MatsR

Kjøpe lakkdybdemåler

Heisann!

Jeg driver å kikker på lakkdybdemålere og prøver å forsvare kjøpet av en! Jeg har sett på en Paint Detective 8, og for å ha sagt det så vet jeg at det finnes billigere alternativer og at jeg kan kjøpe fra utlandet:)

Men allikevel så tar jeg utgangspunkt i PD8, den koster drøye 3000,- inkl frakt. Jeg har nylig begynt å bli veldig interresert i detailing og har kjøpt en god startpakke + litt mer. Og når jeg da skal begynne å rette opp i lakkens skavanker på min og eventuelle andres biler så vil jeg gjerne vite hva jeg har å gå på.

Jeg lurer egentlig på om dere syntes det er nødvendig? Selv føler jeg at det er nødvendig, i og med at jeg har lyst til å få meg en roterende maskin etterhvert.

Føler dere kvaliteten på PD8 forsvarer prisen?

Regner med jeg får mange gode svar!

Mvh

Mats

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig ser jeg ikke poenget med å bruke tusenvis av kroner på noe som egentlig bare gir litt falsk trygghet.

Disse målerne viser jo totaltykkelsen på sparkel, grunning, base og klarlakk, så jeg synes at pro versjonen som bilnerden selger til 990.- (minus VIP rabatt) får holde i massevis. Det er ihvertfall min mening ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig ser jeg ikke poenget med å bruke tusenvis av kroner på noe som egentlig bare gir litt falsk trygghet.

Disse målerne viser jo totaltykkelsen på sparkel, grunning, base og klarlakk, så jeg synes at pro versjonen som bilnerden selger til 990.- (minus VIP rabatt) får holde i massevis. Det er ihvertfall min mening ;)

Men vis man måler verdier rundt 120-130 på hele bilen, mens på fremskjermen måler man 90. Da vil man jo anta at det er klarlakken som er slitt, å ikke at det er mindre lakk/sparkel enn på resten av bilen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men vis man måler verdier rundt 120-130 på hele bilen, mens på fremskjermen måler man 90. Da vil man jo anta at det er klarlakken som er slitt, å ikke at det er mindre lakk/sparkel enn på resten av bilen?

Tja, selvfølgelig kan du anta det, men du vet fortsatt ingenting helt sikkert.

Da synes jeg det er mer fornuftig med en måler til 900.- istedet for en til 3-4000.-, ogå er den jo fin å ha når man skal kjøpe bil ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er kjekk å ha, men ingen nødvendighet.

Det er utrolig fort gjort å bli lurt til å tro du har mer lakk å korrigere enn der faktisk er.

Ingen vet om det er mye grunning, farge eller klarlakk i de 130my (som eksempel fra GlennN) som måles.. det kan likegodt være 100my grunning, 20my farge og 10my klarlakk som 30my grunning 30my farge og 70my klarlakk.

Men man kan anta at det siste er mer rett enn det første, for det er ofte det, men ikke alltid..

Bilen kan ha vært omlakkert på fabrikk pga defekter, og da blir du i allefall lurt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Har ikke bestemt meg for en PD8 men "kikker" litt på målere. Dere sier at det ikke er nødvendig, mener dere da at det ikke er nødvendig med lakkdybdemåler når man skal kjøre på med roterende?:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt å ha, jeg har Pro-utgaven til Bilnerden og er knallfornøyd. Gadd ikke å bruke så mye som PD8 koster.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Har ikke bestemt meg for en PD8 men "kikker" litt på målere. Dere sier at det ikke er nødvendig, mener dere da at det ikke er nødvendig med lakkdybdemåler når man skal kjøre på med roterende? :)

Vi er nok mange som har kjørt roterende i mange år før lakkmåler ble handlet inn, det er knapt målbart etter en runde eller to med grov pad og produkt. Når man da ikke vet tykkelsen på klarlakken, spiller det jo egentlig ikke noen stor rolle hva den måleren forteller deg (i.fht det å gå igjennom klarlakken). Men det er jo interessant å se hvor mye man fjerner under korrigering å våtsliping.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På leting etter ny selv, min slutta plutselig å fungere.. Så ikke værst ut den på ebay-linken egentlig..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive