Gå til innhold
Superbshine

Vask og shine av arbeidsbilen

Recommended Posts

Superbshine    0
Superbshine

Kjøre til daglig(arbeids) en transporter, hvit lakk, svarte/gråe fangere, bilen har logo/reklame på bilen av vinyl/folie, for d meste svart folie, noe rødt:) stoff seter er d også.. Altså en typisk arbeids transporter...

D jeg lurer på her:

- utvendig vask: hvilke midler kan ikke brukes? Tenke på om prickbort, iron x, surfex hd o.l går fint med tanke på vinyl/folie? Noe annet å tenke på?

- polering, her blir d nåkk kun 1 stegs, og hvordan er d å polere folien?

Hvilke midler anbefales for denne typen polering?:)

- freshe opp di gråsvarte for og bakfangerbe, hvilke midler for å få fram "gløden" i disse?:)

- hvilken voks på en slik bil?:)

- innvendig vask, dash bord, matter, seter o.l, hvilke produkter er fint og hvordan ville du/dere utført dette?:)

Siste punkt:

Vi får vaskehall på jobben om ikke lenge, tenkte da å handle inn utstyr til å ha der, å lurer litt på hvilken poleringsmaskin ville du hatt der? Me tanke på litt forskjellige brukere og sånn:)

Håpe på å få litt svar her, takk på forhånd;)

Ps: holder selv på hjemme å bygge ferdig min egne lille 56kvm detailer bod (;les garasje) er blitt bitt av basillen på detailing, så når garasjen er ferdig, begynner galskapen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

D jeg lurer på her:

- utvendig vask: hvilke midler kan ikke brukes? Tenke på om prickbort, iron x, surfex hd o.l går fint med tanke på vinyl/folie? Noe annet å tenke på?

Du kan normalt bruke alle typer produkter. Har selv hatt biler med folie og enda ikke opplevd problemer ved normalt bruk av forskjellige typer avfetting.

- polering, her blir d nåkk kun 1 stegs, og hvordan er d å polere folien?

Hvilke midler anbefales for denne typen polering? :)

Polere folie er null problem sålenge du ikke kjører så varmt at den blir myk og begynner å bli skrukkete. Kjør altså pent og pyntelig med maskin, og ha temperatur i bakhodet. Når det gjelder midler er smaken som baken. Jeg har selv brukt både Meguiars, Scholl, Menzerna og Chemical Guys, og alle gjør nytten. Et fint produkt for 1-stegs jobber er Scholl A15 (rens, litt cut, voks) feks, eller om du vil ha noe som er litt grovere: Scholl S17+ på svart Scholl-pute.

- freshe opp di gråsvarte for og bakfangerbe, hvilke midler for å få fram "gløden" i disse? :)

Polytrol: http://www.detailersclub.no/forum/topic/3426-test-owatrol-polytrol-fargen-tilbake/

- hvilken voks på en slik bil? :)

Her er det bare lommeboken og fantasien som setter begrensninger. En av de enkleste og mest holdbare voksene jeg har brukt, er Collinite 845: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=35

Ellers liker jeg også godt XXX fra CG: http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=xxx&product_id=240

Billige vokser som er gode å jobbe med og relativt enkle å buffe.

- innvendig vask, dash bord, matter, seter o.l, hvilke produkter er fint og hvordan ville du/dere utført dette? :)

På dashbord er min suverene favoritt Scholl Purple (lukter friskt og blir ikke blankt).

På glass bruker jeg Scholl Ice (liker at den er i gelform).

Stoffseter kan støvsuges og evt renses med våtsuger/rensemaskin, noe perfekt stoff på gummimatter har jeg ikke funnet enda. Mange blir nemlig litt glatte, og det liker jeg dårlig. :)

Etter å ha prøvd mye forskjellig clay, anbefaler jeg nå bare å kjøpe den billigste. De gjør alle nytten, spesielt når man skal polere etterpå likevel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EspenE    3
EspenE

Bare hiver meg litt på.. hva med dørsider i bilen som blir møkkete av sko og slikt? Finnes det noe vidundermiddel mot dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Bare hiver meg litt på.. hva med dørsider i bilen som blir møkkete av sko og slikt? Finnes det noe vidundermiddel mot dette?

Spam til vask, Scholl purple etterpå. :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Superbshine    0
Superbshine

Etter man har brukt polytrol, trenger denne noe mer behandling, tenker da voks, eller har dette produkte voks i seg?:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig