-Martin-

Spørsmål om pålegging av voks.

Hei.

Jeg ble litt ettertenksom på søndag da jeg skulle til å påføre voks (Swissvax blau-weiss) etter en

ett-stegs poleringsrunde.

For å kvitte meg med polishrester/sprut så avfettet og håndvasket jeg bilen før påføring voks.

Da slo det meg at det ikke lar seg gjøre å tørke av 100% av vannet med mf-håndkleet, men at det blir liggende en veldig tynn film som tørker bort iløpet av sekunder.

Det vil jo si at det blir liggende igjen avfallsstoffer fra vannet på lakken. Jeg følte at dette lot seg merke ved at påføringspaden ikke hadde like bra "flow" som ved nypolert (uvasket) flate.

Vil dette også si at det blir liggende en hinne mellom voks og lakk, som igjen reduserer levetiden til voksen?

Tips til andre fremgangsmåter tas gladelig imot!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt smått med kalk og forskjellig blir det nok, men hva er alternativet? Ha oljen til polishen liggende på istedet? :) Det handler om å velge mellom to "onder" her. Uansett, levetiden blir redusert minimalt, vil jeg mene. Iallefall ikke nok til at man burde bekymre seg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativet er å voksbehandle bilen i et laboratoriet i en beskyttet atmosfære. Tror dette er å miste litt fokus hvis bilen skal brukes i ordinær trafikk og utsettes for den norske moder natur. Med andre ord, dette betyr ingenting i den store sammehengen. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, alternativet ville evt. blitt å gå over med IPA etter polering. Men må jo bli kvitt poleringsrester så... Tror jeg går over med IPA etter tørking neste gang, så får vi se om det blir noe forskjell...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter vask så spyler du bilen med vann via 0PPM vannfilter, da er det minimalt med urenheter i vannet som fordamper.

Du kan fylle en hagevannkanne mad sprederhode, da klarer du å "vanne" hele bilen med 10-15 liter filtrert vann.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spyler kun bilen etter groveste steget (rubbing) for å fjerne støv og gris, bli flinkere å regulere produktmengde på padn så blir det null gris etter de finere stegene, selv med roterende og høy hastighet. Da slipper du sjansen for swirls/microswirls pga vask og tørk mellom finpolish og voks, i tillegg har det vist seg at voksen gjerne får bittelitt bedre holdbarhet når den legges rett på oljene til siste steget.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive