thostby

Produkter ved vask i vaskehall - upolert bil

Hallois!

Har nettopp kjøpt meg en 09 golf 6 som har gått snart 60'km.

Skal dra og vaske den i en vaskehall (tenker NAF).

Spørsmålet er, hva bør jeg kjøpe/bruke av utstyr i en vaskehall.

Bilen er ikke polert (skal gjøres senere en gang..), men den er skitten :(

Har lest litt her på forumet og tenker egentlig grittgaurdbøtte, microfiberkluter (sånn skikkelig soft type?) og noen slags spray (prikkbort+enkel sealer/voksspray?) i mellomtiden, til jeg får tid til å polere bilen.

Er forsovet medlem av vacn forumet så hvis noen vet om noen spesielt bra tilbud, så er det bare gull :)

Men kunne tenkt meg bare å dra på Torshovbil og evt. bilxtra nå første gang, og heller bestille fra nett senere.

Enkle produkter til interiør (til dashbord o.l.. og alcantara/stoff seter, muligens vindusrens/polerer som holder rutene rene og duggfrie).

Det lukter også litt billig etterbarberingsvann i bilen, så tenker på en sånn carbomb "odorbomb" sak.

Tenkte å prøve og gjøre det enkelt, men jeg er egentlig litt perfeksjonist, så derfor ble listen litt lang for en enkel vask? (men den kan vel aldri bli lang nok?) :)

Tar gjerne imot råd om alt egentlig :)

Peace out ! :D

Forresten har jeg noen steinsprut på panseret. Burde jeg fikse det selv eller er det noe jeg får fikset billig et sted nå for tiden?

Endret av thostby
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil anta at lakktilstanden på bilen er som alle andre biler hvor tidligere eier har kjørt bilen i vaskemaskin og/eller bruk biltemasvamper i bøtte. Så det er ikke noe vits i å begynne med skånsom vask nå, før du får polert bilen. Men det kan jo være greit å kjøpe inn utstyret, å øve seg frem til du polerer bilen. For å gjøre vedlikeholdet i vinter lettere, så kan du ta en grundig vask, med prickbort og avfetting for å så legge på et lag med voks. Da vil vannet prelle av, og skitten sitter løsere. Ta en titt på S&S delen av forumet her for å få vasketips og hvordan man påfører/buffer av voks.

På innsiden derimot er det bare å kjøre på i dcn stil. Kjøpt gjerne vaskeprodukter som dufter bra(green clean), da vil du gjerne få litt bedre lukt i bilen etterhvert. Microfiberkluter får du aldri nok av. Prøv også å få tak i noe Rain-x lignende(vannavstøtende) til å smøre på utsiden av ruter, slik at vannet preller av. På innsiden holder det med vindusrens(gjerne en slik du bruker på vinduene i huset) og lofritt papir(torky).

Vis du vil ha bilen skikkelig ren på innsiden, så anbefaler jeg et innkjøp av en våtstøvsuger. Da får du virkelig renset stoffet, og får evt ut dårlig lukt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Glenn, takk for kjapt svar og tips :D:thumbs:

Har sett på S&S tråden, der er det mye fint :)

Stemmer nok ang. vasking av bilen før (i maskin e.l..).

Så inntil jeg skal polere og slik så holder det at jeg bare tar en kjapp vask i vaskehallen med det utstyret som er der? Dropp prikkbort, vask med MF i bøtte og sånn voksspray?

De har jo sånn voksspray der som jeg kan ta over etter jeg har vasket?

Endret av thostby
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis du vil ha en lettstelt bil i vinter, så bør du anskaffe deg prickbort, en avfetting/apc, vaskehanske og gjerne en gritguardbøtte. Vask bilen grundig, og kjøp en voks du smører på og bufrer(tørker av) med microfiberkluter. Ikke noe quickvoks, sprayvoks eller voks fra vaskehallen. Holdbarheten til disse voksene er ikke bra. Den avfettingen i vaskehaller er ofte så sterk at mange vokser blir svekket. Så kjøp gjerne en egen avfetting(prickbort er ikke avfetting). Her på forumet er Surfex mye brukt, men det må kjøpes i nettbutikk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden trådstarter bare nevner NAF selvvask som eneste indikator på hvor i landet han holder til (som jeg kan se) er det vel ikke helt usannsynlig at han holder til i nærheten av Oslo, og der er det vel mulig å kjøre innom enkelte "nettbutikker" og handle Surfex eller annet passende? :)

Alien Auto Spa, Parts'n retards, sikkert flere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK! takk for masse bra tips Glenn!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive