Gå til innhold

ONR vask av bil...


polishduden

Recommended Posts

  • Forhandlere
polishduden

I og med at minusgradene er her, vann fryser, høytrykksspyler fryser, og 2 svarte veldig møkkete biler så lurer jeg på å prøve Onr vask.

Jeg kjører grusvei og nå som det har frysi på så støver det noe helt hinsides. Ser for meg en børsteløs vask på Statoil, rett hjem i garasjen, 2 bøtter med grit guard og vaske.

Er det virkelig så lett å bruke onr til vask? Har nemlig 16 dager fri i jula og da er jo forholdene optimale for en runde polering og ny lsp :) Noen innspill for å gjøre minst mulig skade?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Husk at vi snakker etter jul da (vil ikke fryse ijel) Og selvvasken i Lierbyen er så latterlig dårlig at jeg tror det er mer effektivt å bruke en imsdal flaske :s Var derfor jeg så for meg å surfe på dcn et kvarter mens maskin spyler av bilen. Noen som har prøvd foam i kwazar flaske? Så for meg å legge på pb og såpe og la det virke litt hehe

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ihvertfall ha en ordentlig forvask før onr vask, den er jo egentlig laget for å vaske bort støv/lett møkk i varmere land som ikke har vinter, salt og alt det der. Får du på litt prickbort før børsteløs vask, burde det duge fint som forvask (forholdene tatt i betraktning), det er mye bedre å få vasket bort vinterdritten sånn halvveis skånsomt, enn å la være ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at vi snakker etter jul da (vil ikke fryse ijel) Og selvvasken i Lierbyen er så latterlig dårlig at jeg tror det er mer effektivt å bruke en imsdal flaske :s Var derfor jeg så for meg å surfe på dcn et kvarter mens maskin spyler av bilen. Noen som har prøvd foam i kwazar flaske? Så for meg å legge på pb og såpe og la det virke litt hehe

Hva med å kjøre til Brakerøya og vaske i en av de 3 innendørs båsene der? Husker ikke om det er Esso/Shell som har stasjonen. Ikke langt unna CC. Der kan du iallefall stå innendørs, og så hadde jeg tatt en tur-retur i Bragernestunellen for ekstra tørke-effekt etterpå.

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Det er jo selvfølgelig en mulighet. Skal uansett parkere den inne i bua når jeg kommer hjem. Er det Unox stasjonen bak kiwi du tenker på?

Du bør ihvertfall ha en ordentlig forvask før onr vask, den er jo egentlig laget for å vaske bort støv/lett møkk i varmere land som ikke har vinter, salt  og alt det der. Får du på litt prickbort før børsteløs vask, burde det duge fint som forvask (forholdene tatt i betraktning), det er mye bedre å få vasket bort vinterdritten sånn halvveis skånsomt, enn å la være ;)

Gir den en god runde pb ja. Skulle gjerne også fått lagt på skum på en eller annen måte. Skal teste med kwazar kanna. Om det funker så kan jeg ta både pb og skum i ræva-selvvasken og toppe det med en runde børsteløs etter korrosol!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

YX kan det være ja. Jeg liker skum og skum fjerner dritt!! :D går over med surfex også selvfølgelig :) Utekran i låven orker jeg ikke :D blir så sabla mye styr for å legge rør fra det andre oppvarma rommet via kald garasje til varm igjen :(

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YX kan det være ja. Jeg liker skum og skum fjerner dritt!! :D går over med surfex også selvfølgelig :) Utekran i låven orker jeg ikke :D blir så sabla mye styr for å legge rør fra det andre oppvarma rommet via kald garasje til varm igjen :(

Så lenge produktet som blir skum løser dritt, kan skum fjerne dritt. Å skumme ned bilen med vanlig bilsåpe blir omtrent like effektivt som rent vann, skummer du ned bilen med f.eks Autofoam som er basert på surfex, blir det plutselig noe annet.

Skum er mest "effektivt" på sommeren da det ikke vil tørke opp like fort som annen forvask/avfetting, og det betinger selvfølgelig at produktet som blir skum er noe vassere enn vanlig bilsåpe. Skum består av mye luftbobler/lommer, og det er mer effektivt å ha noe flytende rett på lakken uten disse luftlommene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg tror vi egentlig er enige. Det er syv km fra Lierbyen og hjem. 800 meter av dette er skikkelig støvete grusvei: Postet bilde

Det som er greia er jo det at vann til å spyle med er vanskelig. Derfor ønsker jeg å ha den så ren som mulig før jeg kjører på med onr, å vaske bilen i Drammen vil gi meg såpass lang kjørevei at bilen vil være rimelig grisete når jeg er hjemme igjen.

PB - Avspyling - Magifoam på kwazar pumpekanne - avspyling - korrosol - avspyling - surfex - børsteløs vask. Kjøre hjem, vaske med onr, klar for polish :)

Er derfor jeg ønsker å finne ut om det blir dugandes løsning med skum i flaska :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Da blir det bestilling av onr :) takk for input :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi egentlig er enige. Det er syv km fra Lierbyen og hjem. 800 meter av dette er skikkelig støvete grusvei

Hvis ikke du har naboene tror du er skrullete fra før kan du jo investere i en slik fra Felleskjøpet, og fukte grusveien for å hindre støv før du kjører og vasker:

980104B2020.jpg

:thumbs:

Men litt mer seriøst; Ja, ONR tar lett det du klarer å samle opp av møkk på veien hjem. Det er mange måter å bruke ONR på, men denne metoden med pre-soak og en god svamp i bøtten (bilnerdens spesialsvamp og zymöl er bra, dodo sin supernaturalsvamp som jeg ellers er glad i synes jeg virker litt for kompakt til at det føles bra her) synes jeg virker tryggest:

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=116032

Spray først, vent noen sekunder og spray igjen. Ser du skiten beveger seg kan du bruke svampen, hvis det ser ut som det sitter fast fremdeles må du la ONR virke litt til. Under norske forhold tør jeg heller ikke å gni frem og tilbake som han gjør i videoen, men trekker svampen forsiktig over panelene i en retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Da har jeg litt sengelektyre til i kveld :D bruker spillolje på veien, mye bedre holdbarhet :P

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gidder å kjøre til Hokksund kan du disponere verkstedet mitt hvis du vil! Der er det grei plass og jevnt 20 varmegrader :) Kan stå utenfor porten å vaske, eller på selvvasken rett oppi gata.. Da kan du i såfall få spylt av bilen godt før du kjører inn.

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hvis du gidder å kjøre til Hokksund kan du disponere verkstedet mitt hvis du vil! Der er det grei plass og jevnt 20 varmegrader  :)  Kan stå utenfor porten å vaske, eller på selvvasken rett oppi gata.. Da kan du i såfall få spylt av bilen godt før du kjører inn. 

Takker for tilbudet, skal ha det i bakhodet! Regner med å bruke noen dager så det mest optimale blir onr og få bilen inn i låven for videre kjærlighet :D

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...