Jump to content
Sign in to follow this  
Willy Wonka

Guide: Reparere sprekk i fanger

Recommended Posts

Willy Wonka

Tenkte jeg skulle legge ut en videoguide jeg laget av en reparasjon av plastfanger uten å ta av fangeren. Guiden viser frem til lakkering, men ikke noe om lakkering da hele bilen ble Plasti-dippet.

Fremgangsmåten er den samme som HBC Systems har i sine opplæringsprogrammer.

Edited by Ari
  • DCN Point 16

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmsilset

Kjekt å lære sånt også! cred for lærerik video :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tyggern

Er vel ikke veldig vanlig å bruke denne fremgangsmåten på sprekt plast?

Er vel mest vanlig på dype hakk og riper for å fylle opp plast igjen.

Normalt sveises slike sprekker, til det beste av min kunnskap.

Du burde også skaffe deg en myk sparkel. som f.eks en gummi sparkel

Den vil hjelpe deg i å sparkle enklere i bilens kurver.

og du vil få langt mindre etterfylling og kan gå rett på finsparkel / slipefiller etter pussing av grovsparkel

Share this post


Link to post
Share on other sites
Magne/Otta Detailing

Nå kjenner ikke jeg produktet som ble brukt, så det er mulig det er med fiberarmering i "pastaen"?

Ellers ville jeg hatt inn forsterkningsnett.

Jeg ville også slipt ned en fure fra hvert hull inn mot selve sprekken slik at man får godt hold, ellers gjør ikke hullene noe nytte.

Er vel ikke veldig vanlig å bruke denne fremgangsmåten på sprekt plast?

Er vel mest vanlig på dype hakk og riper for å fylle opp plast igjen.

Normalt sveises slike sprekker, til det beste av min kunnskap.

Det er ikke så uvanlig, men det tar litt lenger tid enn sveising pga borring etc

Ellers holder det veldig godt, sveising er nok hakket sterkere, men utført riktig så blir det en bra reparasjon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Willy Wonka

Nå kjenner ikke jeg produktet som ble brukt, så det er mulig det er med fiberarmering i "pastaen"?Ellers ville jeg hatt inn forsterkningsnett.Jeg ville også slipt ned en fure fra hvert hull inn mot selve sprekken slik at man får godt hold, ellers gjør ikke hullene noe nytte.Det er ikke så uvanlig, men det tar litt lenger tid enn sveising pga borring etcEllers holder det veldig godt, sveising er nok hakket sterkere, men utført riktig så blir det en bra reparasjon.

Fiberarmering kan brukes fra baksiden, men da må man ta av fangeren. På fremsiden ser jeg ikke poenget da den uansett vil bli slipt vekk.

Når det gjelder hullene har du helt rett. De ble for små og for langt unna sprekken. Men om man ser nøye før plastsveisen blir påsmurt kan man se spor fra hullene fem til sprekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Willy Wonka

Er vel ikke veldig vanlig å bruke denne fremgangsmåten på sprekt plast?

Er vel mest vanlig på dype hakk og riper for å fylle opp plast igjen.

Normalt sveises slike sprekker, til det beste av min kunnskap.

Du burde også skaffe deg en myk sparkel. som f.eks en gummi sparkel

Den vil hjelpe deg i å sparkle enklere i bilens kurver.

og du vil få langt mindre etterfylling og kan gå rett på finsparkel / slipefiller etter pussing av grovsparkel

Sveising av plast kan jeg ikke, så da ble det smart-repair metoden. Ved tilfelle av hakk og riper brukes ikke denne metoden, men bare sliping og sparkling.

Jeg har alltid brukt stålsparkel og synes den er fin å jobbe med. Etterfylling og finsliping blir nok uansett nødvendig for et godt resultat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Magne/Otta Detailing

Fiberarmering kan brukes fra baksiden, men da må man ta av fangeren. På fremsiden ser jeg ikke poenget da den uansett vil bli slipt vekk.

Når det gjelder hullene har du helt rett. De ble for små og for langt unna sprekken. Men om man ser nøye før plastsveisen blir påsmurt kan man se spor fra hullene fem til sprekken.

Jeg synes avstanden på hullene fra sprekken var grei, men jeg ville frest spor fra hullet til sprekk, slik at men får en kontinuerlig forsterkning fra sprekk til hull.

Når jeg legger på fiberarmeringen så dytter jeg den såpass ned i de freste sporene at det bare er det som er overflødig som blir slipt bort i etterkant, det fungerer helt fint :)

Jeg mener ikke det du har gjort er galt, men det kan gjøres enda bedre.

Flott demonstrasjon!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Willy Wonka

Jeg synes avstanden på hullene fra sprekken var grei, men jeg ville frest spor fra hullet til sprekk, slik at men får en kontinuerlig forsterkning fra sprekk til hull.

Når jeg legger på fiberarmeringen så dytter jeg den såpass ned i de freste sporene at det bare er det som er overflødig som blir slipt bort i etterkant, det fungerer helt fint :)

Jeg mener ikke det du har gjort er galt, men det kan gjøres enda bedre.

Flott demonstrasjon!

Takk :)

Jeg skal ha fiberarmering i bakhodet neste gang.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hendrixi

Fin video..men dette hadde vel blitt katastrofe om man ikke hadde lagt 2 lag med fyller..og avsluttet med 800,siden dette er sølv..blir fort synkninger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
thomasro93

Er vel ikke noen som har en liten produktliste over hvor man kjøper de forskjellige produktene til denne jobben?
Min far har klart å skade støtfangeren på transporteren sin, og gidder ikke gjøre noe med det før den skal selges om noen år. Så tenker hvorfor ikke bare prøve på denne, når den uansett skal lakkeres en gang? :)
Setter stor pris på svar. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Magne/Otta Detailing

Wurth er vel en av de enkleste plassene å skaffe lim for plastfangere.
Koster ca 250kr for en tube om jeg husker rett (husker ikke om det var ink mva).

Share this post


Link to post
Share on other sites
k_sandnes

Er fremgangsmåten med å borre hull for å stoppe sprekker den samme på glassfiber?

Edited by k_sandnes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...