helt drøyt! :)

Endret av rs_t
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hvertfall fått vite at det er VELDIG lurt å kjøpe diagnoseutstyr(ca 6000,-) da kan du spare deg selv for enda flere tusenlapper i feilsøking :)

Men ellers, les og lær på LRforum, veldig mange flinke folk der!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sørg for å få en grei bruktbil garanti. Så kjører du den rett opp på Land Rover verkstedet på Paradis (http://oecbilservice.no/) for en full gjennomgang. De har meget god kompetanse på Land Rover. Har kjørt litt 07 Disco Vare for noen år siden. Både langtur og putring rundt i byn. Ingen rakett, ingen moroklump i svinger, men behagelig og komfortabel. Deilig bybil i Bergen. Det virker faktisk positivt inn på humøret å sitte såpass høyt i kø. Den kan slenges opp på fortauet ved behov, og den danser deilig over brosteinene. Jeg disponerte den også under flytting. Antall banankasser som kan stables bak i den bilen var helt drøyt! :)

Paradis? De holder da vitterlig til på Midtun, like ved Frielefabrikken...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå vært å prøvekjørt bilen som jeg linket til.

Bilen ser bra ut og føles "tight". Garantien er en slik 50/50 garanti.

Er nå på vei tilbake til Bergen for å tenke videre ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Paradis? De holder da vitterlig til på Midtun, like ved Frielefabrikken...

Du har selvfølgelig helt rett. Jeg korrigerer min post....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva jeg tenker om LR? Det er jeg ikke så sikker på om du vil høre siden du er klar for å kjøpe en, hehe.

Jeg har flere kompiser som har prøvd seg på LR opp igjennom årene. Jeg beklager å si at ingen av de har fortsatt med det.

Om det skyldes engelske bilers generelle lave kvalitet(rust, Lucas el anlegg etc) eller om det har vært kjøreegenskapene som har vært syndebukken kan jeg ikke uttale meg om. Kanskje hyppigheten av verkstedbesøk og høye delepriser var grunnen, hva vet jeg ;)

I min verden er det landbruksredskap som bruker diesel, ikke personbiler. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva jeg tenker om LR? Det er jeg ikke så sikker på om du vil høre siden du er klar for å kjøpe en, hehe.

Jeg har flere kompiser som har prøvd seg på LR opp igjennom årene. Jeg beklager å si at ingen av de har fortsatt med det.

Om det skyldes engelske bilers generelle lave kvalitet(rust, Lucas el anlegg etc) eller om det har vært kjøreegenskapene som har vært syndebukken kan jeg ikke uttale meg om. Kanskje hyppigheten av verkstedbesøk og høye delepriser var grunnen, hva vet jeg ;)

I min verden er det landbruksredskap som bruker diesel, ikke personbiler. ;)

Hehe ;) At det å eie en Land Rover kontra Toyota kan være litt vanskeligere er helt klart :) Har prøvekjørt flere Landcruisere og Pajeroer, men fikk liksom ikke "godfølelsen" i de :P

Diesel i landbruksredskap :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har full forståelse for at hverken toyota eller mitsubishi gir deg godfølelse. :)

Selv foretrekker jeg stressless med fremkommelighet, dvs Chevrolet Tahoe. Godfølelsen er garantert inkl V8 godlyd ;)

Du sitter som en konge, krefter og dreimoment som et godstog.

Den er ikke sammenlignbar med naboens Nissan Micra med strikkmotor når det kommer til bensinforbruk men om vi kolliderer så blir han nærmest som en fartsdump å regne ;)

Lettskrudd bil og svært billige deler. Ei frontlykt til en V70 koster ca 8000,-, til Tahoen koster den 200,-.....Da hjelper det ikke at en Volvo bruker et par desiliter mindre på mila når du kjører så lite som jeg gjør.

Har du muligheten vil jeg anbefale deg en prøvetur i en Tahoe, så har du den i sammenligningsgrunnlaget ditt også :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har full forståelse for at hverken toyota eller mitsubishi gir deg godfølelse. :)

Selv foretrekker jeg stressless med fremkommelighet, dvs Chevrolet Tahoe. Godfølelsen er garantert inkl V8 godlyd ;)

Du sitter som en konge, krefter og dreimoment som et godstog.

Den er ikke sammenlignbar med naboens Nissan Micra med strikkmotor når det kommer til bensinforbruk men om vi kolliderer så blir han nærmest som en fartsdump å regne ;)

Lettskrudd bil og svært billige deler. Ei frontlykt til en V70 koster ca 8000,-, til Tahoen koster den 200,-.....Da hjelper det ikke at en Volvo bruker et par desiliter mindre på mila når du kjører så lite som jeg gjør.

Har du muligheten vil jeg anbefale deg en prøvetur i en Tahoe, så har du den i sammenligningsgrunnlaget ditt også :)

Hehe ;) Det er lite som slår amerikaner V8, men nå kjører jeg tett opptil 30K i året og da vil budsjettet sprekke er jeg redd :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om du skrur selv men om du gjør det så blir jeg ikke overrasket om du totalt sett får et billigere bilhold, selv med 30k km i året, bare pga billige deler til Chevy. Har hørt noen skikkelige skrekkhistorier ang delepriser på LR men det er noen år siden nå så det kan ha endret seg. Du kan jo for morro skyld sjekke hva ei forlykt til en Disovery 3 koster? Bare sånn for sammenligningens skyld ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om du skrur selv men om du gjør det så blir jeg ikke overrasket om du totalt sett får et billigere bilhold, selv med 30k km i året, bare pga billige deler til Chevy. Har hørt noen skikkelige skrekkhistorier ang delepriser på LR men det er noen år siden nå så det kan ha endret seg. Du kan jo for morro skyld sjekke hva ei forlykt til en Disovery 3 koster? Bare sånn for sammenligningens skyld ;)

Slitedeler osv. er ikke så dyrt fra UK, men da jeg ikke er mekaniker blir det jo arbeidstimer å betale for..

Har sendt litt e-poster rundt i kveld så vi får se hva som skjer ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive