Gjevik1

S&S Volvo 740 GL

tide å få laget denne S&S på Volvon jeg tok for litt over en uke siden :-)

Her er en liten liste på utstyret som ble brukt:

Vask,

- Karcher industrispyler(husker ikke typen, men hvertfall kraftig!)

- Orange Degreaser, 1:7

- Grime Reaper, 1:6

- Mothers Felgbørste

- CG vaskebøtte med Gritguard

- Washing Mitt

- Miracle Dryer

- Detailer Kost

- Gamle skrukkete microfiber fra ICA...(til vask av motorrom!!!!)

- 360 Sprayflaske (vidunder flaske!)

- Mr.Pink

Forarbeid,

- Bilthamber Claybar

- CG Green Clean, til claying

- Microfiber, kinavarer..

Polering,

- CG Cotton Microfiber Thick

- Flex Oscillerende 3401

- Scholl S03

- Scholl S30

- Spider Pad

- Scholl Orange Pad

- Maskeringstape

Avslutning,

- Black Light

- Neo

- Owatrol Polytrol

- CG G6

Ett lite bilde av gliset før vask, å ja... bildet er veldig overredigert da sola ødela bilde og tok kun dette..

post-5367-0-08066700-1381195055_thumb.jp

Startet det hele med motorvasken, den var ikke så ille så ble ikke store jobben!:

post-5367-0-31435800-1381196530_thumb.jp

Dekket over coiler og annet elektrisk godt med plastikk og teipet igjen.

Dermed ble hele motorrommet dynket med Grime Reaper og gikk i full gang med detailerkosten i kriker og kroker, noen plasser var jo helt håpløse å komme til som vanlig...

Så spylinga, fyrte opp høytrykken med varmtvannet og justere ned trykket en god del og spyla både godt og forsiktig hele motorrommet.

Ble 2 runder med Grime Reaper før jeg sa meg OK med jobben!

Deretter gikk jeg over med noen kluter for finpussing og startet bila og lot den stå å tørke for på "egenhånd"...

Vask;

Gikk for å fylle bøtta mens jeg vasket motorrommet, fyrte på vasken og lot bøtta fylle seg opp inne på bøttekottet, men når man først er i gang med en motorvask så vil man jo være nøye og da er man i en egen verden... Jepp, det ble nok en god del vann på gulvet i bøttekottet...

Kjørte på med Mr.Pink og blanda litt orange degreaser i bøtta(har ikke fått meg foam canon enda...)

Og fylte opp skyllebøtta med rent vann : )

Tørket bilen godt og kjørte den inn og brukte kompressor med luftblåser for å få unna vann i sprekker og slikt!

Clay;

Hadde sjekket over lakken, og hvit lakk ser man aaalt av skitt og lort... fant mye jobbing for clayen sin del kan man si...

post-5367-0-14789000-1381198534_thumb.jp

Mangler mye bilder fant jeg ut da det har skjedd noe galt med Dropboxen min og koblingen til kameraet, så har heller ikke bilder av clayen, for den var stygg!

Hele bilen ble uansett clayet og det var MYE JOBBING...

Polering;

Etter en nøye gjennomgang av lakken så jeg det nødvendig å dra fram Spiderpad og S03, S17 ville ikke klare denne jobben tenkte jeg...

Liten 50/50, S03 brukt på høyre side på bildet med Flex OC 3401!

post-5367-0-37591400-1381200049_thumb.jp

Her er noen flere bilder:

post-5367-0-46078400-1381200523_thumb.jp

post-5367-0-56307300-1381200685_thumb.jp

Ble en del "tricky" områder, hadde ikke noe spotpad så var noe plasser jeg sleit noe fryktelig!

Kunden hadde irritert seg over noe på panseret i en stund, ikke min dag... Da arbeidslampa selvfølgelig skulle te kvelden, så bildene ble dårlig!

Ble en liten våtslip på panseret, så ut til at det var noe fugleskitt som hadde "god-gjort" seg, prøver med noe bilder her:

post-5367-0-49913400-1381235394_thumb.jp

post-5367-0-74628300-1381235476_thumb.jp

post-5367-0-95111600-1381235606_thumb.jp

Her er resultatet, ble meget bra, ble fornøyd, dog det tok ca 3 runder med s03 før det ble 100% : )

post-5367-0-94232600-1381235613_thumb.jp

Da lakken ble ferdig så tenkte jeg over hvor fryktelig baklyktene så ut, så bestemte meg for å kjøre en runde med S30 for å få friska de opp, kunna gjerne bruk S17 men hadde ikke den tilgjengelig selvfølgelig...

post-5367-0-32231500-1381237318_thumb.jp

post-5367-0-83201600-1381237312_thumb.jp

Ble en liten 50/50 her, viser seg å fungere helt greit S30 på disse baklyktene :)

post-5367-0-70926200-1381237308_thumb.jp

post-5367-0-88468200-1381237834_thumb.jp

Lot lakkforseglinga ligge 30min per lag :-)

Så var det prikken over i'en!
Polytrol på listverket og G6 på dekkene,

Polytrol fungerer bare om du bruker produktet riktig fant jeg ut. det beste var å få lagt ett tynt og jevnt lag med pensel og la det tørke i en stund, husker ikke hvor lenge ventetid det ble, men fikk fram resultatet til slutt slik jeg ville ha det

Her er noen bilder av påføringa av owatrol polytrol!

post-5367-0-61555600-1381238508_thumb.jp

post-5367-0-54935400-1381238501_thumb.jp

post-5367-0-17043000-1381238505_thumb.jp

Fint resultat med polytrol som alltid! : )

Da tenkte jeg å ta i bruk Scholl Neo, for de som ikke har hørt om produktet så er dette en form for flytende Quick Wax. Den fungerer på alt! Lykter, plastikk, lakk og ruter m.m! Når man vasker bilen kan man spraye på stoffet mens man tørker bilen, genialt produkt!

I denne omgang ble det bare rutene på denne 740'n : )

post-5367-0-24570400-1381239476_thumb.jp

Her er noen ferdig bilder av bilen:

post-5367-0-14306400-1381239529_thumb.jp

post-5367-0-52304600-1381239534_thumb.jp

post-5367-0-18285300-1381239538_thumb.jp

post-5367-0-13233300-1381239543_thumb.jp

post-5367-0-03639700-1381239547_thumb.jp

Alt i alt var denne bilen ganske grei å jobbe med, ikke så mye kroker og vanskelige områder som enkelte andre biler :)
Lakken var egentli ganske myk å jobbe med, men ikke så myk at man ikke kunne bruke litt press og få kjørt på en del varme!

Kunden ble utrolig fornøyd, denne bilen var veldig viktig for ham siden han arvet den fra sin far som kjøpte bilen ny, artig å få positiv tilbakemelding på jobben! :-)

Setter pris på feedback på S&S, er det noe jeg kan gjøre annerledes eller noe som helst? Rop ut!

post-5367-0-44507500-1381237826_thumb.jp

Endret av Gjevik1
15

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja, ble flott dette, cred.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jo ut som en kurant jobb det der... Rette, fine paneler uten for mange detaljer.

Eneste jeg ville gjort annerledes, er å bytte ut Black Light med noe som varer lenger enn 14 dager. Ut over det - thumbs up :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jo ut som en kurant jobb det der... Rette, fine paneler uten for mange detaljer.

Eneste jeg ville gjort annerledes, er å bytte ut Black Light med noe som varer lenger enn 14 dager. Ut over det - thumbs up :)

Enig der Christer! :-)

Har erfaring at Black Light kan vare i en stund om det gjøres riktig og får herde en stund, men ikke beste nei ;)

Hvilket produkt vil du anbefale?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på firkanta boks Gjevik1 ;) cred gitt!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble skikkelig bra, skiller seg ut litt, de fleste 740'r i dag ser ikke sånn ut. Cred for jobb!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

morro med "gamle" biler som får seg et løft, noe jeg syntes du klarte bra, cred gitt:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig der Christer! :-)

Har erfaring at Black Light kan vare i en stund om det gjøres riktig og får herde en stund, men ikke beste nei ;)

Hvilket produkt vil du anbefale?

Lysholm var før meg :) Collinite 476s eller 845. Drøye i bruk og fantastisk holdbarhet. Jeg la Collinite 476s på min mors bil i november i fjor, og den var såvidt til stede fremdeles da jeg vasket bilen hennes i dag. Det eneste den har fått i tillegg siden da er etpar runder med CG Hybrid V7 (som også varer ca 14 dager).

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å se gammel volvo som får skikkelig pleie. Godt jobbet.

Denne lakken er ganske hard hvis det er samme lakk som på hvit 940. Gikk du over med noe finere etter S3G? Synes ikke jeg kan se du har skrevet noe om det her.

Synes du skulle hatt større bilder. Blir litt smått.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å se gammel volvo som får skikkelig pleie. Godt jobbet.

Denne lakken er ganske hard hvis det er samme lakk som på hvit 940. Gikk du over med noe finere etter S3G? Synes ikke jeg kan se du har skrevet noe om det her.

Synes du skulle hatt større bilder. Blir litt smått.

Artig å kan gi nytt liv til gammel bil : )

Jeg synes den var litt både og å jobbe med jeg, vil si at den var ikke myk men middels/hard ja : )

Det ble prøvd ut litt med s30, kjørte 50/50 på panser og var ikke merkbar forskjell(kanskje jeg burde kjørt flere runder?)

Ble litt knappe med tiden da klokka nærmet seg 03.00 :(

Ja sleit litt med bildene, for først var filene for store skjønner du! Hadde trykket på kameraet å justert størrelse på bildene, veit du hva standarden er her på forumet på størrelsen på bildene? Bruker photoshop

Lysholm var før meg :) Collinite 476s eller 845. Drøye i bruk og fantastisk holdbarhet. Jeg la Collinite 476s på min mors bil i november i fjor, og den var såvidt til stede fremdeles da jeg vasket bilen hennes i dag. Det eneste den har fått i tillegg siden da er etpar runder med CG Hybrid V7 (som også varer ca 14 dager).

Hm... nå setter du ideer i hodet på meg ^^

Jeg tar tipset ditt på disse to og kjøper begge etterhvert og får prøvd de ut når jeg har en bil for hånden!

Forresten, skal ta en gammel ('78 mod tror jeg) 911 Porsche svart om ikke lenge, tror du en av disse fra Collinite er pleie nok for dette skjønne barnet??? :wub:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil jeg absolutt tro :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive