Øyvind G

Hjelp til å beskjære og snu et bilde.

Har et bilde av datteren min som jeg har tenkt til å bruke istdeden for årets barnehagebilde (årets bilde ble ikke bra pga. ha av en eller annen grunn ble redd for fotografen i år).

Bildet jeg har er liggende og de andre barnehagebildene er stående. Jeg har bestillt i større format slik at jeg kunne skjære til selv, men jeg ser nå at det blir alt for stort om jeg gjør det på denne måten.

Jeg har PS, men er ikke noe flink til å bruke det. Er det noen her som kan forklare dette for meg eller gjøre det for meg? Helst en forklaring slik at jeg vet hvordan dette gjøres.

Kort fortalt skal jeg snu det 90 grader og få det til å passe i en ramme som er 25x20 slik at jeg kan bestille nytt bilde som er i rett størrelse.

Legger ved bildet som jeg skal bruke.

11324872443_a97c169108_o.jpg

Vet ikke om jeg får samme størrelsen på personen i bildet selv om jeg gjør det på denne måten da jeg egentlig skulle hatt mer avstand når jeg tok bildet, men det er jo verdt et forsøk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår, men kan du ikke bare croppe (crop tool) til riktig format?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår, men kan du ikke bare croppe (crop tool) til riktig format?

Jo det er akkurat det jeg er ute etter, men vet ikke hvordan jeg skal få rett størrelse. Finnes det noe som låser Croptool til rett format?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mspaint

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mspaint

Paint lagrer som bmp-fil, noe som fører til elendig kvalitet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får opp ørten førti valg i paint :s

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bruker PS så kan du skrive inn størrelsen på croppe firkanten manuelt. Enten i mm, cm, pixler eller hva du vil. Trykk på crop toolet og se på verktøylinja. Har ikke PS her på jobben så jeg får ikke lagd en skjermdump som forklaring. Om ingen andre har hjulpet deg innen jeg får rota meg hjem i kveld så skal jeg fikse det da

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg forsøker å forstå det du ønsker men er litt usikker. du vil at bakgrunnen skal snus 90 grader ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får opp ørten førti valg i paint :s

Ser nå at det er fler valg ja selv om jeg har gammel paint (WinXP), men det hjelper lite når jeg må gjette meg frem til størrelsen.

Jeg sitter også å lurer på om dette har noe for seg i det heletatt? Blir motivet i bildet noe serlig mindre ved å snu og crope det selv enn det blir ved å beskjære et større bilde med kniv (skjære av en del på venstre og høyere for motivet slik at det passer)?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det største problemet er at bakgrunnen er i alle regnbuens farger og lokkene står litt ut i luften. Da blir det vanskelig å bruke magic select tool for å isolere henne i et eget layer og editere bakgrunnen :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo det er akkurat det jeg er ute etter, men vet ikke hvordan jeg skal få rett størrelse. Finnes det noe som låser Croptool til rett format?

Hvis du bruker PS så kan du skrive inn størrelsen på croppe firkanten manuelt. Enten i mm, cm, pixler eller hva du vil. Trykk på crop toolet og se på verktøylinja. Har ikke PS her på jobben så jeg får ikke lagd en skjermdump som forklaring. Om ingen andre har hjulpet deg innen jeg får rota meg hjem i kveld så skal jeg fikse det da

Dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg forsøker å forstå det du ønsker men er litt usikker. du vil at bakgrunnen skal snus 90 grader ?

Jeg prøver med "tegninger".

Jeg har et bildet som er liggende som ser slik ut:

________

| |

|________|

Som jeg skal ha i en ramme som ser slik ut:

_____

| |

| |

| |

|_____|

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du finner mulighet til å låse størrelsesforholdet på crop-verktøyet i PS øverst på venstre side i vinduet. Se bilde:

skjermbilde20131211kl.png

Resultatet skal da kunne bli slik:

crop3.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk.

Så lett var det.

Det med at man kan skrive i nn cm gjør jo dette veldig enkelt. Da skrev jeg bare inn størrelsen på rammen (20x25cm).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvde meg i lightroom. bildet er tatt for nærme for å få 25x20 , bredde/høyde forholdet må være 1.25 men blir nærmere 1.16 når jeg cropper. Cropper jeg mer forsvinner armene. Men skal ikke si at jeg kan dette noe bedre enn andre. så venter på at andre prøver seg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvde meg i lightroom. bildet er tatt for nærme for å få 25x20 , bredde/høyde forholdet må være 1.25 men blir nærmere 1.16 når jeg cropper. Cropper jeg mer forsvinner armene. Men skal ikke si at jeg kan dette noe bedre enn andre. så venter på at andre prøver seg

Er helt enig med deg, men samboeren har bestemt at vi skal bruke dette bildet. :P

Sammenligner jeg med de andre bidlene som dette skal henge sammen med så er jeg mye nermere motivet enn det som fotografen i bhg var.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

så bra :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden bakgrunnen er så blurrete så burde det gå greit å legge til en stripe på toppen. Da kan du croppe litt lengre ut slik at armene blir med etterpå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive