Simen

Krise! Drivakselmansjett revnet. Kjøre med dette!?

Har ikke tid til å forklare alt, men jeg klarte å revne indre gummimansjett som er rett ved kassa på drivakselen. Vridde litt på hjule mens klemma var tatt av, og den er rett og slett delt så den går ikke rundt. Kan jeg kjøre bilen noen hundre meter i lav hastighet imorra uten problemer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, må du så må du. Noe dritt oppi der er jo ting gjort. Kjør til nærmeste verksted eller ett sted du kan få fikset det. Sjansen for at det går galt er jo der. Hvor stor er en annen sak :)

Lykke til

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har en drivknutemansjett som er delbar, så man kan ha på mansjetten uten å av med akslingen. Har ingen erfaring med den selv, men bedre enn ingenting.

Hvis du velger å kjøre, håper jeg for din del at det ikke regner:)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vik fra den Biltema-dritten... En kondom har samme nytte som den delbare typen.

Er jo ikke farlig å kjøre med det slik, men du får jo unødvendig slitasje på kort tid da skit og støv samles. Dette vil da ligge og slipe helt til det er kjempeslakk i drivleddet, og dette resulterer i at hele leddet må byttes. :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ser jeg ikke helt for meg hvordan dette ser ut, men jeg tror at jeg ville ha prøvet å pakke dette inn så godt som mulig.

Med fare for å dumme meg ut, så hadde jeg kanskje prøvd å lagt noen runder med plastfolie utenpå mansjetten.

Dette kun som en quickfix inntil jeg fikk ny del.

Men som sagt, jeg ser ikke ikke for meg hvordan skaden er, og om det lar seg gjøre...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan nok kjøre endel kilometer uten nevneverdig skade på leddet. Hvis mansjetten er helt revnet, altså i to biter og akselfett, vann og dritt vil bli kastet i hytt og gevær ville jeg fikset det ASAP Zulu, men det er ikke noe stress å kjøre til verkstedet vertfall. Rimelig heavy engineering nedi der, tatt i betraktning de kreftene de skal tåle hele bilens levetid.

Jeg kjørte med et hull på størrelse med en femmer (på høykant) i over et år :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man ikke vil bytte drivledd vile jeg nok kjørt så lite som mulig. Maks frem til nermeste verksted og sørg for at de renser drivleddet skikkelig før de pakker det inn med nytt fett.

Hvis drivleddet derimot er defekt så er det ikke så farlig, men da er jo selvfølgelig sjansen høy for at det plutselig ryker. Jeg har nå kjørt fra Molde til Halden i regnvær med defekte mansjetter på begge ytre fremre drivledd der begge knaser og klakker når man svinger. Høyre drivledd er helt ille sånn at jeg får vondt i magen hver gang jeg hører det. (Nye er forøvrig bestilt og er på vei i posten.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar. :) Fikk time på mandag.

Heldigvis hadde Hellanor inne én mansjett, så var ekstremt heldig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vik fra den Biltema-dritten... En kondom har samme nytte som den delbare typen.

Er jo ikke farlig å kjøre med det slik, men du får jo unødvendig slitasje på kort tid da skit og støv samles. Dette vil da ligge og slipe helt til det er kjempeslakk i drivleddet, og dette resulterer i at hele leddet må byttes. :-)

Helt enig at den ikke er det beste på markedet, men det er bedre enn å kjøre uten mansjett. Det var ment som et tips til en midlertidig for å få minst mulig dritt inn i leddet uten alt for mye arbeid med å ta av akslingen. Sånn sett har den egentlig bedre nytte enn en kondom som du må tre på ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive