KasperR

Min Corvette C4

35 innlegg i emnet

Tenkte å lage en liten showcase av bilen min her, synes dette virker som et veldig hyggelig forum for bilinteresserte. Skal prøve å bruke denne tråden til oppdateringer på bilen, både selvmekk og detailing. Har fulgt med på forumet i flere år, men har hittil postet lite selv. Er selv 22 år gammel, og med bil som en av mine største hobbyer, og med det kommer også interessen for bilpleie/detailing :)

Bilen min er en 1984 Corvette C4, min eneste bil sådan, så om vinteren tar jeg bussen ;)

Kjøpte den i sommer, etter jeg at jeg fikk øynene opp for denne generasjonen Corvette. Hadde solgt 5-serien min, og ville ha noe litt spesielt denne gangen. Vurderte flere biler opp mot hverandre, men fant etterhvert ut at det var lite som slo C4'en når faktorer som dritftsikkerhet, deletilgang/delepriser, kjøreegenskaper, motor, pris og utseende ble summert opp. Chevy 350 og turbohydramatic 700 er robuste saker, og bilen er grei nok å skru på selv. Dere er sikkert interessert i bilder, så her kommer noen: (mobilkamera)

C4corvette_zps89d008d5.jpg

WP_000315_zps37a1504e.jpg

WP_000316_zps4cd04873.jpg

WP_000287_zps48c7faa0.jpg

-Dette bildet er tatt rett etter en poleringsrunde, ikke lenge etter at jeg kjøpte den. Merk at jeg nå har fått fjernet det glorete corvette skiltet i fronten, og fått på en orginal "license plate filler". Dette bildet tror jeg også er uten hjul-adaptere, slik at hjulene står 1" for langt inn i hjulbuen.

Bilen var ikke helt feilfri når jeg kjøpte den, noe jeg var klar over. Det viktigste for meg var at den var bra teknisk og bra karosserimessig. I sommer har jeg bla. skiftet varmeapparatregister. Det var en tidkrevende jobb, synes dette sitatet fra en amerikaner treffer ganske godt: "At Bowling Green when a Corvette is being assembled, the heater core is placed on a jig, and the car is then built around the core" heater core= varmeregister. Har også byttet ut diverse smådeler i interiøret for å friske opp litt. Bestiller alt av deler fra Ecklerscorvette i USA, er kjempefornøyd med service og leveringstid. Har også bygd om AC til å bruke R134a, så det skal bli godt med kald ac neste sommer. Ellers har jeg gått over mye småelektrisk og ryddet litt her og der. Endel dårlige kontakter og noen ledningsbrudd. Mye småting jeg har fikset som ikke er nevnt her, har man en 30 år gammel bil er det alltid noe å henge fingrene i :)

Hadde en poleringsrunde på den med Meguiars G220 maskinen min rett etter jeg kjøpte bilen, men ble ikke fornøyd i det hele tatt. Fjernet minimalt med riper selv om jeg hadde den groveste padden og brukte Menzerna power gloss. Tror problemet mitt var at paddene var av dårlig kvalitet+ at poleringsmiddelet var gammelt og hadde frosset flere ganger.

Tok derfor turen til Scandicshine i Verdal, og makan til service skal man lete lenge etter! Der fikk jeg live demonstrasjon på min egen bil med tilsvarende maskin som jeg hadde. Jeg var nesten sikkert på at jeg måtte investere i roterende maskin, men etter jeg fikk sett resultatet DA maskinen med spider pad og friske Scholl produkter gav, ble jeg overbevist! Handlet det jeg trengte av produkter, og dro hjem med friskt mot for å prøve meg :) Her er det eneste bildet jeg har av prosessen:

WP_000320_zps269a62da.jpg

- Ble veldig fornøyd etter å ha gått over hele bilen slik som dette med Scholl S3 og deretter S30. Toppet med helt ny SV shield såklart!

Må si meg veldig fornøyd med SV Shield forresten, ingen annen voks jeg har prøvd har vært i nærheten på holdbarhet, så er den god å legge også.

PA260063_zps64d184ac.jpg

-Corvetten har nå gått i dvale

Ble en veldig lang førstepost dette, satser på å komme med jevnlige oppdateringer når jeg har gjort noe med bilen. Har en tendens til å bli litt vel ivrig når jeg holder på, slik at jeg glemmer å ta bilder, har forbedringspotensiale der :)

Er glad for alle typer tilbakemeldinger, spørsmål, tips og triks, så bare fyr løs :)

Kommer med en oppdatering litt senere når det gjelder hvordan jeg opplever den som bruksbil om sommeren, og nærmere specs/ ekstrautstyr hvis det er interesse. Nå må jeg komme meg tilbake til eksamenslesinga... :(

-Kasper

4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sprek bil! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du denne fikk du cred for!

Flott 50/50 bilde og nydelig bil!

Gleder meg til å følge med på denne!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rått.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Moro å lese, bare å knipse bilder neste gang. Skaff deg et lite kamera og legg det i hanskerommet :)

Noen planer med bilen i løpet av vinteren?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA maskin er jo gull til denne bilen, roterende tar like lang tid siden en må være forsiktig med varme i forhold til glassfiber og lakk.

Har den fortsatt den orginale L83 / 205hk motoren eller er den frisert :)

Det var vel ikke uten grunn at denne modellen gikk i produksjon i hele 12 år..

Tidløst design.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sprek bil! :)

Vakker :)

Du denne fikk du cred for!

Flott 50/50 bilde og nydelig bil!

Gleder meg til å følge med på denne!

Flott bil :)

Rått.

Tusen takk dere, hyggelige tilbakemeldinger :) Skal prøve å oppdatere jevnlig, selvom det kanskje ikke blir allverden nå utenfor sesong

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Moro å lese, bare å knipse bilder neste gang. Skaff deg et lite kamera og legg det i hanskerommet :)

Noen planer med bilen i løpet av vinteren?

Tenkte å ta noen bilder av interiør etterhvert. Har også et kompaktkamera som gir bedre bilder, men bilen har ikke hanskerom ;)

Neste gang jeg besøker bilen skal jeg ta av targatoppen og ta den med meg hjem slik at jeg får byttet taktrekket som er blitt dårlig. Hvis noen har sett programmet "Wheeler dealers" så finnes det en episode der de tar en Corvette C4, og fikser akkurat dette.

Er også på jakt etter nye stoler/nye trekk til neste sommer, da de orginale har blitt veldig slitt. Lurer på å sette inn sportsstolene eller de fra en nyere årsmodell.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA maskin er jo gull til denne bilen, roterende tar like lang tid siden en må være forsiktig med varme i forhold til glassfiber og lakk.

Har den fortsatt den orginale L83 / 205hk motoren eller er den frisert :)

Det var vel ikke uten grunn at denne modellen gikk i produksjon i hele 12 år..

Tidløst design.

Ja, synes DA fungerte veldig bra på denne, som du sier så er den ganske ideell. Ser at du brukte roterende på C4'en du detailet, virket som det fungerte bra det og, men krever kanskje litt mer skill og erfaring :) En vannvittig bra jobb du gjorde der! Har lest igjennom tråden både 3 og 4 ganger :)

Jeg tror motoren er ganske orginal. Er jo litt spesiell denne motoren som bare ble brukt i 82 mod. Corvette C3 og 84 C4. Det var da tatt utgangspunkt i en Chevrolet 350 (5,7L), med en ganske primitiv form for innsprøyting. Dette systemet ble kalt "Crossfire injection", som nok høres råere ut enn det faktisk er. Bilen er overraskende kjapp for å bare ha 205hk, har mye moment fra bunn denne motoren, men mister litt pusten når man nærmer seg 5000rpm. Dette pågrunn av det utrolige restriktive innsugsmanifoldet, så her er det krefter å hente. Katalysatorene er fjernet, så bilen puster nok litt lettere enn orginalt, så har den også en helt rå lyd når man gir på :)

Endret av KasperR
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil. Ingenting er som en real V8 :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig bil du har der! C4 er min favoritt'vette og den står litt oppe på ønskelista. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kommer jeg til å følge med. Utrolig lekker bil som hadde passet utrolig bra i garasjen min :wub:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri galt med en vette...:-) C4 er et meget pent karosseri, de begynner jo å komme som veteran også nå straks.

C4 skal vist ha ganske bra understell og kjøreegenskaper i forhold til tidsperioden, min C3 har jo DNA fra 60 tallet og er litt mer dinosaur i forhold :-)

Vær obs på at crossfire har fått det dekkende kallenavnet missfire :-).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Corvette er kult! GM var veldig opptatte av å få til kjøreegenskapene ordentlig med denne modellen. Det sies at en 1984 Corvette med Z51 option- "handling and performance package", er den stiveste og hardeste oppsatte av alle årene med C4. Bilen klarte flere g-krefter enn en Lamborghini Countach, og var en meget potent sportsbil som hold følge og vel så det med omtrent alt annet i samme tidsperiode. Min har Z51 option, og ligger nermest helt flatt gjennom svinger. Kjennes ut som den går på skinner.

Amerikanske kunder mente selvfølgelig at 84 modellen ikke var komfortabel nok, med sitater som "it rides like a brick" osv. , så bilen ble myket opp igjen allerede i 1985... Litt rart med tanke på at dette var den eneste bilen fra Usa som kunne kalles sportsbil på den tiden.

Motoren fungerer utmerket, jeg og en kompis kjørte Trondheim-Storlien-Trondheim i sommer, der jeg målte nøyaktig forbruk, og endte på 0.88 L/mil. Synes det er bra med tanke på at gamle Bmw'en min med halve motorstørrelsen brukte omtrent det samme. Med overdrive innkoblet ligger turtallet på rundt 1800 rpm i 90 km/t, så den er ikke veldig stresset :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he, 350 min med Edelbrock 600 bruker 1,8 l/mil på div kjøring, er nok litt ujustert ja, men ligger på 3000rpm i 100kmt med org 3trinns aut, nå er ikke forbruk noe jeg bryr meg om på kosebiler da... :fun:

Leste litt racing historikk på div US forumer, viser seg at porsche ble meget snurt når racerigget C4 kjørte fra de på div baner rundt 86-87 så potensialet er der ja.

Hvis du legger 15-20k kr i motoren så kan du stort sett dobble hk, nytt innsug, nye topper, nye headers, ny kam... go go go ;-)

Kunne tenkt meg en C4 jeg og, eksteriørmessig er de konge, men klarer ikke helt "space age" instrument og dasj på de tidligere modellene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri feil med mer hk, men det er ikke prioritert høyest akkurat nå :) hehe, noe spesielt dashbord på disse ja, men hver sin smak. Dette var faktisk ganske oppsiktsvekkende når det kom i 84. Siden det er bruksbilen på sommern inntil videre, er det greit at forbruket ikke er skyhøyt. Vet den bruker mye på bykjøring/ start og stopp. Vil helst ikke tenke så mye på det ;)

Vurderte C3 en stund jeg og, men ble litt skremt når jeg så hvor mye rart det er tatt inn fra statene opp igjennom åra. Her bør man være nøye på hva man kjøper. En "american restoration" kan se fint ut på bilder, men er du uheldig ender du fort opp med en bil full av sparkel og hønsenetting. Blir vel tatt inn en god del C4'er også nå, og det samme gjelder der.

Endret av KasperR
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig bil du har der! C4 er min favoritt'vette og den står litt oppe på ønskelista. :)

Tusen takk! Synes 635'en din er megafin, en av mine yndlinger blant Bmw. Var så heldig å vokse opp med en M635 csi 86 mod. , og det er fantastiske biler. Bare synd at de ruster så fælt, er blitt vanskelig å finne gode eksemplarer i Norge :(

Her kommer jeg til å følge med. Utrolig lekker bil som hadde passet utrolig bra i garasjen min :wub:

Takk takk, det er fine biler :) Tar seg godt ut i de fleste garasjer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En herlig bil. Ta godt vare på den og hold den mest mulig original.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive