hgnubel

Hvor fort ruster bremseskivene i stykker?

...og hva er beste måten å få de til å holde seg pent?

Sikkert mye forskjellige erfaringer her.

Mine originale Volvoskiver (foran) burde byttes pga "mer enn 25% rust". Dette er da ikke i slitebanen men kanten utenfor på ca 2-3 mm som klossene av design ikke når.

De var nye for ca 30.000km / to år siden. Slitasjemessig er det bokstavelig talt milevis unna behov for bytte.

Pusset vekk rusten nå og går kanskje gjennom pkk, men likevel irriterende at det ikke holder bedre. Tør påstå jeg vasker bil og spyler av salt oftere enn vanlig...

Har lest flere steder på nettet om folk som mener skivene gjerne holder bilens levetid, dvs 150-170k km (må være triste biler som dør så fort)...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis klossene ikke går der du har rust, så vil jeg ikke tro at dette er en feil på PKK.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før hver vintersesong lønner det seg å ha ut klossene, slipe rent kantene på klossene, smøre opp med alupasta og sikre at de glir lett i kalliper. Tar ikke lang tid når man har gjort det noen ganger. Det sikrer jevnere bremser og mindre risiko for at bremsebelegget på klossene løsner fra bakplaten. Tar man i tillegg noen skikkelig oppbremsinger, som beskrevet i artikkelen på Broom, holder man slitebanen på skivene i god stand. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

området klossene ikke når på skiven er ikke i nærheten av 25%, så det er nok ikke dette.

Men for mye rolige nedbremsinger, klosser som har satt seg fast, glidere som er trege, stempel som er tregt - kan skape slike problem.

Ofte spyling er ikke nødvendigvis noe bedre, spes ikke hvis ikke bremsene får en skikkelig brems i ny og ne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forrige V70`n jeg hadde skiftet jeg klosser,skiver og glidere når jeg fikk bilen.

Etter 4 år og 90.000km så alt bare fint ut. Såvidt litt slitekant på skivene fremme, og klossene var ikke i nærheten av "halvslitt" engang. Nå salter de kanskje litt mer i bergen enn i tromsø, men likevel. Ville prøvd å skifte eller rengjøre å smøre opp gliderne, å se hva som skjer.

Sånn litt off topic så var klossene helt nedslitt (stål mot stål lyd) etter 33.000km på en fiesta vi har på jobb, dette er en liten bil med manuell gir. Og jeg klarer ikke å forstå hvordan klossene på V70`n (stor tung bil med automat) da bare var litt slitt etter 90.000km.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiver og klosser foran må byttes, blir heldigvis bare ca 2500 tilsammen, men sure penger.

Så ut som synderen kan være dårlig passform på de nye fancy bremseklossene jeg monterte i sommer, så da blir det nytt originalt og de gamle får gå tilbake på reklamasjon og se om det er noe å hente der.

De nye skivene er planlagt å få zinkgrunning og caliperlakk på nav, rundt ytterkanten og innvendig i luftkanalene... innspill?

Sånn bruksmessig så vil jeg si bremsene mine får kjørt seg både foran og bak. Ca 1700kg bil og 265hk gjør sitt til at jeg holder dem i aktivitet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror også det kan ligge noe i at ulike fabrikanter har ulike løsninger på hva eks spindle/hub, caliper, etc er lagd av. -Alu og stål går ikke så bra ilag, og det korroderer helt av seg selv. (vann/salt ++ hjelper nok på å fremskynde processen)

Og ikke minst kvalitet på stålet som skivene er lagd av.

Uansett, bra tips fra ØHN om å smøre opp glidebolter i caliper og rengjøre anleggsflatene til klossenene samt smøre disse jevnlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før hver vintersesong lønner det seg å ha ut klossene, slipe rent kantene på klossene, smøre opp med alupasta og sikre at de glir lett i kalliper. Tar ikke lang tid når man har gjort det noen ganger. Det sikrer jevnere bremser og mindre risiko for at bremsebelegget på klossene løsner fra bakplaten. Tar man i tillegg noen skikkelig oppbremsinger, som beskrevet i artikkelen på Broom, holder man slitebanen på skivene i god stand. :)

Gode tips, må prøve å gjøre dette til en vane :)

Forrige V70`n jeg hadde skiftet jeg klosser,skiver og glidere når jeg fikk bilen.

Etter 4 år og 90.000km så alt bare fint ut. Såvidt litt slitekant på skivene fremme, og klossene var ikke i nærheten av "halvslitt" engang. Nå salter de kanskje litt mer i bergen enn i tromsø, men likevel. Ville prøvd å skifte eller rengjøre å smøre opp gliderne, å se hva som skjer.

Sånn litt off topic så var klossene helt nedslitt (stål mot stål lyd) etter 33.000km på en fiesta vi har på jobb, dette er en liten bil med manuell gir. Og jeg klarer ikke å forstå hvordan klossene på V70`n (stor tung bil med automat) da bare var litt slitt etter 90.000km.

Glideboltene på høyre side var rustet i sommer så de ble byttet. Bare to år gamle, etter at de ble byttet sammen med caliper i 2011. Men det var på venstre side, hvor glideboltene var helt fine og ble smurt opp i sommer, at det sto verst til med skiven :(

Mekanikeren som hadde bilen på etterkontroll er en trivelig fyr som nylig hadde prøvd samme typen fancy bremseklosser selv, og tatt dem av pga dårlig passform og at de etter hans mening "ødela skiven" for oss som driver med normal matpakke-kjøring og ikke banekjøring. Han hadde også hørt folk skryte av holdbarheten på bremseklosser fra Biltema, som "aldri ble slitt"... men biltema har vel også levert pagid-klosser av respektabel kvalitet, så er mye forskjellig på markedet her.

Men uansett, nå blir det å få byttet dette i løpet av uken, så håper jeg på bedre tider :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremsedeler fra biltema kommer ikke i nærheten av mine biler, har f.eks prøvd 3 sett med bremseskiver til 3 forskjellige biler, samtlige levert tilbake pga kast. En av de var så ille at det ble kjøreforbud etter pkk, og jeg måtte ha det skriftlig fra verksted for å få hevet kjøpet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er nye skiver lakkert med caliperlakk og nye klosser montert. Håper det holder mer enn to år denne gangen :)

Hvis noen kjenner til bedrifter i Bergen som kan dreie ned slitekanter på bremseskiver så kan de gamle skivene få et nytt liv også, er mye gods igjen før de når minstetykkelsen.

Hater å kaste ting som kan brukes..

Før hver vintersesong lønner det seg å ha ut klossene, slipe rent kantene på klossene, smøre opp med alupasta og sikre at de glir lett i kalliper. Tar ikke lang tid når man har gjort det noen ganger. Det sikrer jevnere bremser og mindre risiko for at bremsebelegget på klossene løsner fra bakplaten. Tar man i tillegg noen skikkelig oppbremsinger, som beskrevet i artikkelen på Broom, holder man slitebanen på skivene i god stand. :)

Hm, når du skriver "slipe rent kantene", hvor på klossene er du da? Rundt belegget? Eller platen med sporene som holder den på plass?

Beklager dumme spørsmål :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er normalt at klossene blir slipt i "ytterkant" fra fabrikk på mange klosser.. om de IKKE er det er det mange som tyr til en fil og lager dette til selv... er vel stort sett bare for å begrense skrikingen i bremsene mer enn noe annet?

Integrally-Molded-Brake-Pads-Web.jpg

Når det kommer til dreiing av skiver, kan vel de aller fleste med en oppegående metalldreiebenk gjøre dette :)

Endret av R-M-I
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, når du skriver "slipe rent kantene", hvor på klossene er du da? Rundt belegget? Eller platen med sporene som holder den på plass?

Beklager dumme spørsmål :)

Finnes ikke dumme spørsmål. :)

Jeg tenkte på platen som holder den på plass. Slipe på kantene så den kan beveges lett i kalipper. Selve bremsebelegget sliper jeg ikke på. Ulyd fra bremsene er ofte ikke noe problem hvis en sikrer at klossene glir lett, treffer jevnt på skiven, smøres og bruker dempeplate på baksiden hvis det finnes. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skivene på Mondeoen var fullstendig ubrukelig etter snaut 90kkm og vel 3 år. Måtte bruke varme, 5-56 og enorme mengder med frustrasjon for å få de av(de var fullstendig opprustet innvendig, mot nav).

Så manglende vedlikehold av forrige eiere og mengden salt på vestlandsveier gjør sitt med ubehandlede skiver.

Nye ble lakket med Hammerite på sprayboks rund baut før montering, så håper de holder lengre enn de originale.

Syns forøvrig 30kkm var i vel laveste laget av levetid på skiver/klosser.. Ville absolutt prøvd å reklamere på disse!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive