wanvik

Luftavfukter

Fikk en idè her en kveld, men har ikke hatt tid til å sjekke opp mer rundt det før nå - og det viste seg å være svært lite skrevet om emnet her inne også...

Nå som det begynner å bli kaldere ute og det heller ikke blir særlig varmt inne i bilen(e) av sola tar det atskillig lengre tid å få tørket opp innvendig etter en våtrens.

Jeg har selvfølgelig kjøpt meg en kupèvarmer som jeg bruker etter våtrens, men jeg er ikke veldig gira på å la den stå uten oppsyn i garasjen, samtidig er det jo ikke dødelig effektivt...

Der kommer tanken om luftavfukter inn i bildet! :) Ser det er flere som ikke er veldig kostbare som ligger opp mot en liter i timen, og vil da tro at en slik, spesielt i kombinasjon med kupèvarmer burde få fart på tørkinga?

I tillegg er det jo veldig greit å få ut litt fukt fra garasjen også nå som en drar med seg mer fukt inn...

Innspill?

Denne http://www.jula.no/avfukter-0-83l-t-450w-417046 f.eks har også mulighet for slangetilkobling isteden for å bare fylle opp en "liten" tank :)

Antar at den ikke tar ut 0,83 liter i timen konstant til luftfuktigheten er 0%, men noe må det vel ha for seg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tidligere brukt en slik, ikke Jula sin men en lignende til ukjent pris (lånte den..), på bad, ved klestørking og andre steder jeg gjerne skulle ha jekket ned luftfuktigheten litt. Og ja, det er badass maskineri! Jeg har tenkt på det selv og vil tro det er et glimrende tilskudd til tørking av bilinteriør. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at det er et must for å få det skikkelig knusktørt innenfor et vetugt tidsrom.

I verste fall suger du litt fuktighet ut av skinninteriør som helst skulle vært der. Men det er kanskje naturlig å behandle skinnet med noe conditioner etter tørkefasen uansett?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding!

Skinnbehandling etter tørk ser jeg på som et helt naturlig punkt ja :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også en slik stående, i kjelleren riktignok, og dette fungerer bra. En viktig ting å ha i bakhodet ved et eventuelt innkjøp er temperaturen denne skal brukes i, luftavfuktere med kompressor fungerer best over +10 grader, under dette bør man ha en med tørkerotor, denne leverer tørr luft i langt lavere temperaturer, og produserer varme i tillegg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt en slik i garasjen i flere år (kjøpte min på clas ohlson, men ser ganske lik ut), å den fungerer helt utmerket. Jeg har i tillegg varmepumpe i garasjen, så tempen ligger på ca 18-20gr. På min så kan du velge om du vil bruke den innebygde vannoppsamleren, eller ta av et deksel bak, å koble til en slange. Jeg har bare brukt beholderen, å hvis jeg parkerer en nyvasket bil, som de drypper litt av fra understell ol. så fyller den opp denne beholderen over natten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I vinter slang jeg en 2kw vifteovn i bagasjen og satte begge rutene foran opp med ei lita glippe. Tørre biler over natta :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp denne igjen jeg, lite vits å lage 2 poster om samme tema.

Holder for tiden på med garasjen - en rotete, uisolert murgarasje. Denne skal isoleres og tettes i første omgang, men det kommer også varmepumpe etterhvert. For å unngå unødvendig fukt ser jeg meg nødt til å kjøpe meg en luftavfukter, da jeg ikke gidder å fyre for kråka.

Ser det finnes i hovedsak 2 forskjellige typer avfukter, en for lave og en for "høye" temperaturer. Garasjen kommer ikke til å være konstant oppvarmet av VP, så en avfukter som tåler temperaturspenn fra -5 til 20 pluss hadde vært ideelt. Mulig varmepumpa bruker mindre strøm for å holde temperatur over 0-punktet enn en avfukter?

Om noen føler de sitter på kunnskap om dette blir både jeg og svigers meget fornøyde! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp denne igjen jeg, lite vits å lage 2 poster om samme tema.

Holder for tiden på med garasjen - en rotete, uisolert murgarasje. Denne skal isoleres og tettes i første omgang, men det kommer også varmepumpe etterhvert. For å unngå unødvendig fukt ser jeg meg nødt til å kjøpe meg en luftavfukter, da jeg ikke gidder å fyre for kråka.

Ser det finnes i hovedsak 2 forskjellige typer avfukter, en for lave og en for "høye" temperaturer. Garasjen kommer ikke til å være konstant oppvarmet av VP, så en avfukter som tåler temperaturspenn fra -5 til 20 pluss hadde vært ideelt. Mulig varmepumpa bruker mindre strøm for å holde temperatur over 0-punktet enn en avfukter?

Om noen føler de sitter på kunnskap om dette blir både jeg og svigers meget fornøyde! :)

bedre sent en aldri, jeg har bestilt meg en Meaco DD8L, denne er blitt anbefalt fra flere hold;

http://meaco.no/product/meaco-dd8l-standard-torkerotor-avfukter/

Tretti.no har tilbud på denne. http://www.tretti.no/hus-og-hage/klimaprodukter/luftavfuktere-avfuktere/meaco-dd8ls

Endret av 0t2
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive