GlennN

Spørsmål etter min første polering

Etter selvlærte kunnskaper fra dcn ga jeg meg løs på bilen min, en c-klasse. Kommer forhåpenligvis en s&s vis jeg får tid. Men etter poleringen satt jeg igjen med et par spørsmål.

1. Hva og hvordan maskerer dere? Går dere over og håndpolerer de maskerte listene i etterkant?

2. Mercedes er jo kjent for hard lakk. Ved hard korrigering. Hvor lenge kan dere bruke på et panel? Har ingen tidsbeegrep over hodet. Vet ikke om 1time per panel er mye eller lite for å få bort alle rds.

3. Når dere skriver 2 runder med 3 pass. Kjører dere over panelet 3 ganger, før dere tar på.ny polish å tar 3 nye runder?

4. Var livredd for å gå igjennom klarlakken da jeg ikke visste tykkelsen. Er dette et reelt problem, eller skjer det kun i svært sjeldne tilfeller?(må nok skaffe en lakkdybdemåler etterhvert)

Endret av GlennN
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hele poenget med å maskere er for å unngå å få polish/brenne plastikk uten lakk. Alt med lakk på kan du polere, bare vær obs på kanter. Er ofte mindre lakk på en kant og man brenner fort klarlakken. Du skriver ikke hvordan maskin, pads eller polish du bruker, så tidsaspektet er litt vanskelig å svare på. Dette avhenger også av lakktilstand og hvor mye du ønsker å korrigere. 1t kan være lite og 1t kan mye.. Du har rett på spm. 3 ja ;) Det er helt umulig å svare på hvor lett det er å brenne klarlakken på din bil uten å vite hva du bruker dessverre. Iom at du har Mercedes så regner jeg nesten med at noe er omlakkert grunnet rust, og da er det enda vanskeligere å finne ut. Lakkmåler er greit å ha, Bilnerden sin Pro-utgave er fin ;)

Endret av Krisfje
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hele poenget med å maskere er for å unngå å få polish/brenne plastikk uten lakk. Alt med lakk på kan du polere, bare vær obs på kanter. Er ofte mindre lakk på en kant og man brenner fort klarlakken. Du skriver ikke hvordan maskin, pads eller polish du bruker, så tidsaspektet er litt vanskelig å svare på. Dette avhenger også av lakktilstand og hvor mye du ønsker å korrigere. 1t kan være lite og 1t kan mye.. Du har rett på spm. 3 ja ;) Det er helt umulig å svare på hvor lett det er å brenne klarlakken på din bil uten å vite hva du bruker dessverre. Iom at du har Mercedes så regner jeg nesten med at noe er omlakkert grunnet rust, og da er det enda vanskeligere å finne ut. Lakkmåler er greit å ha, Bilnerden sin Pro-utgave er fin ;)

Det ble brukt menzerna slipemidler, uber pads og kestrel DA. Prøver bare å få et tidsbegrep på hva jeg kan forvente fremover. Nå begynte jeg jo med en av de hardeste lakkene som er.
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble brukt menzerna slipemidler, uber pads og kestrel DA. Prøver bare å få et tidsbegrep på hva jeg kan forvente fremover. Nå begynte jeg jo med en av de hardeste lakkene som er.

Med det utstyret skal du jobbe hardt og lenge og med innlevelse for å brenne gjennom lakken :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker jeg tok en A6 med steinhard lakk, der gikk det med bortimot 4 timer på kun korrigering av panseret. Dvs. kun groveste steget med roterende, men da skulle det bli strøkent.

Personlig synes jeg disse rimelige lakkmålerne gir en form for falsk trygghet, de sier kun hvor mye sparkel,grunning, base og klarlakk det er til sammen, så du har dårlig kontroll på når du evt. går igjennom klarlakken.

Å gå gjennom klarlakken på et flatt panel med hard lakk og med DA maskin, tror jeg ikke du skal bekymre deg mye for ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med det utstyret skal du jobbe hardt og lenge og med innlevelse for å brenne gjennom lakken :)

Er ikke beskymret for å brenne lakken, men for å polere gjennom klarlakken.

Men maskerer dere mellom panelene?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke beskymret for å brenne lakken, men for å polere gjennom klarlakken.

Vær obs på kanter og profiler, spesielt med roterende og Flex DA. Med vanlige DA-maskiner er det nesten umulig.

Men maskerer dere mellom panelene?

Jeg gjør ikke det.
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke beskymret for å brenne lakken, men for å polere gjennom klarlakken.

Men maskerer dere mellom panelene?

Samme konsept der, du skal holde på en stund før du engang nærmer deg faresonen med maskinen du bruker. Sannsynligheten for at du blir lei av å vente på at noe skal skje, før det skjer, er stor. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal jobbe hardt for å brenne gjennom klarlakken med maskinen der.

Det har ingenting å si om du bruker 1 eller 4 timer per panel. Hvis teknikken ikke sitter, så er de timene du bruker bortkastet. Du må først bli vant til å bruke utstyret, finne frem litt mot inni deg, sånn at du faktisk makter å holde på lenge nok med ett panel, uten å være redd.

Du må måle lakkdybden, sånn at du vet hvor mye du kan jobbe med per panel. En grovkornet polish, f.eks Scholl s3 gold. Den sprer du ut på lav rpm uten press på maskinen, så øker du rpm med press, slipper presset osv til polishen er tørket ut. Vent til panelet har blitt kaldere før du tørker vekk restene. Så tar du samme runden igjen til du faktisk ser at nå forsvinner RDS og Swirls. Dette er noe du må trene deg opp på, ingen maskiner eller mennesker er like. Men teknikken er nesten helt lik hos oss alle gutter og jenter på DCN som har noen år med polish støv fastgrodd i nesen :)

Maskering gjør man for å unngå polish søl på svarte gummi lister og detaljer. Det er veldig fort gjort å treffe en list eller to under jobben. Og det kan iblant bli vanskelig å få det vekk igjen uten de rette produktene. Er veldig greit å maskere opp mellom rommet mellom f.eks dør og sideskjerm, siden det er mye tynnere lakk dybde der. Du må rett og slett feile og prøve deg frem til hva du liker, hvordan produkter du liker, favoritt padder og evt en favoritt maskin, det er ingen fasit svar på denne hobbyen her. Er derfor vi er så heldig at vi har ett forum vi kan dele erfaringer og spørre om hjelp når vi trenger det. Bruk det flittig til du har teknikken inne :)

Lykke til, og spør gjerne hvis trenger hjelp til noe :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du ikke har en skikkelig lakkdybdemåler til prisen av en godt brukanes bruktbil, er det absolutt ikke nødvendig å måle lakken før korrigering. Det er interessant, men på ingen måte nødvendig, for du har fortsatt ikke kontroll på hvor mye klarlakk du har å gå på.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt enig, trogha. Falsk trygghet, ja delvis, fordi du ikke får vite tykkelsen på de forskjellige lagene, men er det tynn lakk rett på metallet får du en klar indikasjon på det med en riktig kalibrert lakkdybdemåler til en billig penge. Og er det omlakkert, sparklet osv får du også en indikasjon på det når det er skyhøye verdier. Slik vet du at du i alle fall bør være forsiktig på disse stedene, eller rett og slett hoppe over grovkorrigeringen. Fånyttes er det altså ikke, i mine øyne. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt enig, trogha. Falsk trygghet, ja delvis, fordi du ikke får vite tykkelsen på de forskjellige lagene, men er det tynn lakk rett på metallet får du en klar indikasjon på det med en riktig kalibrert lakkdybdemåler til en billig penge. Og er det omlakkert, sparklet osv får du også en indikasjon på det når det er skyhøye verdier. Slik vet du at du i alle fall bør være forsiktig på disse stedene, eller rett og slett hoppe over grovkorrigeringen. Fånyttes er det altså ikke, i mine øyne. :)

Hadde en lignende diskusjon her på forumet for ikke så mange dager siden. Jeg konkluderte vel med det samme som Klykken her, at du få ihvertfall et innblikk om lakken er tynn eller om det er omlakkert osv.

For all del, det kan jo være klarlakken er tynnere en plass hvor målingene er "normale", men det hører vel til sjeldenhetene.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmålet er vel heller om du kan bruke målingene til noe fornuftig.

Når jeg sliper liker jeg å vite at det faktisk ligger lakk over metallet, og gir meg en pekepinne på hva som kan være fornuftig.

Men for å være dønn ærlig, under polering med normale poleringsmidler (S3, FG400 og finere) gidder jeg ikke bruke tid på å måle, jeg holder aldri på så lenge på en plass at jeg risikerer å slipe vekk all klarlakk, så det er rett og slett ikke noe tema.

Faren ligger i kanter, og der skal du være forsiktig, men det har jo med at det blir en forferdelig punktbelastning på kanten om du ikke tenker deg om med vinkler og rotasjonsretning på maskin, og lakken er gjerne minst 50% tykkere akkurat i kanten uansett ;)

Jeg er enig med Trogha her, driver du kun med polering og gjerne DA maskin så spiller det ingen rolle om man måler eller ikke, man sliper ikke vekk all klarlakken med mindre man virkelig går inn for det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt enig, trogha. Falsk trygghet, ja delvis, fordi du ikke får vite tykkelsen på de forskjellige lagene, men er det tynn lakk rett på metallet får du en klar indikasjon på det med en riktig kalibrert lakkdybdemåler til en billig penge. Og er det omlakkert, sparklet osv får du også en indikasjon på det når det er skyhøye verdier. Slik vet du at du i alle fall bør være forsiktig på disse stedene, eller rett og slett hoppe over grovkorrigeringen. Fånyttes er det altså ikke, i mine øyne. :)

Dropper dere korrigering på kundebiler der det er omlakkerte paneler?

Det har jeg aldri gjort, det kan selvfølgelig være at lakken på de omlakkerte panelene oppfører seg annerledes (myk,sticky etc.), og da får man jo bekreftet det med skyhøye verdier. Et omlakkert panel skal i teorien være like "mottakelig" for korrigering som alle andre panel med org. lakk, såfremst det ikke er en garagelakkering med enorme mengder spakkel.

Om du har en bil med verdier på rundt 100my, og en annen bil med verdier på 150my, kan det fortsatt være like mye klarlakk på begge bilene. Hvem vet egentlig hva det er mer eller mindre av på 2 forskjellige verdier, og når det i tillegg er snakk om tusenedels millimeter, skal det ikke mye til for å få et stort avvik på målingene.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive