Elly

Trim av gammel gasser motor

51 innlegg i emnet

Hei, har lenge hatt lyst på mere power i min originale 1976 Kadett C 1200Ohv motor.

Har snakket med forskjellige firma, alle anbefaler selvsagt å heller sette i større motor.

Men,jeg ønsker å beholde den gode gammle sliteren,få mest mulig ut av den.

Noen her inne som har tips?!

Skal skaffe topp fra en Corsa A som har 1200 ohv motor (større ventiler) , porte toppen og muligens høvle av litt for å øke kompresjonen.

Montere alu innsug med en Weber 40 forgasser og kjøpe et grenrør på ebay.

Men hva mere kan jeg gjøre? Det er laget lite/ingenting av trim til denne!

Hva med kvass kam, hvordan regne ut hvor mye orginal kam må slipes osv?

Dreie stempler? Eller....

Jeg har ikke så veldig mye erfaring med gasser motorer. Så trenger tips og hjelp her :)

Ser ikke for meg 150hk på svinghjulet i en 1200 motor ;p men kanskje håpe på nærmere 80hk?!

Takker for alle svar her! Vil helst slippe å høre "hvorfor ikke bare sette i en 2.2i motor" osv....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det svaret du ikke vil ha er jo populært fordi det er enklere, billigere og gir mer effekt. Jeg skjønner hvordan du tenker, men kan dessverre for lite til å hjelpe direkte selv.

...men jeg vet det sitter en del slik kompetanse og lurker i Sugemotortråden i "Avansert trimming"-underforumet på vccn.no, så det går jo an å høre etter tips der.

Bare ikke aksepter "bytte til volvo T5-motor" som svar ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det svaret du ikke vil ha er jo populært fordi det er enklere, billigere og gir mer effekt. Jeg skjønner hvordan du tenker, men kan dessverre for lite til å hjelpe direkte selv.

...men jeg vet det sitter en del slik kompetanse og lurker i Sugemotortråden i "Avansert trimming"-underforumet på vccn.no, så det går jo an å høre etter tips der.

Bare ikke aksepter "bytte til volvo T5-motor" som svar ;)

Hehe, stemmer nokk det.

Totalt så vil det være mye billigere for meg å sette i en annen motor. Men da må jeg skaffe 1600 / GTE understell til kadett, noe som er sjeldent og koster GULL (for å få godkjent motorbytte)

Bilen skal ikke brukes som noe banebil / driftebil osv. Kun kosebil og utstilling.

Da mener jeg en orginalmotor som er litt hissig + strøkent utseende er mye tøffere enn en gammel sliten 2.2i rekord motor :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke veldig peiling på det. Hva med å bore opp sylinderne, porte toppen og sette på en eksos som hjelper til at avgassene kommer fortere ut. :) Hørte om folk som har portet og fått ut en del hester av det :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt tanken på å borre opp sylinderene, men ikke vet jeg hvor mye jeg kan ta før veggene blir svake osv... Finnes heller ikke noe over dim.stempler til denne motoren. Da må jeg spesialbestille smidde stempler. Noe som helt sikkert vil koste ekstremt mye ?

Toppen jeg skal bruke har større ventiler, noe som vil hjelpe på luft inn og eksos ut.
Porte kommer jeg også til å gjøre :)

Som nevnt over kommer også et grenrør(eksosmanifold) fra ebay på. + annet innsug med større forgasser.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har fått det riktige svaret allerede. Det er ikke verdt det.

Du må regne med å legge i 30-40 tusen i deler og arbeid for å oppnå det du ønsker, og enda da så er det ingen garanti for at motoren vil tåle det. Motoren vil heller ikke gå så fint med NA-trimm.

Ha heller den originale motoren i strekk er mitt forslag. De 30-40 tusen kan du heller kjøpe deg et nytt prosjekt for...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det svaret har jeg fått mange ganger ja. Og skjønner dere godt!
Men som sagt vil jeg beholde 1200 motoren i bilen, men vil ha mere effekt ut av den.

Hva motoren tåler av effektøkning og ombygginger har jeg ingen svar på, da det er veldig få / ingen som gidder å gjøre dette med denne motoren.
Nå har jeg 3 biler, og nytt prosjekt er ikke planen enda.

har fått tilbud ifra Enem i sverige på motorbygg. for ca.23k SEK,- kan de få ut ca 80hk av 1200 motoren. Men da må jeg få motoren til sverige og tilbake osv... Noe jeg ikke er så gira på.
Har tilgang på mye utstyr, kjenner en god del folk som kan maskinere mye. Så jeg kan spare mange penger på å få ting gjort igjennom kjenninger.

Men ja, det vil koste en god del. Ingen garanti på hvordan motoren vil fungere osv.
Egentlig har jeg mest lyst å selge hele bilen, begynner å bli tullete i hodet av alle tankene rundt dette :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett på en turbo blir vel det som er billigst ;) Vet om en med samme motor som satt på turbo og byttet ikke noe innmat i motoren, mener han havnet på ca 150hk og det var et budsjett oppsett med billige deler og mye som var laget selv. Gikk ganske så greit den, siden bilen veier vel bare rundt 700 kg :)

Trim av sugemotor er dyrt, ca 1000,- hesten stemmer ofte bra, så er det hk man er ute etter er turbo veien å gå. Men mister vel kanskje litt av sjarmen på en slik med turbo.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her i området så beholder jeg ikke skiltene lenge med turbo bygg på den bilen.
Stor sjanse for at biltilsynet tar skiltene hvis de ser en uorginal forgasser også!

Har vært innom tanken på turbo også ja, men jeg liker sugetrim da det er en helt annen opplevelse.
100hk sugetrim kontra 150hk turbo kan ikke sammenlignes.
Draget, lyden og kjøregleden ved en kvass forgassermotor er så mye bedre :)

(ikke at jeg forventer noe WOW effekt av 1200 motoren)

Men hva med en 1.3 sugemotor ifra Ascona da? Noe mere å hente der?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes du skal gå for sugetrim av 1200 motoren jeg. Morsomt det. Flere som har gjort det i Opel Motorsport Club og vil regne med at du finner mer info om det der enn her. Feks så kan du kjøpe dbilas innsug og montere større gasser. Friedrich motorsport har grenrør. Noe mer enn dette kan jeg ikke om den motoren dessverre, da jeg vet det er det en kompis har gjort med sin.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk med Velox-motor i Haugesund. De leverer alt av deler om du vil mekke selv, og tar også normalt på seg jobben om du ønsker.

Bodde det ikke en Opel-guru på Frei også i sin tid? Kanskje han var mer turbomagiker han. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye Opel fanatikere her i området :) Men hvem og hvordan få kontakt med rette person vet jeg ikke.

Takker for tips!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult at du vil gå motstrøms og kjøre på med originalstuk med noko attåt! Er helt enig i at en oppjassa sugemotor er mye mer 'opplevelse' enn en turbobil.

Gleder meg til å høre om videre fremgang her :) Lykke til!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk :)
Jeg er ikke helt inne på det å følge trenden slik alle andre gjør.
Derfor gjør jeg det slik jeg vil, helst noe ikke mange andre har gjort. Da lærer jeg av meg selv + at jeg får en unik bil! :D
Etter en lang telefonsamtale nå så skal det vistnokk være en 1200 motor med 150 suge hk her i nærområdet :o Den har benkepapirer på dette, noe jeg ikke tror før jeg får se det! (Usikker på om dette er en OHV eller OHC motor)

Om dette viser seg å stemme, og at det er en 1200 OHV motor så kommer jeg til å ta en god research rundt den motoren :)

Kan oppdatere med bilder osv på hva jeg gjør her :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er utrolig hva enkelte får ut av sugemotorer noen ganger synes jeg. Vet ikke om du fikk med deg han som "ble tilbudt 1 million for den gamle volvoen og takket nei"? (link her) Han har vel i overkant av 300 hk i sin 2,5l sugemotor som i utgangspunktet skulle hatt rundt 170 originalt. Men det er nyere motor med elektronisk styrt innsprut da.

Der var nok detaljer i motorarbeidet som han ikke gikk åpent ut med, men jeg husker i hvert fall han brukte mye tid på å bygge custom innsug og eksos sveist og bøyd med milimeterpresisjon for å få lik lengde på alle rørene.. men så ser det ikke lenger veldig originalt ut.

Gleder meg helt klart til oppdateringer her :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta kontakt med fannrem motorverksted der er det dyktige fagfolk som gjerne hjelper til med alt fra spørsmål til arbeid.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan få ca 100 hk pr liter motorvolum i sugemotorer. I rallycross bilen tar vi ut over 350 hk på 3.0 liters motor, med sprut og full pakke selvfølgelig. Gamle bilen henta vi ut ca 270 på 2.4l med webere. Så burde jo gå an å få ut 100-130 hk ihvertfall av 1.2 literen.. :) Alf Eng i Trøgstad er jo også en det går an å høre med, han som har bygd rallycross motoren min.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja! Slike svar får håpet oppe :-) Jeg får høre litt rundt etter tips å meninger ! Kanskje det blir en liten hissig gate motor iløpet av vinteren :-)))

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

There is no substitute for cubic inches ;)

Men når det er sagt har jeg hatt mye morro med små VW motorer også :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker at veteranene er tidsriktig med rette utseende, motor og utstyr. Liker godt at du vil prøve å holde den gode gamle kadett'n original med litt ekstra futt. Hvis motoren som sitter i bilen nå er helt urørt fra 70-tallet vil du jo også merke ganske så stor forskjell bare med noe små endringer. Ikke at jeg er noe spesialist, men "frisert" topp, grenrør, eksos, samt riktig og godt justerte gasser-/e vil jo gi merkbart mer trøkk i den gamle 1200-jøtulen :P Og med litt oppgradert understell blir jo bilen veldig artig å kjøre. Hadde selv en Ford Escort MK2 1,6 med rundt 90 hk for en stund tilbake, som pga sin lave vekt og gode vektfordeling faktisk var artig å kjøre.

Lykke til med prosjektet :)

Endret av svenrik
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive