Jump to content
Sign in to follow this  
Martin Rojahn

Maskinen lever sitt eget liv

Recommended Posts

Martin Rojahn

Hei, jeg har litt problemer idag med den nye Makita maskinen min.

Jeg er ganske fersk i detta, har tidligere brukt en Krauss Pro DA men denne tok ikke nok så jeg har gått til innkjøp av en Makita 9227CB roterende.

Så idag var jeg helt klar for å begynne, startet med å vaske bilen etter alle kunstens regler og clayet.

Men når jeg prøver med medium stor pad, usikker på nøyaktig str. men tror det er rundt 150mm. Så går liksom maskinen litt løpsk. selvom jeg holder med begge hender og har et godt grep så drar den liksom litt rundt når den finner feste.

Noen som har noen tips til en fortvilet kar? Hva gjør jeg feil??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bernhard

Slapper mer av og jobber med maskinen, ikke imot.

Om du tilter litt på maskinen i den retningen du skal så hjelper det veldig..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Willy Wonka

Hvilken polish bruker du? Høres kanskje ut som du har lite produkt på. Hvis paden er ny må den mates godt med produkt først. Deretter sprer du produktet på lavt turtall eller helt manuelt på det området du skal ta. Begynn deretter å gå over området med lite/ingen press et par runder. Når polishen er godt fordelt kan du presse på etter behov.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Martin Rojahn

Jeg har prøvd Scholl S03 og Chemical Guys V32 med Menzerna sine hvite Compound pad.

Jeg startet med masse produkt og smørte først rundt på pad før jeg fordelte det på panelet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmsilset

En god bakplate er viktigst synes jeg. Hard gummi mellom borrelås og plate med gjenge i er en vanskelig start ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Martin Rojahn

Jeg har de to bakplatene de selger på concours.no fra Manzerna. Men de kjentes ganske harde ut

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knutis

Det handler om teknikk, ikke utstyret ditt. :)

Enkelte lakktyper er også klebrige og rett og slett vonde å jobbe med, men alt går så mye bedre med god teknikk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmsilset

Bare å øve ;) men ville prøvd en bakplate med skum. Jeg plutselig mye stødigere ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Martin Rojahn

Regner jo med at jeg ikke var verdensmester med en gang ja så jeg får fortsette å øve

Heldigvis så skal jeg på "kurs" hos Roger Solmyr om noen uker så forhåpentligvis så lærer jeg mer da!

Takk for tips

Share this post


Link to post
Share on other sites
Magne/Otta Detailing

Jeg synes den hvite harde menzernaputa er litt ekkel å jobbe med..

Den gule gjør mer eller mindre samme jobben men oppfører seg som den skal ;)

Mulig den hvite blir bedre etter litt bruk, men jeg har satt den til sides for øyeblikket.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mighty

Sånn er det bare med roterende. Det er noe man må lære å kontrollere. Jeg holdt på å hive hele maskinen igjennom bilruta første gangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øyvind G

Hvis du vurderer ny bakplate, så er Sholl sin lilla/grå og 3M sin gode bakplater. Sholl sin blå/sort som blir brukt på videoen over er veldig hard. Har en slik også, men har aldri brukt den.

Lilla/grå fra Scholl er litt mykere enn 3M sin, men begge er like gode å bruke. Du burde gå for Scholl sin da den er billigere.

Det som sies med teknikk er også viktig. Prøv å stå så stødt og behagelig som mulig og ha et godt grep på maskinen. Selv liker heg å holde venstre hånd i enden av maskinen foran bakplaten og høyere hånd rett bak bakplaten isteden for på grepet der knappen er. Føler jeg klarer å styre maskinen bedre da. Øvelse gjør mester. :)

Å kante maskinen slik som Bernhard sier gjør maskinen enklere å styre, men dette tror jeg kan lage litt mer kjørespor i noen tilfeller. Det er hvertfall slik jeg har forstått det utifra det jeg har lest her på DCN. Derfor prøver jeg alltid å holde puten så flatt som mulig mot panelet. Der det er trangt må man kante maskinen for å komme til.

Edited by Øyvind G

Share this post


Link to post
Share on other sites
rogersolmyr

Mange gode tips her Martin. Bakplaten du har er nok litt hard i fohold til noen andre, men er helt ok. Det er nok ikke der skoen trykker. Prøv deg frem litt med litt mykere puter enn Menzerna hvit og gjerne litt mild polish også, maskinen er lettere å kontrollere da. Dessuten gjør du ikke så mye ugagn i lakken da. Prøv som Bernhard sier å tilte maskinen ørlitegrann for å lede den på rett vei. Nytter ikke å kjempe mot når den stikker i alle retninger.

Om du ikke er fullt utlært i løpet av et par uker så får vi se om vi finner en teknikk du er komfortabel med når du kommer på garasjebesøk.

Edited by rogersolmyr

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

Som Solmyr nevner er det langt enklere å kjøre med fin/myk pute og fin/mild polish, så det kan være en veldig god ide å kjøre seg "komfortabel" med fin kombo før du starter med det grove. Har du stiv bakplate og sticky lakk i tillegg, kan det nok virke litt håpløst til å begynne med ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
bsa

Jeg bruker litt tid på å sentrene paden på bakplaten riktig, synes maskina stikker mye fortere av hvis paden ikke sitter helt i hundre. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...