JKB

Water Spots / Vanndråper

30 innlegg i emnet

Hei,

Da jeg vet at det er mye kunnskap i dette miljøet henvender jeg meg derfor til dere med mitt problem.

Jeg er temmelig uerfaren i faget, og har i all hovedsak holdt meg til helt normal vasking av bil.

Men begynner å få en viss interesse for dette med polering etc.

Jeg har en 76 modell Golf Mk1 med "tett" farge som jeg vasket i dag, og fikk ikke tørket av overflødig vann etter vask med en gang, noe som resulterte i deg jeg tror er "Water Spots" både på lakk og ruter.

Så spørsmålet er selvfølgelig, hva gjør jeg for å løse krisen?

Har lest litt på forumet, men ikke kunne tyde noen vidundermiddel så langt.

På forhånd takk for all hjelp.

Mvh Ydmyk nybegynner, Jørn

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For min del er det nok å spyle over bilen på nytt, og tørke grundig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For min del er det nok å spyle over bilen på nytt, og tørke grundig.

Hei,

Har prøvde dette, men det ga ikke noe bedre resultat.

Prøvde også å polere det bort for hånd med Auto Glym Super Resin Polish, men det gikk heller ikke.

Mvh Jørn

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nanolex Final Finish fungerer veldig bra på slike vann-merker. Det er mulig andre Quick Detailers også funker.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har muligens mye kalk i vannet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min far hadde samme problem på sin sorte Honda, der ble det å polere over med fint poleringsmiddel. Prøvde Final Finish, men det funket ikke.

Endret av anders1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har man ikke spesialmidler for rens av glass funker slipende polish og DA-maskin på laveste trinn veldig bra. Spre ut polish og juveler uten å kjøre tørt. Da er polishen normalt lett å buffe av sammen med vannmerkene. Hvis polishen kladder og setter seg fast, fjernes den enkelt med litt mer fersk polish på puten som bare lett kjøres over før den fjernes igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nanolex Final Finish fungerer veldig bra på slike vann-merker. Det er mulig andre Quick Detailers også funker.

Om det ikke er noe mer kommersielt produkt enn dette, så får jeg kjøpe den.

Er det noen forhandlere av dette i Drammens området eller er det kun deres hjemmeside som gjelder?

Mvh Jørn

Du har muligens mye kalk i vannet?

Jupp, mye kan tydet på dette.

Har ikke hatt noen oppfattning av dette tidligere, men det får jeg sjekke opp i nå.

Mvh Jørn

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chemical-Guys-Water-Spot-Remover-16-oz_1

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nanolex fungerer godt til dette. Har aldri prøvd CG sin egen waterspotremover.. Har du Dr_S?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du allerede har prøvd SRP for hånd, som forsåvidt inneholder bittelitt rens/slipemidler, blir jeg veldig imponert om en QD klarer å fjerne merkene. Water spots er kalk i større eller mindre grad, og når du ikke klarte å fjerne de med SRP er jeg ganske så sikker på at du må ha en grovere polish, eller en maskin for å bli kvitt merkene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du allerede har prøvd SRP for hånd, som forsåvidt inneholder bittelitt rens/slipemidler, blir jeg veldig imponert om en QD klarer å fjerne merkene. Water spots er kalk i større eller mindre grad, og når du ikke klarte å fjerne de med SRP er jeg ganske så sikker på at du må ha en grovere polish, eller en maskin for å bli kvitt merkene.

x2

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder Nanolex Final Finish så var vanskelige kalkflekker etter tørket vann noe av det som Florian fra Nanolex mente at produktet var spesielt god til. Men selvsagt enig i at når det ikke hjelper med middel med slipemidler ville det vært veldig imponerende. Men desto mer et interessant testobjekt ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes nesten det er litt rart at ikke srp tar dette, og har vel brukt glaze på lignende flekker..

Men om det sitter såpass, er det vel ikke noe annet enn grovere skydds som hjelper. (feks meguiars #205/ scholl s30+ e.l)

Om du ikke har maskin er dette en rimelig "stor" jobb for hånd, spør du meg. ( du blir vel lang i armene, men ikke umulig:))

Lykke til med prosjektet:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chemical-Guys-Water-Spot-Remover-16-oz_1

Hvor får en kjøpt denne?

Problemet mitt er at jeg ikke kan forstå at jeg har et kalk-problem. Det er hvertfall ikke noe en kan se med det blotte øye eller smake. Har heller ikke sette dette før.

Om det er mer en vask eller polering som skal til så får jeg bare sette det bort da det er litt mer enn kunnskap og tid akkurat nå.

Takker for alle svar, helt toppers!

Mvh Jørn

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forskjeller på vannringer, det er sikkert.
Dersom bilen er helt uten beskyttelse og har hatt vann med ymse greier i og blitt utsatt for høy temperatur (sol) så kan de være tilnærmet umulig å fjerne uten å ty til maskin.
Hvorfor det blir slik har jeg ingen god forklaring på, men har opplevd det selv på kundebiler ved flere anledninger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nanolex Final Finish ble testet av Belle på skiltet mitt i Ås som var fullt av waterspots(Nei, jeg hadde ikke vokset det, smekk på lanken), og den tok det som var å ta på skiltet.

Og det skiltet henger på veggen og blir så og si alltid vått når det vaskes bil..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Er det bare jeg som ikke finner Nanolex Final Finish på Nanolex.no?

Mvh Jørn

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser ut som den ikke ligger på webshoppen, men send en pm til Nanolex så hjelper de deg sikkert :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er Nanolex Final Finish bestilt, så da får vi se om det kan rette opp elendigheta! :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive