mnagel

Lange oljeskiftinterval

85 innlegg i emnet

Hva mener dere om 30.000 km før oljeskift? Blir ikke oljen alt for dårlig, tenker også på skikkelig smøring av turbo og andre "kravstore" deler.

Tror for min del det er for å få bilkjøperne til å tro det er billig m service siden en kan kjøre så langt før første verkstedsregning..... :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste biler tåler det de første åra, som oftest er det 30k eller en gang i året. Problemet er om du kjører over, da er det ikke mye smøring igjen i olja. På suven bytter jeg en gang i året, den går ca 16k i året og er fra 2010, 2.0 tdi som har 20' intervall. På bmwen min kommer jeg til å bytte vår og høst/7500km. Jeg har flusha den nå etter 5000km fra mai, i og med at den ikke har vært mye på service før om åra. Jeg personlig er skeptisk til 30' intervaller. Det holder helt fint innenfor garantitiden, men jeg er av den oppfatning at det korter ned levetiden på motor i det lange løp.

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste biler tåler det de første åra, som oftest er det 30k eller en gang i året. Problemet er om du kjører over, da er det ikke mye smøring igjen i olja. På suven bytter jeg en gang i året, den går ca 16k i året og er fra 2010, 2.0 tdi som har 20' intervall. På bmwen min kommer jeg til å bytte vår og høst/7500km. Jeg har flusha den nå etter 5000km fra mai, i og med at den ikke har vært mye på service før om åra. Jeg personlig er skeptisk til 30' intervaller. Det holder helt fint innenfor garantitiden, men jeg er av den oppfatning at det korter ned levetiden på motor i det lange løp.

De intervaller du kjører med høres mere realistisk ut. Byttet olje her om dagen på en 13 liter Scania etter 20.000, og det så ikke noe bra ut i det hele tatt....og den blør 36 liter....kunne være kjekkt å se en analyse av brukt olie etter 30000 km i en golf.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Værste eg veit om :P

Golfen min har 30k km intervall. Eg har veldig vondt i hjertet når eg passerer 15.000km. Stopperen min hittil har vore den svindyre olja, men nå fann eg ut her at det er en som selger det til en veldig billig penge, så eg går nok over til 10.000km. Bilen har gått 60k km nå, så på tide med ny service snart. Ikkje så greit som student... Men heretter blir det nok 10.000 til MAKS 15.000 før oljeskift.

Hondaen min går så lite på et år at den ligger på 4000-6000km. Storfornøgd med den.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bmwn har 30'k eller annet hvert år (behovsservice) som den visstnok styrer selv. I mine øyne er det vissvass. Nå skal det jo sies at jeg har kjøpt en a3 som var gått som utleiebil en gang. Hadde den i 3 år fra 47'km til 97'km og fulgte 30' intervallene. Jeg vil nok tro at på biler som går tungt og kjøres hardt så er skifta viktigere enn på barnehagefraktern. Type motor osv osv har sikkert også en del å si. Men om en bil har passert 100'k. Da vil jeg påstå at å følge merkeanbefalingene er et realt kjangsespill

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører Ford Focus 1,6 tdci, kunne aldri finne på å kjøre 30k jeg heller. Har en kollega som byttet turbo på samme motor på 140k, på Meca sa de dårlig smøring var årsaken. kostet 18 tusen :wacko:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spesielt på moderne dieselmotorer hvor det er dieselpartikkelfilter, så blir olja fort dårlig. Slipper vist inn litt diesel i olja hver gang dpf renses/regenererer, og med mye småkøring så er årlig eller 15k max på olja mener nå jeg.

Bytter selv på Vectra'n hver 10-12k, billig måte å holde motor og turbo happy. B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponert over at motoren har holdt jeg. Men hva får egentlig folk til å bytte olje etter 95 000km når man ikke har gjort det før? Må ha gått ganske dårlig. Kjenner gutta på Furubakken og de er sykt flinke, men skal vel litt til å redde denne..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

30000 km eller et år på Toyota landcruiser 08 fikk jeg beskjed om. kommer lampe som sier når du skal bytte. får mail fra Toyota når det er dags for bytte. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke tro på at 30K intervall er bra for motoren.

Synes nærmest alle har problemer med stempelringer, kammer, ventilløftere osv.

Har vel vært noen titalls ambulanser (VW Transporter T5)som har måtte fått byttet motor før 100.000km, da brukte de over 1L olje pr 100mil.. problemet startet rundt 50-60.000km.

Nå er serviceintervall på ambulansene 15.000km, lurer på hvorfor gitt..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skifter dere olje?? Jeg bare fyller etter jeg :lol:

Det skal også sies at ambulansene har et nokså høyt forbruk på bremseskiver også. Har også hørt om en del turbo-bytte på ambulanser.. Kald motor, full guffe og stoppe motoren uten avkjøling er vel ikke helt bra..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holder meg til 10000 intervall uansett. Har inntrykk av at de motorene som får frisk olje ofte holder lenger enn andre motorer. Oljen har vel ganske flat kurve frem til 10k men blir raskt dårligere etter dette har jeg hørt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå i disse App-tider så kommer det vel snart en oljekvalitetsapp så man kan sjekke kvaliteten ved et tastetrykk ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sfifter på 20000 km intervall på s max en ingen problem det.30000 km er dog kansje i meste laget.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror man kan kjøre med 30.000km interval hele motorens levetid ;)

En gang i året eller ca 15.000km tenker jeg bør være minimum hvis man bryr seg litt om motoren. Et oljeskift koster så lite i forhold til risikoen for at noe dyrt ryker.

Jeg bytter to ganger i året, før sommeren og før jul stort sett. For meg er det da sjelden over 8000km mellom hvert skift.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

30.000km intervall går nok helt fint på en Taxi som er driftsvarm hele døgnet og kjører på seg 40-50.000km årlig.

Men vi er i bilverden å regne som ekstremt/arktisk klima deler av året. Biler som utsettes for kaldstarter, mye småkjøring i kulde med mellomvarm bil etc, bør halvere serviceintervall i forhold til biler som brukes i optimale omgivelser. Dieselmotor som skitner til olja raskere, bør bytte oftere enn bensinmotor også.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min BMW så er det 30k mellom vært oljeskift, men bilen finner ut selv når den skal skiftes ved å regne på hvor mye du kjører og hvor ofte. Min sa i fra på 20k sist, men kommer nok til å bytte om et par tusen kilometer. Da er det 12000-14000 siden sist. Er det greie intervaller? OG husk å bytte veivhusventilasjonfilteret ofte, spesielt de med turbo :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10-15000 km er fint, helt avhengig av kjøremønster. Evnt hver år.

Endret av StianMH
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive