Gå til innhold

Feste skiltholder med lim e.l.?


hgnubel

Recommended Posts

Noen morromenn knakk skiltholderen min i helgen, så den må byttes... Har verken tatt av skilt eller skiltholder mens bilen har vært i mitt eie, og nå kommer problemene for en dag :wacko:

Forrige eier var oppretter, og han har festet skiltholderen med to skruer som vanlig, men også en god klatt med noe slags sort lim (som tørker men ikke stivner helt) på hver side.

Siden han er fagmann regner jeg med dette er et produkt som er egnet for formålet (som må være noe slikt som at skiltholder sitter godt fast og ikke kan vibrere og dermed gnage hull i lakken). Mulig jeg er optimistisk når jeg tror dette er egnet for formålet, men det jeg lurer på er:

Hvilke produkter ER egnet for dette? Eventuelt hvilke andre løsninger har folk for å holde skiltholderen i riktig posisjon slik at den ikke kan skrangle, vibrere og/eller være borti lakken?

For å feste skiltet uten skiltholder ser jeg folk anbefaler en solid borrelåstape fra 3M, og det kan kanskje også være tingen for å feste skiltholder?

På gamlebilen så jeg det begynte å skrape, og la i mellom noe slags litt tykk dobbeltsidig tape fra Biltema, men om det ble en rustfelle eller ikke vet jeg ikke siden han som kjøpte den ble påkjørt og måtte skrote bilen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ha skiltholderen? Hva med bare bak isåfall?

Jeg har kun 3M DualLock som feste til skiltet fremme, og det sitter like godt som når det ble satt på. Tåler kraftig HT-spyling og avfetting all mass.

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tidlige eier er oppretter, så tipper jeg det er rutelim på rull... Denne er seig, og kleber godt, men blir aldri helt herdet.

http://catalogue.3m.eu/no-NO/AAD-NO/Rutelim/Monteringsbånd/Moteringsbånd#

Dette stoffet er genialt og kan brukes til utrolig mye rart, har alltid en rull liggende på lur :D

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :) Fikk det av nå, og tror det er butyl. Tørt på overflaten, men jeg kunne ta det av og kna det og så ble det klebrig igjen. Det var definitivt ikke lagt på som tape, det bulet ut gjennom hullene i skiltholderen så det har vært en god klump på baksiden som har blitt presset flat når holderen ble festet.

Siden skiltholderen skjulte bilens hittil største rustflekk (men midt på, ikke i nærheten av dette stoffet) og lakken på bakluken allerede er utenfor redning endte jeg opp med å kna ut og plassere en klump av dette jeg altså tror er butyl i hvert hjørne av den nye skiltholderen da den gikk på, uten noe vask eller rens bak der.

Nå blir jeg vel ekskludert fra DCN sammen med Christer som aldri vasker bilen sin ;)

Får se om jeg plukker det av igjen, vasker over og smører på noe rustbremsende ved neste anledning.. viktigste i kveld var å få skiltet på igjen og slippe å feste det med tape i bakvinduet...

På den positive siden: boltene som holder skiltholder (eller i gamle dager kanskje selve skiltet) bak på disse volvoene jeg etter hvert kjenner intimt (850 og 1.gen V70, 1992-2000) har en lei tendens til å ruste fast. Bak hullet i panelet er det sveist på en slags mutter, og dette demonteres jo omtrent aldri på hvermansens bil. En av boltene på min var knekt og så var det laget til et hull med en karosseriskrue ved siden av. Forsåvidt greit nok selv om jeg ville ha forbedret det litt hvis ikke det var for at hele luken skulle byttes ut. Men på den andre siden var originalfestet brukt og sekskantbolten der var rusten og fæl. Rørte seg ikke når jeg prøvde å løsne, så jeg regnet med slaget var tapt... men med litt "Loctite Freeze and Release" løsnet den! Fantastisk produkt, har hatt det i boden lenge men i dag var første gang jeg fikk valuta for pengene.

Endret av hgnubel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som butyl ja. Butyl er ikke en "tape" egentlig, men kommer på rull som "butyltape". Fint produkt det. Men til skruene som holder skiltholder bak har jeg brukt sikaflex, etter anbefaling fra Magne/Otta Detailing. :)

Før sverget jeg til 3M Dual Lock på bakluka, men nå liker jeg bedre å skru skiltholderen fast med skruer/bolter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje derfor bakluken er av glassfiber på V70N og oppover, trodde det var slik på 97-00 også.

Antagelig en av grunnene til at de gikk over til det ja, var fryktelig plaget med rust der på biler som ellers i stor grad "ikke ruster".

Langs listen under vinduet (som ikke har noen annen funksjon enn å samle opp sand, salt og annen drit, og gnikke det mot lakken), innunder plasten som utgjør dørhåndtak/lås, skiltskruene og under skiltet generelt, og i nedkant/hjørner av luken...

Har en "ny" luke liggende som skal få lakk, men TTT :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Skiltramme på bakluke er et viktig tema; Vanligvis fester forhandlere dette med et par skuer og kanskje noe klin og sender bilen ut av lokalet. Dette fører ofte til at rammene ligger innpå lakken og gnager eller at det samler seg dritt i mellom som fører at det gnager; fellesnevneren er alltid: Det gnager.

Jeg har begynt å legge beskyttelsesfolie bak skiltrammene. Fordelen er at det beskytter der rammen kan gnage mot lakken, samtidig som man slipper at rammen er "limt" til bilen. Dette gjør det enkelt å ta av rammen for renhold bak, og på den måten hindre ansamling av dritt som tærer lakken og lager rust over tid :-)

Beskyttelsesfolie kjøpt billig på eBay og siden rammenes ytterkant går litt utom de punktene som ligger mot lakken så klarer man fint å klippe til dette selv med saks og legge det på bilen uten at det synes når skiltrammen er på plass. Gjerne legge det i flere felter dersom det er profiler på stålet bak skiltet som gjør det vanskelig å legge i et samlet stykke,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...