Core2Duo

Knirking/knaking over fartsdumper

35 innlegg i emnet

Hallo!

Etter dekkskifte, spesielt nå når det også er kaldt, 2-3 grader og nedover, så kommer det knirke/knakelyder når jeg kjører over fartshumper. Dette kan høres ganske godt, ihvertfall inne i bilen. Lyden har aldri vært der før, iallefall ikke som jeg har merket.

Noen som vet hva dette kan komme av? Har søkt bittelitt på google, og kom fram til at det kanskje kunne være ett eller annet med forstillingen eller stabstag, noe i den retningen...

Noen som har vært borti dette før, og kanskje kan gi meg en bedre "pekepinn" på hva dette kan være?

Er dette eventuelt garanti? Bilen har akkurat vippet 50.000 på telleren, og er straks 2 år gammel.

Endret av Core2Duo
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det dukket opp rett etter vinterdekkene kom på, kan det være en knekt fjør som ligger litt annerledes nå.

Ellers krymper jo materialer når det blir kaldere, og det kan gi knirk i foringer og ikke minst støtdempere.

Er bilen norsksolgt, og vedlikeholdsplanen overholdt, er nok dette noe som dekkes av garanti. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, merket det spesielt etter at vinterdekkene kom på, dekk skiftet jeg tidligere i dag. Spørs om det er en knekt fjær, da jeg skiftet dekk hos min lokale Skoda-forhandler. De burde eventuelt ha sett den knekte fjæra, eller?

Bilen er helnorsk, og service er selvfølgelig fulgt opp. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs hvor ille det står til med fjæra det. Man ser jo ikke etter slike ting på et rent dekkskift.

Da må det være noe åpenbart man ser med en gang i tilfelle.

Dekkskift er et tapsprosjekt, og med lite tid og stort antall i dekksesongen, går det stort sett ganske plankekjøring. (Inn-dekk av-dekk på-ut)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Corsaen min knirker også når eg kjører over humper spesielt bak, lurer på om det kan være støtdempere.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tippe på stabstag foringene, at de krymper litt når det blir kalt, å blir demed kallere, eller at du har litt annen profil på vinterdekk, slik at posisjonen på stabstaget blir litt endret ift sommerhjul, og det da begynner å knirke, men jeg ville fått forhandleren til å tatt en kikk på det, hvis du ikke har kompetansen selv. Det finnes en type "pasta" for å smøre stabstag foringene, men det krever litt demontering.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt Krytox inne i foringene kan gjøre susen. Bare ikke bruk CRC, WD40 osv, for det tørker vel ut foringene. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har ei knekt fjær etter 50.000km kjører du enten som en gris hver eneste dag, eller så er kvaliteten skremmende dårlig.

Tror nok (som nevnt over) at dette skyldes stag/foringer e.l

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville i allefall ikke begynt å fikle med dette selv når du har en ganske ny bil med garanti. Da er det enkelt og greit å bare stikke innom forhandler og si at du har en ulyd og be dem finne ut hva det er.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har ei knekt fjær etter 50.000km kjører du enten som en gris hver eneste dag, eller så er kvaliteten skremmende dårlig.

Tror nok (som nevnt over) at dette skyldes stag/foringer e.l

Akkurat dette med knekte fjærer er jo ikke uvanlig på enkelte tyske biler feks. Så utenkelig er det ikke.

Men det hadde ikke vært det første jeg tenkte på ift hva trådstarter forklarer..

Jeg vil tippe på stabstag foringene, at de krymper litt når det blir kalt, å blir demed kallere, eller at du har litt annen profil på vinterdekk, slik at posisjonen på stabstaget blir litt endret ift sommerhjul, og det da begynner å knirke, men jeg ville fått forhandleren til å tatt en kikk på det, hvis du ikke har kompetansen selv. Det finnes en type "pasta" for å smøre stabstag foringene, men det krever litt demontering.

På BMW har de noe de sprayer på foringer, de har til tider noen biler som knirker en del, problemet er bare at det kun blir bra en periode for så å komme tilbake etter en stund.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat dette med knekte fjærer er jo ikke uvanlig på enkelte tyske biler feks. Så utenkelig er det ikke.

Men det hadde ikke vært det første jeg tenkte på ift hva trådstarter forklarer..

På BMW har de noe de sprayer på foringer, de har til tider noen biler som knirker en del, problemet er bare at det kun blir bra en periode for så å komme tilbake etter en stund.

Det er derfor jeg sier at de bør demonteres å legge dette smøremiddelet inne i foringen, som skal rundt stabstaget, men som nevnt over her, er bilen innenfor garanti, så er det bare å dumpe den av på verkstedet, å la de ordne opp.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er garantert tørre foringer eller gummien i toppen av fjærbeinene.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tippe på stabstag foringene, at de krymper litt når det blir kalt, å blir demed kallere, eller at du har litt annen profil på vinterdekk, slik at posisjonen på stabstaget blir litt endret ift sommerhjul, og det da begynner å knirke, men jeg ville fått forhandleren til å tatt en kikk på det, hvis du ikke har kompetansen selv. Det finnes en type "pasta" for å smøre stabstag foringene, men det krever litt demontering.

Har akkurat samme profil på både sommer- og vinterhjul.

Kompetansen med reparasjoner på bil er nok ikke min sterkeste side. :P

Hvis du har ei knekt fjær etter 50.000km kjører du enten som en gris hver eneste dag, eller så er kvaliteten skremmende dårlig. Tror nok (som nevnt over) at dette skyldes stag/foringer e.l

Er nok ikke så mye grisekjøring fra min side..

Jeg ville i allefall ikke begynt å fikle med dette selv når du har en ganske ny bil med garanti. Da er det enkelt og greit å bare stikke innom forhandler og si at du har en ulyd og be dem finne ut hva det er.

Tar meg nok en tur innover til forhandler neste uke. :) Ville bare ha en liten pekepinn på hva dette kunne være.

Endret av Core2Duo
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper også det er foringer som knirker. Var sånn på golfen min med engang eg fekk den(6000km/1år). Men knirkinga forsvann faktisk etter 30-40k km:p

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan komme av hvilken som helst bevegelig del i understellet.

foringer, bærekuler, fjærbeinslager, fjærer osv.

Men siden du spesielt drar fram fartsdumper er det mest sannsynlig noe som beveger seg ekstra mye når begge hjulene beveger seg likt, og da er det sannsynlig at foringer til stabstag er synder, men ikke sikkert!

Men det er en enkel og billig operasjon å utbedre så en naturlig start.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Post gjerne resultat i denne tråden.

Jeg har også knirk i bilen over fartsdumper.

Høres godt inni bilen og høres ut som det kommer bak i bilen.

Min er en 2012 Octavia, kjørt 30000.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet opphengskule på min bruksbil for noen uker siden, pga knirkelyd. helt vekke nå :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opphengskule ? Eh, hva er det ? :)

Jeg har på min Alfa 166 fra 2004 hatt knirkelyder fra forstillingen min leenge, har og byttet stag og annet der fremme uten særlig hell, men nå under skifte til vinterdekk i forrige uke spylte jeg rent rundt forstillingen på begge sider etter å ha dynket godt med avfetting osv, og vips var alle ulyder borte.

På min 2010 Superb har jeg dog ikke hørt noen verdens ting til knirk. Stikk innom forhandler du og be dem sjekke :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å ha lest igjennom alt her.

Kan det ikke være topplagerene / tårnlagerene dine fram? (Svinglagerene i toppen av demperene)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden dette er en skoda og da et vag produkt med multilink så hadde jeg ville sjekket de to øvre stagene da dette er en svakhet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive