El_Jefe

Nybegynnertips? Lavterskel beskyttelse

Beklager på forhånd om jeg ikke har søkt godt nok på forumet. Om dette er besvart før er det bare å lede meg videre.

Jeg har en Mondeo 2013 i fargen Midnight Sky som jeg vil ta vare på så godt jeg kan. I første omgang har jeg hverken tid eller dilla nok til å gå nuts med maskiner og slikt, men vil gjerne ta godt vare på doningen*. Derfor har jeg kjøpt "Autofil vaskepakka" til P&R, samt lærrens og conditioner fra Chemical Guys. Det jeg trenger er noe å beskytte lakken med. Bilen har aldri vært kjørt i maskin og var ny i mai, så jeg skal forsøke å fokusere på å gi den litt polering for hånd og beskyttelse, men fokuset er på å beskytte lakken gjennom vinteren.

Tror dere at en god vask med påfølgende behandling av Duragloss 101 og 111 vil gjøre susen for å holde bilen relaivt fin og beskyttet gjennom vinteren? Jeg har i tillegg CarPro Reload som jeg tenker vil være en kjapp løsning for å hjelpe til litt utover vinteren.

Er det andre produkter jeg kan vurdere? Jeg ser at andre nybegynnere bruker MG Deep Crystal-serien.

Hva annet enn produktene trenger jeg? Påføringspads og mikrofiberklut til polering? Trenger jeg flere kluter eller holder det med én?

På forhånd takk for hjelpen!

*Om jeg kjenner meg selv rett får jeg dilla fort nok, men går nok ikke til anskaffelse av maskineri før vinteren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Duragloss produkter er bra dei så det burde holde gjennom vinteren,berre la dei få herde godt nok.Vill godt over med Prickbort før vask eventuelt om du har skumkanon.Du må nok kjøpe inn flere pads og MF holder som regel ikkje med ein.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Duragloss 111 trenger 24t herding i varmt og tørt klima for optimal beskyttelse hvis jeg ikke husker feil. Hvis du ikke har tilgang på varme lokaler ville jeg gått for en Collinite voks, et par timer i grei temp = good to go

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, 845 er den av de som er lettest å jobbe med.

En lakkrens først ja, Gtechniq P1 kan du bruke både for hånd og med maskin hvis du skulle oppgradere håndjobben på et tidspunkt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpen!

Jeg endte med å gå for Gtechniq C2v3 som beskyttelse siden jeg fikk tips om at den ikke like sårbar for temperaturen som voksbaserte produkter. Har foreløpig ikke et egnet sted innendørs. Sammen med P1 og tilhørende håndpoleringspute tror jeg at jeg er i mål. Rasket også med meg Surfex HD, en claymitt og diverse annet rask, så jeg bør være klar for vinteren nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres bra ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et siste spørsmål. Er det noe poeng å bruke P1 og den medfølgende puten på en såpass ny bil? Er redd for at jeg "bruker opp" klarlakk på en bil som strengt tatt ikke har fått noen særlige vaskeriper e.l.

Eller er uansett håndpolering med P1 så snill mot lakken at jeg ikke gjør noe særlig innhugg i lakktykkelsen uansett?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke om p1, men uansett produkt du bruker for hånd før voks så kan du ikke klare å påvirke lakktykkelse i det hele tatt :) De finnes, men jeg er ganske så sikker på at produktet du har fått anbefalt her ikke kan påvirke lakktykkelse.Er vel snart bare Scholl s0 som kan gjøre noe sånt for hånd og da ville du sett lakken bli mattere med en gang.

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg endte med å gå for Gtechniq C2v3 som beskyttelse siden jeg fikk tips om at den ikke like sårbar for temperaturen som voksbaserte produkter. Har foreløpig ikke et egnet sted innendørs. Sammen med P1 og tilhørende håndpoleringspute tror jeg at jeg er i mål. Rasket også med meg Surfex HD, en claymitt og diverse annet rask, så jeg bør være klar for vinteren nå.

Bruker Gtechnig C2v3 selv på sommerbilen og har vært strålende fornøyd. Men er litt usikker på hvor godt den tåler alskens avfettingsmidler og stilte et spørsmål på DW spesifikt om Surfex HD (jfr. http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=316979). Venter fortsatt på resultatet av den omfattende testen Gtechniq skulle gjøre, men begynte å bruke en litt svakere 1:50 blanding av Surfex HD som avfetting basert på svaret jeg fikk.

På sommerstid er 1:50 helt fint, men vinterstid trengs kanskje en litt sterkere blanding. Heldigvis kan C2v3 blandes ut med (destillert) vann som en drying aid (mellom 1:2 til 1:5 avhengig av hvor ofte du vasker bilen). Så hvis du bruker avfettingsmidler som Prickbort og Surfex HD (f.eks. 1:30) til vintervasken hadde jeg også brukt C2v3 som drying aid for å vedlikeholde beskyttelsen gjennom vinteren.

På vinterbilen bruker jeg nå Autoglym HD Wax da denne har vist seg å ha en god holdbarhet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Duragloss 111 herding krever ganske lang tid, må du lagre på et tørt sted,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive