kjimmern

Bmw e46 1999 startproblemer

Tenkte å høre litt her inne blandt alle bil kyndige om hjelp på problemet med min bmw.

Det som har skjedd er at når jeg skulle starte bilen igjen etter en liten kjøre tur , så ville den ikke starte.

Ingen ting fungerte , verken radio,varselblinkere, vindu osv, Alt var dødt.

Hørte bare en klikkelyd fra rele og at viserne i dashbordet ristet litt opp og ned når jeg prøvde å vri om nøkkelen. Prøvde med start kabel men den ville ikke starte da heller , fikk så vidt strøm til at det elektriske virker så vidt. Og når jeg skulle prøve å starte den istad, så skjedde det samme , ingen ting fungerte og den bare hakket på rele.

Håper på no fornuftige svar som kan hjelpe :)

Endret av kjimmern
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For lav spenning kan medføre mange merkelige symptomer. Sjekk om du har vakkel/midlertidig dårlig kontakt i jording. Sjekk motstand fra minuspolen mot chassis. Mål også hvilespenning på batteriet. Det bør være ca 12,7V ved 20 grader+ (Med motor i gang bør bilen lade drøyt 14V.)

Det kan også være at startbatteriet er veldig gammelt og kortslutter pga f.eks blyslam. Da kan det hjelpe å riste på det og se om det funker midlertidig. Det må da byttes.

Du bør uansett bytte med et startbatteri du vet er i orden for å sjekke om batteriet er problemet. Bare vær forberedt på at når man begynner å rote rundt beveger man gjerne kabler, og da virker kanskje alt en stund hvis problemet er dårlig kontakt/vakkel. Det kan lure deg til å tro du har funnet problemet. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det da normalt at batteriet tømmer seg så fort? Jeg var på trening ca 1 times tid , og når jeg kom ut igjen og vridde om nøkkelen på det første hakket funket radio osv , og når jeg skulle starte skjedde det ingen ting. Prøvde en gang til og da var alt dødt, ikke no strøm til å betjene noe som helst , bortsett fra lys i taket. Eneste jeg hørte var klikke lyder fra rele

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det da normalt at batteriet tømmer seg så fort? Jeg var på trening ca 1 times tid , og når jeg kom ut igjen og vridde om nøkkelen på det første hakket funket radio osv , og når jeg skulle starte skjedde det ingen ting. Prøvde en gang til og da var alt dødt, ikke no strøm til å betjene noe som helst , bortsett fra lys i taket. Eneste jeg hørte var klikke lyder fra rele

Hvis det er dårlig kontakt til jord som jeg foreslår over, er ikke batteriet tømt. Men dårlig kontakt gjør at man ikke får riktig spenning på bilen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert :) takk for svar , skal prøve å få sjekket det imorgen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle symptom høres ut som for lav spenning, å ja, bruker du bilen på mangen men korte turer kan det være at batteriet bli mer tappet enn ladet. Meen, batteri blir også dårligere med tiden med feil bruk/ lite vedlikehold. Sjekk først om det er synlige dårlige koblinger, evt sjekk spenning på batteri. Satser 20kr på batteri.

Endret av IvarB
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper du har rett :D hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg en vedlikeholdslader og lad batteriet helt opp, da skal hvertfall radio osv virke selv om den evt. ikke starter. Irr og løse klemmer kan vel også være en årsak ja. Jeg har denne og er superfornøyd, http://www.sonnak.com/archives/3517

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive