jronbeck

Behandling/forsegling av ny Audi A5

Har fått meg en ny Audi A5 og tenkte å få den behandlet så den overlever vinteren.

Er helt grønn på området og trenger alle tips dere kan ha til hva jeg burde velge...

Voks, sealer, polish....

Har sendt en forespørsel på "jobb ønskes utført" her på forumet. Men kunne godt tenkt meg en diskusjon rundt hva slags behandling som er mest fornuftig og velge.

Jeg tenker først og fremst på best mulig konservering av lakken. Siden jeg bor midt i oslo sentrum har jeg ikke noen sted å stå selv og vaske bilen(uten om selvvask hos Statoil, noe jeg regner med at blir som å banne i kirken å bare nevne her)...

Finnes det en behandling som jeg kan gjøre nå, som beskytter lakken såpass at jeg fint kan be diverse vaskefirmaer ta håndvask av bilen i vinter/vår?

På forhånd, takk for alle svar og tips

Legger ved et bilde av bilen så dere kan se hva jeg har å jobbe med...

Jørgen

post-7321-0-02924000-1383681641_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis bilen er helt ny, så gjør det jobben mye enklere. Da er det bare en kjapp 1-stegs med fin polish for å fjerne litt mikro riper og få opp glansen. Voksen bør være en solid(collinite, shield osv) som tåler litt norsk salt. Da er det bare å svippe innom Statoil å bruke vannprogrammet for å spyle av dritten i ny og ne da den ikke fester seg like godt på nyvokset bil. Gjerne like så greit å slenge på en voks på felgene i samme slengen, så fester ikke bremsestøvet seg like godt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med ny flott bil!

Å vaske bilen skånsomt og ta en lett runde maskinpolering årlig, vil gi deg en velstelt blank bil hele dens levetid. Før vinteren bør den få en lakkrens og et lag voks. De foreslåtte voksene i innlegget over er gode alternativer ;)

Prinsippet for skånsom vask er først og fremst en god forvask, og avspyling, så lakken er renest mulig før berøring.

Her er mitt vasketips til hvordan du kommer gjennom vinteren uten at detailer-genet tar helt av:

FORVASK:
1. Carpro IronX sprayes på felger. Virketid 8-11 minutter
2. MAC 124 Prickbort asfaltavfetting legges på tørr bil opp til vinduer og inni hjulhus - virketid ca 5-7 minutter.
4. Bilt-Hamber SurfexHD blandet 1 del produkt og 20 deler vann i lavtrykkskanne/pumpekanne legges rett oppå Prickbort, all lakk og inni hjulhus med virketid 3-4 minutter.
5. Spyl av nedenfra og opp med høytrykkpistolen i vaskehallen.
Er det lang kø utenfor vaskehallen, kan du gi deg etter forvasken. Dette blir som en børsteløs vask, og slik "kattevask" benytter jeg hvis tiden er knapp. VELDIG VIKTIG Å IKKE TØRKE BILEN VED Å BERØRE DEN ETTER KUN PUNKT 1 - 5. Det vil nesten garantert lage mikroriper siden den ikke er helt ren. :)
BERØRINGSVASK:
6. Håndvask med vaskehanske/svamp overfra og ned på bilen. Ha med egen gritguardbøtte på 17-18 liter varmt ferdigblandet bilsåpevann. Kan selvsagt blandes i vaskehallen mens forvask jobber på bilen hvis det er vannkran tilgjengelig der.
7. Tørk bilen med mikrofiber tørkehåndkle. Bruk gjerne to - tre dusjer sprayvoks pr karroseridel, hvis du ser at vannet ligger flatt på lakken, altså at vannet ikke perler seg og renner lett av. Sprayvoks etter hver 3-4 vask er ofte tilstrekkelig.

Oversikt over selvvaskesteder i OSLO hentet fra DENNE tråden:

* Shell v/ Rosenhoff. Trondheimsvn 184. (Inne. 4 plasser. Høyt trykk. Sies litt forskjellig om medbrakt er lov eller ikke.)

* Statoil Bjerke. Økern Torgvei 100. (Ute. 4 plasser. Støvsuger/Tepperenser.)

* SoftWash ved Oppsal senter. (4 selvvaskehaller+1 vaskehall. Veldig bra trykk. Medbrakt OK. Gratis vann i kran.)

* SoftWash på Karihaugen. Per Kroghs Vei. (4 selvvaskehaller + 1 vaskehall.)
* NAF Økern. Haslevangen 45. (Inne. 2 vaskeplasser. Døgnåpent. Vann i kran. Medbrakt OK. Underspyling.)
* Shell på Haugenstua. (Inne.)
* SoftWash. Østre Aker Vei 206. (Inne. 7 vaskeplasser hvorav 2 storbilvask. Veldig bra trykk. Bra med skum.)
* SoftWash på Storo. (Inne.)

* Statoil Storo. (Inne. 5 plasser. Poletter/Mynt. Ok trykk. Ok med egen avfetting. Litt kø iblant.)

* Shell på Manglerud Senter. (Inne. 2 plasser. Høyt trykk. Kran med kaldt vann. Greit med medbrakt.

* Shell/7-eleven Alfaset. Nedre Kalbakkvei 98 v/rundkjøring før IKEA. (3 båser. 1 for store kjøretøy.)

* Shell, Mortensrud Bilistsenter. Dalsåsen 4. (Ute. 3 plasser til vanlig personbil bil + 1 plass til store kjøretøy.)

* Statoil Brynseng. Østensjøveien 32. (Inne. 1 plass.)

* Parkeringsanlegg Økernsenteret. (4 plasser. Støvsuger. 20 kr. Bra trykk. OK med medbrakt. Kaldt på vinteren.)

* Shell på toppen av Skulleruddumpa sørover fra Oslo. (Utendørs. 2 plasser.)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for flotte svar.

ØHN: din fremgangsmåte er helt topp, akuratt det en nybegynner som meg trenger.

Skal studere den nøye og se om ejg ikke får handlet inn litt "snacks" til bilen i løpet av noen uker.

Ville du kunne satt opp en handleliste for hva jeg trenger ? alt fra vaskemidler til svamper som anbefales..

Sleng gjerne inn hvilken butikk/nettbutikk som har alt jeg trenger :)

Blir til å måtte bruke en vaskehall og har hørt at NAF selvvask skal være bra.

Jørgen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville du kunne satt opp en handleliste for hva jeg trenger ? alt fra vaskemidler til svamper som anbefales..

Sleng gjerne inn hvilken butikk/nettbutikk som har alt jeg trenger :)

Med mindre du snakker om spesialsvamp, så er det der verre enn å banne i kirka B)

DCN samarbeidspartnere har det meste du trenger (http://www.detailersclub.no/forum/forum/50-samarbeidspartnere/)

Med en vaskebøtte-pakke, Prickbort og Surfex (som ØHN nevnte) er du godt i gang ihvertfall. Evt felgrens som feks Rim7 eller P21S

Alt kommer egentlig an på budsjettet.

Ta også en titt på denne:

Hvis du også vurderer skrittet til maskinpolering anbefaler jeg denne tråden:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/34-guide-maskin-polering/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle gode og utfyllende svar..

Nå skal jeg få lagt Gtechniq på den først. så får jeg se hva jeg kan gjøre med vask etter den er behandlet med gtechniq.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sprayer dere prickbort på hele panseret også?

Endret av Fahad
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja vinters tid og når bilen er bra skitten så ts eg fra vindu å ned + panser

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive