Øystein

Up's and down's med RAV4?

Tenkte sjekke om folket her inne har litt tips rundt brukt RAV4.

Hva bør man være obs på eller sjekke ekstra godt?

Er det noen ting som bør være på plass, ekstra pluss'er?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte sjekke om folket her inne har litt tips rundt brukt RAV4.

Hva bør man være obs på eller sjekke ekstra godt?

Er det noen ting som bør være på plass, ekstra pluss'er?

Hjelper mye hvis du forteller hvilken generasjon du tenker på.

Generell info om feil og litt sånn finner du bl.a. på broom.no sin bruktguide

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt synes jeg folk skriver en del om problemer med D4D dieselmotorene deres. Kun et inntrykk jeg har, ikke noe jeg kan dokumentere her og nå. Utenom D4D, er det meste annet "skuddsikkert" med RAV4 virker det som.

Som diesel-SUV i den klassen er nok Honda ett vel så trygt valg. De kom sent på banen, men du finner knapt noen med peiling på motor som tviler på at Honda bygger gode og holdbare motorer.

Ellers har jeg kjørt 5 år uten et feilslag med vår X-Trail diesel. Den har riktignok basis fra en Renaultmotor, men når det kommer til dieselmotorer i personbiler er europeiske fabrikanter mer erfarne enn japanske, så det er liten grunn til bekymring.

Splitter ny RAV med moderne økonomisk bensinmotor har gjort det drivstoffet mer aktuelt. Og dreiningen bort fra diesel fortsetter hvis en ser på andelen nye biler. Så for min del hadde en bensin RAV4 blitt valgt fremfor diesel. Spesielt hvis de etterhvert tilbyr hybrid-bensin i den også.

Uansett bør en prøve ulike merker og modeller og kjøpe den man liker best. "Mandagsbiler" finnes av alle merker, og de fleste er bedre enn sitt rykte. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott Øyvind, bra innspill. Takk!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rust er vel største ulempen med denne bilen sånn sett ;) Har dessverre flere eksempler i slekt og vennekrets som har fått rust på sine Toyotaer, Nissan og Mazda. Mekanisk er de enklere enn tyske biler, så at de går i stykker sjeldnere skulle egentlig bare mangle :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er egentlig svært lite problemer med både bensin og diesel i det store perspektiv. Mye av det som går igjen på diesel, er mye av det samme som mange andre sliter med ift DPF.

Opp til 06, på 2,0 d4d var det litt trøbbel med svinghjul, ellers er ikke det altfor store sakene normalt sett.

Ellers har jo tyskerne iform av BMW og Merc hatt sin del av rust på 2000-tallet, som langt på vei overgår de fleste andre..

Kan legge til at jeg har jobbet på verksted med japs og tysk i en del år, og har ikke noe indikasjoner som tyder på at japs ruster mer/raskere, kanskje heller det motsatte (men dette er vanskelig uten å vite hvordan bilene blir stelt..)

Det mekaniske er heller ikke noe som står tilbake for de jeg har erfaring fra av tyske biler. Det er ikke her bilen skilles fra hverandre.

Endret av tr86
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mercedes-Benz sleit mest med rust i perioden 1995 - 2002 på W220, W/S210, W/S202, W/S203, C208 og W168. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mest kan nok stemme, men jeg har venner som jobber på Mercedes som viser til at ikke det er rosenrødt i perioden etter dette også.

BMW var jo også en del plaget spes i tiden rundt E46 karosseriet.

Jeg har hvertfall ennå ikke sett noe rav4 fra 06--> som har hatt problem med rust som er behandlet som "mannen i gata" ville gjort det..

Endret av tr86
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rusten er ikke det værste med Rav4 !
Svinghjul og clutch har vært et STORT problem på disse! Først merker du små vibrasjoner ved tung belastning av motor og ved å trille på giret f.eks ned en bratt bakke/tunell ... De små vibrasjonene er da rett og slett svinghjulet som begynner å løsne. Hvis du da kjører en stund med dette så sier det pang en dag og du må bytte svinghjul + clutch, utløselager osv. Noe som fort koster 20k ++ hos verksted.

Dette er da det største og veldig kjent problem med rav4.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er som sagt på de eldre modellene rundt årtusenskiftet, opp til 2005. Med de gamle 2,0 dieselene.

Dette er pga det er dobbeltmasse svinghjul, og har vært noe som dukker opp med jevne mellomrom.

Samme motorer står Forøvrig i avensis, Verso osv, men pga 4wd er svinghjul mer utsatt da.

Svinghjulet holder altså IKKE på å løsne i ordets rette betydning.

Endret av tr86
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive