Nitrius

Få gjort noe med rusten?

Har en BMW E46 2000 modell som har rust i hjulbuene, samtidig som det har dukket opp noen bobler i lakken 2-3 plasser, alt er forsåvidt ikke synlig så sant man ikke titter oppi hjulbuen eller leiter godt etter disse boblene, men er vel greit å få gjort noe med dette så fort som mulig.

Så hva anbefaler folk her? Har null erfaring med dette, men fått høre at biltema har et middel som kalles "Rusteter", men dette er vel neppe noe man bare kan smøre på i hjulbuene? Burde vel kanskje slipe ned med sandpapir eller noe først? Også har man jo disse boblene under lakken, hva gjør man der?

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg ikke har lyst til å ødelegge utseende på bilen ved å starte på noe dumt, eller som jeg ikke har peiling på i det hele tatt, så hvis noen kan dytte meg i riktig retning her hadde jeg vært takknemlig. Skal sies at jeg har vurdert å sette bort bilen til en hel lakkering, men det blir vel en siste utvei da det ikke er det billigste så vidt jeg har forstått, hehe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som de fleste mener man burde starte med sandblåsing? Men det blir vel i bunn og grunn det samme som å slipe ned med noe sandpapir? Men sandblåsing gjør vel jobben noe lettere, dog er jo et nytt verktøy man må handle inn eventuelt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bmw har såvidt meg bekjent 15 år på rustgaranti. du vil nok ikkje få det dekka på hjulbuene pga steinsprut, men der det er bobling og ingen skade som du har påført. vil det kunne være mulig å få dekka.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som de fleste mener man burde starte med sandblåsing? Men det blir vel i bunn og grunn det samme som å slipe ned med noe sandpapir? Men sandblåsing gjør vel jobben noe lettere, dog er jo et nytt verktøy man må handle inn eventuelt.

Vanlig sliping blir, etter hva jeg har forstått, aldri det samme som å sandblåse. Sandblåsen går nedi porene til rusten og dreper det, sandpapir sliper bare alt men det er ikke sikkert du kommer dypt nok - og du kan ende opp med å slippe bort veldig mye gods før all rusten er borte. Gå for sandblåsing, så grunning og sparkling, og tilslutt lakk.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du slipe vekk like mye rust, som du kan sandblåse vekk, må du slipe mye. Ved sliping er det lett å få slipt stålet så det legger seg over rustporene under. Da ser det ut som du har fått vekk alt, men under nyslipt stål ligger det fortsatt igjen nok til at rusten fortsetter å jobbe. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det er overflaterust klarer du deg med en grovsliperondell, men dersom det er antydninger til gravrust må man sandblåse..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlig sliping blir, etter hva jeg har forstått, aldri det samme som å sandblåse. Sandblåsen går nedi porene til rusten og dreper det, sandpapir sliper bare alt men det er ikke sikkert du kommer dypt nok - og du kan ende opp med å slippe bort veldig mye gods før all rusten er borte. Gå for sandblåsing, så grunning og sparkling, og tilslutt lakk.

Skjønner, takk for flott svar =)

Et spørsmål til i farten her, disse såkalte "Rusteter" produktene, hvor passer de inn i den oppskriften der? Eller har ikke slike produkter noe for seg hvis man sandblåser?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rusteaterprodukter kan du kaste i søpla etter min mening.
Den eneste måten å stoppe rust på og få et holdbart resultat er å fjerne rusten.
Og så må man huske på at ofte kommer rusten fra baksiden.. Så begge sider av et panel må undersøkes!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner, takk for flott svar =)

Et spørsmål til i farten her, disse såkalte "Rusteter" produktene, hvor passer de inn i den oppskriften der? Eller har ikke slike produkter noe for seg hvis man sandblåser?

Jeg brukte owatrololje på innsiden av døra, men det var bare fordi jeg ikke kom skikkelig til med sandblåseren der. ;)

Hør på Magne, han har virkelig peiling på dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte noen produkter for rustfjerning som en lakkererslektning anbefalte meg! "Rost Stopp" med grå topp, og noe som skulle bite seg til rusten. Slenger opp ett bilde av produktene imorgen når jeg har de fremme :) Skal ta den lille flekken jeg har ved hjulbuen selv, så kan legge ut litt bilder og div!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive