bsa

Splitte coaxial høytalere

23 innlegg i emnet

Prøver her jeg, siden jeg vet det lusker endel bilstereohuer rundt her :)

Jeg har to sett coaxer som jeg kjøpte da det ble sagt at dette ville være en forbedring av originalanlegget.
Not so much. Ikke nok iallefall.

Nå har jeg kjøpt en Gladen XS75c6 og da denne kan settes opp til å drive et 3-veis ønsker jeg å teste dette.
Høytalerne blir i første omgang smokka inn i originalplassering uten altfor mye modifikasjoner. Dvs at dashen opprinnelig har plass til noen 3,5", men jeg lurer på om jeg kan lure inn de 4".
Uansett. Begge er coaxer og da må det snippes litt. Og det er der jeg bare vil dobbelsjekke før jeg gjør noe dust :)

3,5" er en JBL gto 328.
DSC_0503_zps0ea9ff37.jpg

...og nei, diskanten kan ikke roteres, selv om visse nettsider påstår det...
DSC_0502_zps45edad34.jpg

Jeg antar at det er denne sorte lille knerten som utgjør delefilteret her som må bort. Og det ser ut til at kablene liksom bare fortsetter gjennom conen. Men jeg antar at jeg kan kutte de på oversiden og da vil fortsatt begge deler fungere?

Og på Infinity Ref 4032cf.
DSC_0496_zpsa4e3028b.jpg

DSC_0492_zps31f082ab.jpg

Her kan jeg vel bare fjerne den sorte lille knerten og frigjøre sølvkablene som ser ut til å gå til diskanten mens kobbertrådene driver mellomtonedelen.
Riktig?
Eller er det noe jeg overser?

(Joda, jeg kan seff bare kjøpe et komponentsett istedefor, mye bedre en coax og bla bla bla, men jeg har nå lyst til å prøve det jeg allerede har først. Finner jeg ut at jeg er mere audiofil enn jeg antar, kan jeg jo se på det i neste omgang sammen med litt dashpod og kickpanel og greier og greier ;) )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva ønsker du å opnå ved å dele disse?

Kondensatoren er "delefilteret" ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å kunne dele aktivt og ha mere kontroll, da "delefilteret" på coax vissnok går for å være et svakt ledd.
Var en tråd jeg leste der det ble hevdet at man kunne oppleve en ganske grei forbedring ved å gjøre dette. Og siden jeg nå har de så kan jeg jo begynne der før jeg kjøper noe nytt.
Tenkte jeg.
Hva tenkte du?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da lurer jeg på resten av oppsettet og bilen, dersom denne delingen påstås å nå være flaskehalsen. :)

Min påstand er; nei, du får ikke bedre lyd ved aktiv deling på fire slike elementer i bilen din. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at en klarer å høre noe forskjell til det bedre ved å dele disse og kjøre "aktiv" deling.

Det kommer til å kreve mye tuning og tweeking for å treffe rett på delingen, samt effekten ut til hvert element.

De gangene det kan være greit med aktiv deling i en bil må være i samband med en spiller hvor du kan tidsforsinke hver kanal slik at lyden fra forskjellige avstander treffer på samme punkt samtidig.

Det krever da også ektremt nøyaktige kalkulasjoner og god oversikt over dempning i og arbeidsområdet til hvert element. tweeter,midt,bass,subb....

sjangsen er faktisk større for at lyden blir dårligere.

Eneste fordellen jeg kan se er om du klarer å plassere diskant elementet nærmere "øret" en midtbassen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for inspill :)

Aner jeg en liten skepisk tone her? ;)

Først. Jeg er ikke engang grønn på dette området, jeg er supergrønn. Jeg har ikke filla greie på hva jeg snakker om. Så noen diskusjoner skal jeg ikke begi meg utpå.
Jeg har forsøkt å dykke inn i en spennende verden full av delte meninger, synsinger, fakta og missforståtte fakta, lure markedskrefter og innslag av lett magiske sølv-kvadruppel-spunnede-ubalanserte RCA kabler.
Jeg har lest side opp og side ned, scrollefingeren er muskuløs som aldri før, og så forsøker jeg å finne det punktet med enhver hobby der "fornuften" stopper og "galskapen" begynner.
En annen del av denne ligningen er hvor jeg befinner meg i denne skalaen. Hva er bra nok for meg? Det er det dessverre bare jeg som kan finne ut av. Men hvis det er noen enkle ting, noen triks, noen gjør sånn istedefor slik, velg ditt istedefor datt, så gjør jeg jo seff det hvis det kan gi meg et best mulig startpunkt.

Jeg tror heller ikke egentlig at jeg kommer til å høre så voldsomt med forskjell. Men jeg er veldig nysgjerring på å finne ut av det. Og da må jeg nesten prøve. Noe jeg har muligheten til. Blir det for komplisert, blir det bæsj, så lodder jeg ting sammen igjen og innrømmer nederlag.

Jeg sier absolutt ikke at dette er flaskehalsen i min bil, det er så absolutt ting med resten av "oppsettet" som er på grensen til latterlig, men et sted må man begynne og et sted setter jeg en økonomisk, plassmessig praktisk og tidsmessig hensiktsmessig i forhold til bruken. I tillegg gir bilen endel begrensninger i form av dårlig med muligheter for integrering mot eksisterende anlegg.
SAAB ville ikke at man skulle gjøre noe med lyden selv her tydligvis.

Med nesten en flau mine kan jeg jo legge til info om resten av "anlegget". Det kommer noen 6,5" i dørene som tåler litt dunk-dunk.
Jeg har en liten sånn under setet sub som kan buldre det den makter.
Og jeg har en IPod jeg ikke bruker som jeg tenkte jeg kunne spikke en dokking til sånn at den tilhører bilen.
Og den var planen å koble rett på forsterker og gå helt utenom eksisterende anlegg.
Der er startpunktet. så får vi se hvor det ender.
Bilen i signaturen.
Forsterkeren ble valgt da den så ut til å ha endel justeringsmuligheter, hvis jeg ønsker å bruke de, den kan konfigureres på forskjellig vis, den så ut til å ha sånn passe med futt, og den var satt ned en tusing.
Musikk som blir spilt i bil blir nok mest i trance, techno, house, goa, club. Med og uten prog foran.
Og meningen er ikke å spille ut ørevoksen, og jeg trenger nødvendigvis ikke den perfekte "stagen" over dashen. Men det skader jo ikke å få det så bra som ting å tang tillater.

Puh..

Men er det bare å kutte der jeg tidligere indikerte?

:)

Endret av bsa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men det er og blir en dårlig løsning. :)

Ingen vits i å forsøke å finne opp kruttet på nytt mener nå jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg merker meg at du synes det. Og jeg har merket meg at mange andre ser ut til å være uenig med deg igjen. :)

Jeg prøver ikke å finne opp noen ting jeg. Jeg prøver å finne ut av ting.

:)

Endret av bsa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jammen så forklar hvorfor og hvilke alternativer som finnes da :)

Jeg sitter her og ninjalurer og prøver å ikke bli for entusiastisk, siden jeg ikke har godt av å fatte mer interesse for bilstereo, men litt kunnskap er jo greit å ha med seg på veien (bokstavelig talt).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsningen blir litt som å rubbe en strøken bil bare for å se hvordan det blir..

Du vil ha større glede av å bare bruke forsterkeren som den og kjøre den passive delingen som allerede er i høytaleren.

Og om du skal kunne på noen som helst måte ha nytte av det må du vite akkurat hvor du skal dele frekvensene i forhold til arbeidsområde til hvert element, hvis ikke ender du opp med støy og forvrengninger. I motsatt tilfelle utelatte frekvenser som du mister fra lydbildet.

Det er heller ikke nødvendig å overkomplisere saker og ting.

Men om du obsplutt ønsker å prøve er det bare å klippe som du har skrevet over.

Kondensator klippes bort og eventuelt annet elektronikk som måtte sitte der spoler e.l

Og koble mot forsterker

Jeg kan jo si så mye som at det er ikke noe som er viktigere for god lyd en et godt frontsett ;)

Dette langt før bassere osv..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jo spørsmålet hva og hvem som definerer en strøken bil...;-)

Det er da ingenting som tilsier at jeg ikke skal kunne klare å finne ut av hvordan man tuner et frontsett? Klart, jeg har ikke alt utstyr for a få fullt utbytte av det og jeg ser ikke bort ifra total failure, men litt utfordring må man da ha. ;-)

Overkomplisere ting. Mange vil jo si det er akkurat det vi holder på med her på forumet :-)

Takk for bekreftelse. Her skal det klippes.

Og om dette med at frontsett er viktig tror jeg jaggu vi er enige på du ;-)

Endret av bsa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva består rsten av "annlegget "ditt av. Når det er snakk om aktiv deling . Har du nok utganger på forsterkeren, og jeg vil tørre å påstå at om du klarer å treffe med både korrekt plassering, justering av lyd osv så er du over middels interisert og hadde gått for noen bedre komponenter som er laget for aktiv deling, det er så små marginaler at jeg tviler på at du vil få et bedre lydbilde, men kjør på klipp og lim påkabler og mostand eneste måten å lære på er å prøve

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jammen så forklar hvorfor og hvilke alternativer som finnes da :)

Jeg begynte å skrive to lange innlegg på mobilen i går, men sovna til slutt. :) Som småbarnsfar i tidsklemma vet du vel hva jeg snakker om.

Tyggern og Evomorten nevner mye det samme som jeg har tenkt. Om det er lydkvalitet man er ute etter, er det enklere og bedre å kjøpe seg andre elementer enn å modde de for aktiv deling.

Både JBL og Infinity har lydfolk som sitter og konstruerer disse for å låte best mulig med gjeldende forutsetninger.

Jeg har selv kjørt aktiv deling på flere 3-veis frontsett, for å få muligheten til å dele de mest mulig sømløst i mitt oppsett. Men for at det skal gi en gevinst, må du vite hva du holder på med og gi produktene en best mulig forutsetning for å yte det de skal.

Jeg skal absolutt ikke diktere hva bsa skal gjøre og ikke gjøre, men jeg anbefaler han å bruke tid og penger på noe som gir en større økning i lydkvalitet i oppsettet hans. :)

Husk forresten at kablene du skjøter på må festes i rammen til elementet, slik at de ikke påvirker konen's bevegelser.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva består rsten av "annlegget "ditt av. Når det er snakk om aktiv deling . Har du nok utganger på forsterkeren, og jeg vil tørre å påstå at om du klarer å treffe med både korrekt plassering, justering av lyd osv så er du over middels interisert og hadde gått for noen bedre komponenter som er laget for aktiv deling, det er så små marginaler at jeg tviler på at du vil få et bedre lydbilde, men kjør på klipp og lim påkabler og mostand eneste måten å lære på er å prøve

Føler vel at alle aspekter og info er kommentert og gitt lenger opp. :)

Jeg begynte å skrive to lange innlegg på mobilen i går, men sovna til slutt. :) Som småbarnsfar i tidsklemma vet du vel hva jeg snakker om.

Tyggern og Evomorten nevner mye det samme som jeg har tenkt. Om det er lydkvalitet man er ute etter, er det enklere og bedre å kjøpe seg andre elementer enn å modde de for aktiv deling.

Både JBL og Infinity har lydfolk som sitter og konstruerer disse for å låte best mulig med gjeldende forutsetninger.

Jeg har selv kjørt aktiv deling på flere 3-veis frontsett, for å få muligheten til å dele de mest mulig sømløst i mitt oppsett. Men for at det skal gi en gevinst, må du vite hva du holder på med og gi produktene en best mulig forutsetning for å yte det de skal.

Jeg skal absolutt ikke diktere hva bsa skal gjøre og ikke gjøre, men jeg anbefaler han å bruke tid og penger på noe som gir en større økning i lydkvalitet i oppsettet hans. :)

Husk forresten at kablene du skjøter på må festes i rammen til elementet, slik at de ikke påvirker konen's bevegelser.

"Gjeldende forutsetniger" er forsåvidt et godt stikkord her, for mye av disse forutsetniger henger nok sammen med pris, og det var liksom der folk mente at det var inngått mye kompromisser, seff på byggkvalitet, men også på delefilterdelen.

Jeg setter pris på at folk engasjerer seg og deler kunnskap og kommer med synspunkter, men jeg synes det er litt rart at det skal være så mye "motstand" mot at jeg driver å prøver meg frem litt?

Learning by doing og alt det der.

Jeg ønsker bare å leke litt rundt med de midlene jeg har til rådighet nå, og så får vi se hva som kommer ut av det.

Kabler som påvirker konens bevegelse er allerede tenkt på ;) Men takk iallefall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oh, indeed :)

Har flere ganger sovnet midt i et innlegg selv, så kjenner meg godt igjen der. ;)

Grunnen til at jeg sitter og ninjalurer er at jeg har etpar utfordringer (problemer) med oppsettet mitt selv. Nå virker det som at originalanlegget i bilen min er litt mer avansert enn i hans, samt at Mitsubishi ikke har hatt noen problemer med å la folk skru popanlegg selv i Galant... men jeg kan ta det i en egen tråd om jeg blir for drittlei til at jeg faktisk orker gjøre noe med det. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg setter pris på at folk engasjerer seg og deler kunnskap og kommer med synspunkter, men jeg synes det er litt rart at det skal være så mye "motstand" mot at jeg driver å prøver meg frem litt?

Vi vil bare ditt beste. :) Det er morsomt å se hva som skjer om man pisser på et strømgjerde også, men det er ikke noe jeg nødvendigvis vil anbefale deg heller. :D

Så du gjør som du vil, prøv deg frem, men vær forberedt på å bli skuffet bare.

Når det er sagt liker jeg at du holder bilen din såpass i strekk, og skjønner at lyd kanskje kommer lengre og lengre opp på listen over ting du vil oppgradere?

I dashen har du sikkert plass til 4", men har du plass til 6.5" i dørene foran? Vurdert et ekte 3-veis oppsett?

Jeg har selv kjørt dette settet:

http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=11510&prodid=456

I en Audi 80 med ombygde dørsider, slik at elementet spilte i en lukket kasse. Det fungerte skikkelig godt, så skikkelig at jeg kjørte lenge uten sub.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi vil bare ditt beste. :) Det er morsomt å se hva som skjer om man pisser på et strømgjerde også, men det er ikke noe jeg nødvendigvis vil anbefale deg heller. :D

Så du gjør som du vil, prøv deg frem, men vær forberedt på å bli skuffet bare.

Når det er sagt liker jeg at du holder bilen din såpass i strekk, og skjønner at lyd kanskje kommer lengre og lengre opp på listen over ting du vil oppgradere?

I dashen har du sikkert plass til 4", men har du plass til 6.5" i dørene foran? Vurdert et ekte 3-veis oppsett?

Jeg har selv kjørt dette settet:

http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=11510&prodid=456

I en Audi 80 med ombygde dørsider, slik at elementet spilte i en lukket kasse. Det fungerte skikkelig godt, så skikkelig at jeg kjørte lenge uten sub.

Takker for det :)

Motbeviste ikke Mythbusters denne pisse på strømledning greia...? ;)

Men point taken :)

Takk for det. Det er jo alltids noe å ta tak i med en bil, men dette med lyd er en sånn greie, litt som Christer sier, som jeg egentlig ikke har lyst til å bli bitt av. Men det er jo så forbaska mange flotte bygg der med masse kule fresing av og støping av og belyst plexi og og og...

Så jeg begynner i det små, og håper egentlig jeg blir fornøyd med det så jeg slipper unna :P

Skal nok få skvisa inn en 4" i dash, men da må jeg kutte litt, må bare finne ut hva det egentlig er jeg da kutter i, kjipt å kutte vekk halve luftekanalen...

Dørene er originalt gjort klar for 6,5" ja. Men dybden er litt snau, må sjekke litt mer rundt det, særlig hvis jeg peiser på med noe med litt str og trøkk i.

Det er klart et sånt sett ikke hadde vært å forakte, men det var de penga og fornuft sett opp imot bruken da. :)

Det var litt i de baner jeg tenkte med dørene og, få inn noe med nok ompfh, slik at sub ikke blir så voldsomt savnet.

I bagasjen er det jo konstant fullt med vaskeutstyr :lol:

Har myst litt på Hertz HV 165XL. Er de litt for mye å drive for forsterkeren tro?

Som du skjønner er lærekurven bratt her ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du har plass til en HV165XL, er det null stress for forsterkeren å dra de. :)

Evt kan du gå for serien under, som har mye mindre magneter:

http://www.elutstyr.no/bilstereo/hoyttalere/komponentsett-3-veis/hertz-energy-esk-163l-5-3-veis-6-5-komponentsett-par.html

Gladen lager kvalitetsprodukter, og det blir Gladen i Transporteren min på sikt også.

Går for 8" i dørsidene her for å unngå å begynne med sub (som jeg ikke har plass til i kupeen).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for det :)

Motbeviste ikke Mythbusters denne pisse på strømledning greia...? ;)

Hvis man pisser på et strømgjerde og klarer å holde snabben i ro og ha en sammenhengende stråle, så får man støt. Som regel brytes strålen opp i dråper på veien mot gjerdet, og da får man ikke støt.

Go nuts :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man pisser på et strømgjerde og klarer å holde snabben i ro og ha en sammenhengende stråle, så får man støt. Som regel brytes strålen opp i dråper på veien mot gjerdet, og da får man ikke støt.

Go nuts :)

Næææhhhhei takk da ;)

Så lenge du har plass til en HV165XL, er det null stress for forsterkeren å dra de. :)

Evt kan du gå for serien under, som har mye mindre magneter:

http://www.elutstyr.no/bilstereo/hoyttalere/komponentsett-3-veis/hertz-energy-esk-163l-5-3-veis-6-5-komponentsett-par.html

Gladen lager kvalitetsprodukter, og det blir Gladen i Transporteren min på sikt også.

Går for 8" i dørsidene her for å unngå å begynne med sub (som jeg ikke har plass til i kupeen).

Goodi :)

Ja så den serien der, men hadde ikke lagt merke til 3veis settet til en tusing mer...bare...se her! Nå har vi det gående alt ;)

Takk for tips :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive