Jump to content
Sign in to follow this  
killbox

Ny bil, rustbeskyttelse?

Recommended Posts

killbox

Bytter ut den gamle Focusen i en helt ny Ka om ei ukes tid, og tenkte da og være litt føre var og gjerne rustbehandle bilen med en gang. Dersom det lar seg gjøres.

Skiftet bremsekiver og den saken som hjulet henger på (hva nå enn det heter) på Focusen tidligere i år og bare et par måneder etter så var det fullt av rust.

Er det mulig å spray hele hjulrommet med noe som beskytter mot rust, eller er det praktisk umulig?

Share this post


Link to post
Share on other sites
killbox

Supert, så da er det bare å fjerne dekkene og spraye alle flater i hjulrommet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
MKLars1

Vil jo anbefale og demontere alle plast detaljer og gjøre rent før produktet påføres for best mulig resultat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
killbox

Ja, grundig rengjøring blir det så klart.

"Kan også brukes på lakkerte overflater, fjæringer, krom, aluminium og andre overflater som trenger ekstra beskyttelse."

Gjør vell ikke noe om jeg måtte treffe litt på plastikken i hjulbuen da vell?

Share this post


Link to post
Share on other sites
MKLars1

Nei Nei, bare tenkte slik at du kom skikkelig bak plasten og inn i alle kriker og kroker :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skovdahl

Om bilen blir skikkelig understellsbehandlet, blir jo innerskjermen demontert og alt metall dekket av tectyl e.l. Det er hvertfall min erfaring. Om du ikke er tilfreds med standard dekningsgrad, er det jo bare å be om ekstra sprøyting over spindel og fjærbein når alt er demontert uansett. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
alexanderst

Tectyl er noe griseri, hadde ikke tatt det en ny bil..

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Freebird

Skulle det være noen spørsmål om understellsbehandling generelt så kan jeg om ønskelig svare etter beste evne. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skovdahl

Tectyl er noe griseri, hadde ikke tatt det en ny bil..

Gi meg en fornuftig grunn til hvorfor ikke? Og at det er 'noe griseri' er bare tull..

Gjort skikkelig, er det lite som beskytter understell og undersiden av bilen bedre. Har nettopp hatt min inne til behandling, og hadde bilen på rustkontroll iht. rustgarantien idag. De mente det var positivt mtp. nettopp denne, at det ble gjort nå(den er ikke behandlet fra bilen var ny, dessverre..), da de påpekte dette for et år siden og han som tectylerte den måtte blåse en god del og zinkbehandle. Bilen var også på sin første PKK idag, og da fant de begynnende vulkslipp på to foringer i bakstillingen. Dette hadde vært unngått om bilen var behandlet fra dag 1.

Sier ikke at akkurat tectyl er svaret, da det sikkert er mye annen god understellsbehandling på markedet.

Edited by Skovdahl

Share this post


Link to post
Share on other sites
alexanderst

Gi meg en fornuftig grunn til hvorfor ikke? Og at det er 'noe griseri' er bare tull..

Gjort skikkelig, er det lite som beskytter understell og undersiden av bilen bedre. Har nettopp hatt min inne til behandling, og hadde bilen på rustkontroll iht. rustgarantien idag. De mente det var positivt mtp. nettopp denne, at det ble gjort nå(den er ikke behandlet fra bilen var ny, dessverre..), da de påpekte dette for et år siden og han som tectylerte den måtte blåse en god del og zinkbehandle. Bilen var også på sin første PKK idag, og da fant de begynnende vulkslipp på to foringer i bakstillingen. Dette hadde vært unngått om bilen var behandlet fra dag 1.

Sier ikke at akkurat tectyl er svaret, da det sikkert er mye annen god understellsbehandling på markedet.

Gi meg en fornuftig grunn til hvorfor ikke? Og at det er 'noe griseri' er bare tull..

Gjort skikkelig, er det lite som beskytter understell og undersiden av bilen bedre. Har nettopp hatt min inne til behandling, og hadde bilen på rustkontroll iht. rustgarantien idag. De mente det var positivt mtp. nettopp denne, at det ble gjort nå(den er ikke behandlet fra bilen var ny, dessverre..), da de påpekte dette for et år siden og han som tectylerte den måtte blåse en god del og zinkbehandle. Bilen var også på sin første PKK idag, og da fant de begynnende vulkslipp på to foringer i bakstillingen. Dette hadde vært unngått om bilen var behandlet fra dag 1.

Sier ikke at akkurat tectyl er svaret, da det sikkert er mye annen god understellsbehandling på markedet.

Dette kan jo selvfølgelig variere fra verksted til verksted på hvordan kvaliteten er. Hadde en Pajero inne til polering for en stund siden, og den var meget tilgriset flere plasser. De hadde også unlatt å tectylere enkelte plasser, da eier løftet den opp på bukk selv. Han har reklamert flere ganger og ikke fått respons.

Innlegget sier også min mening om Tectyl. Trådstarter skal få gjøre akkurat hva som passer til hans bilhold.

Share this post


Link to post
Share on other sites
MKLars1

Konklusjonen som jeg har fått fra både forumet her og av egen erfaring er at det som blir tatt vare på og behandlet på et skikkelig vis, varer lengre. Lakk, motorer, understell etc. Tar man seg tiden til å gjøre det skikkelig, blir som regel resultatet og levetiden deretter.

Takk for meg ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
hgnubel

Det er såvidt jeg har oppfattet det nettopp på helt nye biler omfattende tectylbehandling eller lignende (seigtflytende gusje som herder og ligger som et beskyttende lag utenpå) har noe for seg.

På biler som har gått noen år i saltlake er jeg fortalt at man bør være forsiktig med slikt siden sjansen for å stenge inne fukt og få en falsk trygghet er større, og her anbefales tynnere og krypende oljer som kan stoppe eller bremse eksisterende rust.

Godt mulig at seriøse bedrifter innen understellsbehandling har løsninger på dette, men å ukritisk kline på tykk tectyl på en gammel bil er i hvert fall ikke noe som nødvendigvis er lurt :)

En ting jeg lurer på når jeg hører om firma som sandblåser understell før påføring av tectyl eller lignende; hva bruker de mellom bart stål og tectyl? Blir det grunnet og lakkert på vanlig vis, eller risikerer man at hvis understellsbehandlingen slites bort så er det tilnærmet bart stål? Normalt har jo biler fra fabrikken en ganske røff "lakk" under som tåler ganske mye..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Freebird

Hos oss blir det grunnet med zink etter sandblåsing. Zink fungerer som en offeranode. Når det gjelder å understellsbehandle en bil full av rust så er det sant som du sier hgnubel at dersom man ikke fjerner rusten kan det virke mot sin hensikt. :)

Vi kan også grunne med to-komponent epoxy, men den er betydelig mer kostbar.

Edited by Freebird

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer

Dette kan jo selvfølgelig variere fra verksted til verksted på hvordan kvaliteten er. Hadde en Pajero inne til polering for en stund siden, og den var meget tilgriset flere plasser. De hadde også unlatt å tectylere enkelte plasser, da eier løftet den opp på bukk selv. Han har reklamert flere ganger og ikke fått respons.

Innlegget sier også min mening om Tectyl. Trådstarter skal få gjøre akkurat hva som passer til hans bilhold.

Det der høres mer ut som feil arbeidsteknikk enn feil ved produktet, for å være ærlig.

Det er ingen grunn til at Tectyl skal være mer eller mindre grisete eller skape mer eller mindre søl enn f.eks. Dynax-UB/UC. Er man ikke nennsom ved påføring blir det produktsøl uansett hva man bruker.

Jeg synes det blir feil å slakte Tectyl fordi verkstedene som gjør jobben ikke klarer gjøre det riktig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

Det blir jo det samme som å levere nybilen til "polering" hos en ukyndig, og deretter fraråde alle å få bilen polert for den blir bare full av polishrester og holos.

Som nevnt over er det jo nettopp når bilen er ny at dette bør gjøres ordentlig av noen som vet hva de driver med, og ikke minst har et snev av yrkesstolthet ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
kimhas

Jeg har selv jobbet med understelsbehandlig av biler, da med Mercasol. Et alternativ til Tectyl. Bilen jeg har nå ble Tectyl behandlet når den var ny. Og jeg kan til en vis grad bekrefte og være enig i at det er grisete. Men ikke som normal bruker og eier av bilen vil jeg si. Men når/vis du skal skru på noe under bilen er det grisete.

Om du trenger/bør få den tectyl(eller lignende) behandlet er det ikke noe fasit svar på. Noen biler er bra beskyttet fra fabrikk, andre er ikke det(f.eks min Land Rover)

Min forrige bil, volvo 940 fra 1996 hadde aldri fått noe guffe på seg av noe slag og var helt strøken under selv etter 18år så det varierer, åssen KA er på det område vet jeg ikke.

Kim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...